تفسير ‌بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحيم ‌در آثار شيخ ‌احمد‌ احسائى،‌ حضرت ‌باب ‌و ‌حضرت ‌عبدالبهاء

نگارنده : نادر سعيدى

بحث در مورد معناى بسم‌ الله الرّحمن‌ الّرحيم از مشهورترين و متداول‌ترين مباحث در فرهنگ عرفانى اسلام است. امّا تفسير بسمله در اين دور بديع نيز مورد تأکيد قرار گرفته ومکرراً موضوع بحث واقع شده است. در حقيقت بسم‌الله الرّحمن‌الرّحيم در نهايت خويش بشارتى بظهور حضرت بهاءالله مى‌باشد و بدين‌جهت است که تفسير بسم‌الله تا قبل از ظهور جمال مبارک بطور کامل و صريح ميسّر نمى‌بود. تاريخ ديانت بهائى با مکتب نورين نيّرين شيخ احمد احسائى و سيد کاظم رشتى آغاز ميگردد چرا که اين دو فرد مقدّس مبشّر به ظهور حضرت نقطهٴ اولی‌ وحضرت بهاءالله بوده‌اند.

ادامه مطلب

عرفان و عمل

تفسیر بند نخست کتاب مستطاب اقدس

« انّ اوّل ما کتب اللّه علی العباد عرفان مشرق وحيه و مطلع امره الّذی کان مقام نفسه فی عالم الامر و الخلق من فاز به قد فاز بکلّ الخير و الّذی منع انّه من اهل الضّلال ولو يأتی بکلّ الاعمال . …» ( کتاب مستطاب اقدس ؛ بند اوّل ؛ صص 2 – 1 )

ادامه مطلب

مفاهیم امری

یفعل ما یشاء

حضرت عبدالبهاء می‌فرمایند، “مقصد از یفعل مایشاء این است که شاید مظهر ظهور امری فرماید و حکمی اجرا دارد یا عملی فرماید و نفوس مؤمنه از ادراک حکمت آن عاجز. نباید اعتراض به خاطر احدی خطور نماید که چرا چنین فرمود و یا چنین مُجریٰ داشت.” (مفاوضات، ص132)

ادامه مطلب

بحرُ الأعظم و بحر القِدَم و بحرُ النّور

مقصود از “بحرالأعظم” حضرت بهاءالله، “بحرُ النّور” حضرت اعلی و “بحر القدم” حضرت عبدالبهآء است. جمال قدم در سورةالغصن می‌فرمایند، “قُل قَدِ ٱنشَعَبَ بحرُ القِدَم مِن هذَالبحرِ الأعظم. فطوبی لِمَن استقرّ فی شاطئِه و یکونُ مِنَ المستقرّین.” (آثار قلم اعلی، ج4، ص332)

ادامه مطلب

انشقاق قمر

حضرت عبدالبهاء راجع به انشقاق قمر می‌فرمایند قوله الاحلی: «انشقاق قمر را معانی متعدده است محصور معنی ظاهر نبوده از آن جمله مقصود اضمحلال نفس است که قبل طلوع شمس احدیّه از افق محمدیّه ناس مستنیر از انوار علوم و حکم و معارف او بودند

ادامه مطلب

“عاشروا مع الأدیان کلّها بالرّوح و الرّیحان”

اگرچه در امر بهائی بیان “عاشروا مع الأدیان کلّها بالرّوح و الرّیحان” عزّ نزول یافته، امّا “از معاشرت اشرار دست و دل هر دو بردار” نیز گوشزد ابرار گشته است. لهذا از هیکل اطهر حضرت عبدالبهاء سؤال شد که معاشرت با اشخاص بدعمل چه حکمی دارد. فرمودند:

ادامه مطلب

عدل و انصاف

جمال قدم می‌فرمایند، “از حق جلّ جلاله می‌طلبد عالم انسان را به عدل و انصاف مزیّن فرماید. اگرچه انصاف هم از شئونات عدل است و عدل سراجی است که انسان را در ظلمت دنیا راه می‌نماید و از خطر حفظ می‌کند. اوست سراج وهّاج حقّ.” (مائدۀ آسمانی، ج7، ص173)


کانال مفاهیم(concepts)

حکمت دعا

شخص دیگری سؤال کرده است دعا برای چه و حکمت آن چیست؟ زیرا خداوند همه چیز را بجای خود قرار داده و همه امور به بهترین وجه اجرا میگردد و بنابراین استدعا و نیازمندی و طلب حاجات چه حکمت دارد؟

ادامه مطلب

مقصود از ذبح و قربانی در کور حضرت خلیل

هواللّه
ای منادی پيمان آنچه كه بجناب ميرزا احمد مرقوم نموده بوديد ملاحظه گرديد از رياض معانی آن نفحه خوشی استشمام شد و از هويّت كلمات مضمون لطيفی استنباط گشت و آن عبوديّت آستان مقدّس است و بذل دل و جان در سبيل جانان طوبی لك ثمّ طوبی لك

ادامه مطلب