نظم اداری بهائی

نظم اداری بهائی از دو گروه انتخابی و انتصابی تشكیل شده است كه گروه اول وظایف اداری و گروه دوم وظایف تشویقی و تربیتی دارند.

ویژگی‌های نظم اداری

یكی از مهمترین ویژگی‌های نظم اداری بهائی این است كه بنیان الهی دارد، یعنی توسط خود شارع دیانت بهائی، نه پیروان ایشان، بنیانگذاری شده است. هیچیك از نظامهای دینی و سیاسی عالم چنین امتیازی ندارند، زیرا همهٔ آنها ساختهٔ دست بشر هستند . همچنین خداوند در این دور مژده داده است كه بیت‌العدل اعظم را كه به انتخاب مردم تشكیل می‌شود به الهامات خود ملهم می‌فرماید و آنان را از تصمیمات نادرست حفظ می‌كند و در نتیجه جامعهٔ بهائی از انحراف در امان می‌ماند. البته این به آن معنی نیست كه همهٔ سطوح تشكیلات بهائی مصون از خطا هستند، اما اگر اشتباهاتی مرتكب شوند سبب انحراف عظیمی نخواهد شد، زیرا بیت‌العدل اعظم به عنوان عالی‌ترین مرجع جامعهٔ بهائی بر آنها نظارت دارد.

ادامه مطلب

نظم بدیع جهانی بهائی

با ظهور امر بهائی در قرن نوزدهم میلادی، تحولات و انقلابات عدیدۀ روحانی، اجتماعی و سیاسی در سطح کرهٔ خاکی به وقوع پیوسته است. سرعت سیر این تحولات با مرور زمان فزونی گرفته و به خصوص در قرن بیستم تشنجات و اختلافات بین دولت ها و حکومت های غربی که هر یک در جهت استیلا بر منابع و ذخائر طبیعی و نیروی ارزان انسانی کشورهای محروم و فقیر، به سختی با یکدیگر در رقابت بودند اوج گرفت و عاقبت منجر به شعله ور شدن دو جنگ جهانی گردید.

ادامه مطلب

ملاحظلات بيشتر دربارهٔ نظم جهان آرای الهی

(توقيع موّرخ ۲۱ مارچ ۱۹۳۰)
همکاران عزيز و محبوبم

مکاتيبی که در اين ايّام اخير به ارض اقدس رسيده غالباً از پيشرفتهای پيروزمندانه امر الهی حکايت می کند. معدودی نيز حاوی شبهات و توهّماتی است دربارهٔ اصالت مؤسّسات امرالله که از آئين حضرت بهاءالله جدا شدنی نيست. اين توهّمات را نجوا کنان، نفوسی که يا به کلّی از اصول ظهور حضرت بهاءالله بيخبرند و يا عمداً تخم نفاق در قلوب مؤمنان ميکارند نجوا کنان بگوش ديگران ميرسانند.

ادامه مطلب

اقتصاد يك جهان متّحد

نگارنده: جان هادلستون، ترجمهٔ حوريوش رحمانی

در سوّم سپتامبر ۱۹۱۲ حضرت عبدالبهاء در مونترال براي يك گروه سوسياليست سخناني ايراد فرمودند كه آن مطالب يكي ازمنابع اصلي در باره اقتصاد بهائي ميباشد،(۱)

ادامه مطلب

مطالعه و بررسى رساله مدنيه حضرت عبدالبهاء

نگارنده: نادر سعيدى، ترجمه حوريوش رحمانى
خلاصهٔ متن

گرچه “رسالهٔ مدنيه” در قرن نوزدهم دربارهٔ مسئلهٔ تجدد در ايران نوشته شده است ولی بينش نوينى در بارهٔ توسعهٔ اجتماعى و اقتصادى بر اساس ديدگاه يک نظم جديد جهانى ارائه ميدهد. درطى اين مقاله، “رسالهٔ مدنيهٔ” حضرت عبدالبهاء را هم از نظر وضع اجتماعى و سياسى ايران و هم با توجه به پيام کلی آئين بهائى مورد مطالعه قرار ميدهيم. ضمن اين نوشتار، ترتيب و ساختار متن رساله توضيح داده شده و مباحث در چهار سطح مختلف مشخص گرديده است. مبحث اول به مسئله سنت گرائى موروثى و بوروکراسى عقل گرا مى پردازد. مبحث دوم در جهت مجادله بين سنت گرائى مذهبى و خرد گرائى ضد خدا ميباشد. مبحث سوم به بررسى تعريف توسعهٔ اجتماعى و اقتصادى از ديدگاه تاريخ گرايان و برون گرايان اختصاص دارد و بالاخره مبحث چهارم در باره مسئلهٔ مليت گرائى و جهان گرائى ميباشد. مقاله با گفتار مختصرى دربارهٔ مفهوم تجدد از ديدگاه حضرت عبدالبهاء پايان مى پذيرد.

ادامه مطلب

اطاعت، اما از که و چگونه؟

نگارش: شکیبا

در دیانت بهائی دو تعلیم وجود دارد که بشر فردگرای امروز، مخصوصاً با تجربه های ناخوشایندی که از حکومتهای توتالیتر مذهبی و غیرمذهبی دارد، ممکن است در پذیرش آنها تردید داشته باشد: اطاعت از حکومت و اطاعت از بیت العدل اعظم، چون اصولاً امروزه کلمهء اطاعت کلمهء خوشایندی نیست. اخیراً نیز بعضی از مخالفان دین بهائی در نطقها یا مقالات خود به این دو تعلیم، و مخصوصاً اطاعت از بیت العدل، اعتراض و انتقاد شدید وارد آورده اند.[۱] در این مقالهء مختصر بر آنیم که در این باره اندکی تأمل کنیم.

ادامه مطلب

توسعه: ميدان تلاش براى محقّقان و دانشمندان بهائى (١)

نگارنده: فرزام ارباب (٢)،
ترجمۀ احسان‌الله همّت

نظم بديع جهانى که از يک قرن پيش ظهورش توسّط حضرت بهاءالله اعلان گرديده و حصولش مورد اعتقاد اهل بهاء است، اصولاً و کاملاً با نظام‌هاى موجود متفاوت است. اصلاح و بازسازى سيستم‌هاى موجود، حتّىٰ توسّط با هوش‌ترين وخوش‌نيّت ترين رهبران، قادر به تغيير وضع موجود و تبديل آن به‌نظم جهانى بهائى نخواهد بود. بيانات زير از حضرت بهاءالله گواه اين موضوع است:

ادامه مطلب

ایادیان امرالله چه کسانی هستند

در نظم اداری بهائی، تأكید بر رهبری گروهی به جای قدرت فردی است. در مؤسسات بهائی، افراد سیاست گذاری یا قانون گذاری نمی کنند، تصمیم گیری بر عهدۀ محافل روحانی است البته مسئولیت های اجرایی خاصی را به دیگران محول می کنند همچنین گروه های مختلفی از افراد هستند که به خاطر قابلیت های روحانی و تجربیات شان نقش خاصی در مشاوره و الهام بخشیدن به جامعۀ بهائی دارند.

ادامه مطلب

ایادی امرالله

از ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

ایادی امرالله در دیانت بهائی به افرادی گفته می‌شود که بندهٔ «کلمة الله» باشند. یعنی کسانی که به واسطه روح پاکی که دارند، خداوند را یاری می‌کنند بنابر این هرکس چنین مشخصه‌ای داشته باشد و در امر الهی خضوع و خشوع بیشتری داشته باشد، به خداوند نزدیکتر و ایادی (دست‌های) خداست.

ادامه مطلب

مشارکت در فعالیتهای جامعه

زندگی کردن بر اساس اصول و تعالیم دیانت بهائی تنها در انجام تعدادی فعالیت‌ در زندگی شخصی خلاصه نمی‌شود. حضرت بهاءالله به ما می‌آموزند که پیشرفت معنوی انسان وابسته به مشارکت او در بهبود و پیشرفت محیط اطرافش است. خوشبختی فرد و رفاه جامعه تاثیر متقابل و مستقیم بر یکدیگر دارند. بر این اساس، خدمت و عبادت دو عنصر اساسی و جدانشدنی زندگی جامعۀ بهائی هستند.

ادامه مطلب