ازدواج و جایگاه خانواده از دیدگاه بهائی

ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهم ترین مراحل زندگی هر فردی به شمار می رود. آئین بهائی نیز همچون سایر ادیان، نظام، قوانین و آموزه هایی برای انتظام و کارکرد مناسبِ این مهم ترین نهاد اجتماعی دارد که در این گفتار و گفتارهای آینده به اختصار به توضیح و ارائه برخی از این مواضیع می پردازیم.

ادامه مطلب

ازدواج و خانواده از دیدگاه بهائی(قسمت دوم)

هوالله
ای خداوند بی مانند، به حِکمت کبرایت، اِقتران در بین اَقران مقدّر فرمودی تا سُلالۀ انسان در عالَم امکانْ تسَلسُل یابد و همواره تا جهانْ باقی، به عبودیّت و عبادت و پرستش و ستایش و نیایش درگاه احدیّت مشغول و مألوف گردند وَ ما خَلَقْتُ الجِنَّ وَ الاِنْسَ اِلّا لِیَعبُدونِ. حال این دو مرغ آشیانۀ محبّتت را در ملکوت رحمانیّتت عقدِ اقتران ببند و وسیلۀ حصول فیض جاودان فرما تا از اجتماع آن دو بحر محبّت، موج الفت برخیزد و لئالی سلالۀ نجیبۀ مقدّسه بر ساحل وجود ریزد. مَرَجَ البَحرَینِ یَلتِقیانِ بیَنَهُما بَرزَخٌ لایَبغِیان فَبِاَیِّ آلاءِ رَبّکُما تُکَذّّبانِ یَخْرُجُ مِنهُما اللّؤلؤُ و المَرجانُ. ای خداوند مهربان این اِقتران را اسباب تولید دُرّ و مرجان فرما. اِنّکَ اَنتَ المُقتدِر العَزیزُ الغفورُ الرّحمنُ الرّحیمُ. ع ع
(1)

ادامه مطلب

اهمیت تعلیم و تربیت در آئین بهائی

حضرت بهاءالله می فرمایند: ” انسان طلسم اعظم است و لکن عدم تربیت او را از آنچه با اوست محروم نموده. انسان را به مثابه معدن که دارای احجار کریمه است مشاهده نما. به تربیت جواهر آن به عرضه شهود آید و عالم از آن منتفع گردد”. حضرت عبدالبهاء میفرمایند: ” اس اساس سیئات نادانی و جهالت است. لهذا باید به اسباب بصیرت و دانائی تشبث نمود و روشنائی به آفاق داد تا در دبستان انسانی تخلق به اخلاق روحانی نمایند …”.

ادامه مطلب

قواعد اصلی سعادت در زندگی مشترک

از آثار حضرت عبدالبهاء می توان قواعد اصلی سعادت در زندگی مشترک را به شرح زیر استخراج کرد:

قبل از ازدواج باید زن و شوهر تا حد امکان به خصوصیات فکری و رفتاری یکدیگر آشنا شو­ند و در زندگی زناشو­ئی بکوشند که مکمل و متمم یکدیگر باشند.

ادامه مطلب

تعلیم و تربیت و مقام معلم از دیدگاه بهائی

دیانت بهائی، تعلیم و تربیت را امری، عمومی و اجباری می داند به طوری که آثار بهائی مملو از توصیه و تاکید در باب اهمیت آموزش و پرورش اطفال است:

ادامه مطلب

“خانواده سالم و مستحکم”/ اقتباس از نویسندگان بهائی

مه 31, 2018 | مقالات جامعه بهائی

در آثار بهائی خانوادۀ سالم و مستحکم به عنوان محیطی سراسر عشق، سخاوت و همبستگی ترسیم شده است چنانکه حضرت عبدالبهاء توصیف می‌کنند: «حیات عائله (زندگی خانوادگی) باید مثل حیات ملائک آسمان باشد.

ادامه مطلب

حفظ حرمت و وحدت در خانواده

“به موجب تعاليم حضرت بهاءاالله خانواده كه يك واحد انساني محسوب است ، بايد طبق اصل تقديس و احترام ، تعليم و تربيت يابد و جميع فضائل و كمالات به وي القا گردد .

ادامه مطلب

مقام معلم

نظر به اهمیت جایگاه تعلیم و تربیت در دیانت بهائی ، معلم نیز از مقام رفیعی برخوردار است و هیچ امری را مهم تر از اشتغال به شغل معلمی نمی داند. زیرا مربیان، نوع بشر را تعلیم داده و به اعلا درجات ترقی و اعتلا می رسانند. در آئین بهائی، مقام مربی چنان رفیع است که معلم از شاگرد خود ارث می برد و معلم یکی از طبقات هفتگانه ورّاث به شمار می رود.

ادامه مطلب