اخلاق و صفات بهائی

اختیار یا اجبار

با توجه به گسترده بودن مفاهیم مطروحه در باب اجبار و اختیار ، نظر در این مجال به احکام دینی و خاصا بر مفهوم حجاب است .

احکام ادیان مختلفه اول به هدف ترقی روحانی افراد و دوم به مقصود بهزیستی و سعادت مردمان در حیات دنیوی که با اشاعه ی فضائل انسانی چون صداقت ، امانت ، عفت و دیگر فضائل ممکن است نازل گردیده است . احکام با توجه به بستر فرهنگی و زمان ظهور هر پیامبر متفاوت بوده از جمله حکم حجاب ، به هدف حفظ عفت و حیا در جوامع اسلامی با تفسیری از آیات قرآنی مطرح گردیده است .
در گذشته ای که آن را به تعبیری می توان دوران کودکی جامعۀ بشری فرض کرد، ادیان با وعده بهشت و جهنم و گاها اهرم اجبار ، بشر را به سمت اجرای احکام نازله سوق داده اند به مقتضای زمان، یکی از راه های اجتناب ناپذیر حفظ جامعه از فحشا، خانه نشین و مَستور کردن زنان بوده است. بایستی زنان را که از جمله مظاهر زیبایی اند در حجاب و یا دور از چشم مردان نگه می داشتند تا مبادا ایشان همچون کودکانی که نمی توانند جلوی خود را در برابر شیرینی بگیرند، با دیدن زنان زیبا روی پایشان بلغزد و مرتکب فحشا شوند.
امّا اینک که بشریت دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته و در آستانۀ دوران بلوغ خود قرار گرفته، احکام دیانت بهائی اختیار در پوشش و حجاب را در پرتوی عفت و حیا وتعلیم و تربیت پیش روی بشر نهاده است به نحوی که با اصلاح دیدگاه باید بتوان در عین حضور زنان در صحنۀ اجتماع و برخورداری از حقوق اجتماعی و در تعامل با مردان، عفّت و عصمت عمومی را نیز حفظ کرد. در چنین دوره ای مردان باید به چنان بلوغی از نظر ایمانی و فرهنگی رسند كه به آسانی به امتحان نیافتند! در چنین عصری دیگر فقط زنان نیستند كه باید عفت و عصمت داشته باشند بلكه مردان نیز باید تقوی و انضباطِ معنوی ــ اخلاقی پیشه سازند، تا هر دو جنس بتوانند با رعایت اعتدال و ادب و حیا و عفت و تقوی با هم در جامعه ای سالم تعامل و ارتباطی معنوی- انسانی-علمی- فرهنگی- هنری- اقتصادی داشته باشند. با توجه به روند تکاملی ادیان باید بدانیم که اینک هنگام تحقق تدریجی این مقصد بلندِ اَعلی فرا رسیده است.
طاهره قره العین اولین زن از چرخه ی تحولات اجتماعی ایران بود که نقاب از چهره برداشت و ندای آزادی و برابری زنان و مردان را با نثار جانش سر داد .


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01