در تمام امور مهم زنان به حساب نمی آیند

نویسنده
موژان مومن
زنان تساوی حقوق رجال و نساء
خلاصه

اين مقاله اثبات مي نمايد كه هدف ديانت بهائي مبني بر دستيابي به تساوي زن و مرد از طريق كوشش براي ارتقاء موقعيت زنان در جامعه تحقّق نمي يابد،‌ بلكه براي ايجاد جامعه اي «‌زنانه» تر[1]، تحوّلي بس بنيادي تر لازم است. در حال حاضر شايد عالي ترين ارزش اجتماعي و لذا معيار قضاوت درباره ي ارزش و شأن يك فرد، قدرت است. ديانت بهائي به ما مي آموزد كه بايد در جهت ايجاد جامعه اي با ارزشهاي متفاوت تلاش نمائيم. جامعه اي كه در آن به خدمت و تعاون با احترام بيشتري نگريسته مي شود. به اين ترتيب مي توان براي درك بعضي ديگر از تعاليم بهائي،‌ مانند عدم مداخله در امور سياسيّه،‌ مطالبي را استنباط نمود.

ادامه مطلب

نقش زنان در جامعه و تمدّن آيندهٔ بهائى

نگارنده: پژوهشگر
دوستان ارجمند محبوب

پيش از هر سخنى وظيفه دارم که سپاس عميق خود را از محبّت بيدريغ و تشويق سخاوتمندانه اى که دوستان عزيز در اين دوسه روز در حق بنده و همسرم ارزانى داشته بحضورشان تقديم دارم و از کارگردانان انجمن براى سازمان دادن چنين جلسات روحپرورى تشکر کنم. بسيارى از سخنان که در اين جا ايراد شد در ارتباط با حال وگذشته زنان خصوصاً در سرزمين ايران بود. عرايض امروز بنده معطوف بآينده است آينده زن در تمدّن جهانى بهائى.

ادامه مطلب

مقام زن – به مناسبت روز جهانى زن

نگارش: پريوش سمندرى
(29.12.85) (20.03.2007)
حقوق بشر

«بايد در دنيائى شريک يکديگر باشيم که متضمّن عدالت، صلح و آسايش پايدار است و اصول عمومى دموکراسى، تساوى حقوق انسانى همهٴ افراد را در بر مى‌گيرد و همکارى و خدمات داوطلبانه و عدم تبعيض با مشارکت عموم افراد، آن را هدايت ميکند. دنيائى است که در صلح و صفا و امنيّت براى جامعهٴ انسانى است و جايگزين تسليحات، منازعات خشونت‌آميز و جنگ مى‌گردد…‌آرمان و ديدگاه ما متضمّن تعميم حقوق انسانى به جميع بشر است و غير قابل تجزيه و تقسيم بودن آن حقوق، و نيز ارتباط متقابل آنها را اعمّ از حقوق مدنى و سياسى و اقتصادى و اجتماعى و فرهنگى تثبيت ميکند.»(از آثار بهائی)

ادامه مطلب

نقش زنان در صلح

تعالیم بهایی زنان را پرچمداران صلح جهانی و آشتی پروران میان ملل و امم میداند
“جهد نمائيد تا آمال صلح عمومي بين المللي از راه مساعي زنان تحقق يابد ؛ زيرا مرد بيش از زن رغبت به جنگ دارد”

ادامه مطلب

‍ برنامه اجتماعی «از هر دری سخنی» : ۸ مارس «روز جهانی زن»

«…مفهوم تساوی زن و مرد در سطح جهانی عملاً جهانگیر گشته و از اصول مقبول جهانی به شمار آمده است و حتی بسیاری از جمعیّتهای دانشگاهی و رسانه‌های گروهی از آن طرفداری کرده‌اند و این تجدید نظر درباره‌ی مقام زن و مرد چنان در جهان پاگرفته که دیگرطرفداران تفوّق مرد بر زن برای یافتن حامیان خویش باید در جاهایی جستجو کنند که صاحبان افکار سلیم را در آنجا راهی نیست….»

ادامه مطلب

دویستمین سال تولد حضرت باب

در کشور نامیبیا، دویستمین سال تولد حضرت باب الهام بخش گروهی از زنان بوده است تا برخی موضوعات اساسی و سوالات مهمی که امروزه بشر با آن مواجه است چون “نقش دین در اجتماع” و “برابری زنان و مردان” را مورد بررسی و مشورت قرار دهند.

ادامه مطلب

زن و مرد از حقوق مساوی برخوردارند

«در زمان ظهور حضرت بهاالله که زنان دوشادوش مردان به پیش می روند در هیچ حرکتی عقب نخواهند ماند. زن و مرد از حقوق مساوی برخوردارند؛ زنان در کلیه جهات اداره امور را به دست خواهند گرفت. به همان مقام شامخ انسانی که در سراسر جهان مورد نظر است نائل خواهند شد و در جمیع امور شرکت خواهند کرد. این را مطمئن باشید. به شرایط کنونی ناظر نباشید . در آینده نه چندان دوری عالم زنان از جمیع جهات درخشان و تابنده خواهد شد ؛ چون حضرت بهاالله چنین اراده فرمودند.*»

*از بیانات حضرت عبدالبهاء ، درخطابات پاریس چاپ بریتانیای کبیر مورخ 1961

باب و حقوق زنان

سیامک ذبیحی مقدّم

October 29, 2019

سید علی‌محمد باب، بنیان‌گذار آئین بابی، دعوت خود را در محیطی آغاز نمود که در آن زنان از حقوق و مزایائی به مراتب کمتر از مردان برخوردار بودند. او از همان آغاز رسالت کوتاه خود به مسئله‌ی حقوق زنان توجه نمود و به مرور احکامی آورد که در مقایسه با آرای فقهای اسلامی حقوق بیشتری برای زنان قائل می‌شد.

ادامه مطلب

بیانات مبارکه در مورد زنان

” از جمله مسائل خطیره که فی الحقیقه از خوارق عادات محسوب و از خصائص این دور مقدّس شمرده میشود آنست که چون نساء در ظلّ کلمة‌اللّه مستظلّ و بصفوف مؤمنین و مروّجین امراللّه ملحق گشتند شجاعت و بسالت بیشتری نسبت برجال از خود بمنصّه ظهور رساندند”.
ص ١٤٣ ظهور عدل الهی – ترجمه مصوب

ادامه مطلب

اهمیت زنان از دیدگاه دیانت بهایی

گفتار زیر از برینگهام یانگ اندیشمند آمریکایی به نوعی بازتاب دهنده اصول و تعالیم دیانت بهایی مبنی بر میزان اهمیت زنان می باشد .
اگر شما به یک مرد آموزش دهید، در بهترین حالت تنها به یک مرد آورش داده ايد; اما اگر به یک زن آموزش دهید، در واقع به یک نسل آموزش داده اید

ادامه مطلب

نطق حضرت عبدالبها در منزل مبارک – پاريس ١٤ نوامبر ١٩١١

هو اللّه
جميع کائنات موجوده مذکّر و مؤنّثند و در مابين ذکور و اناث آن‌ها فرقی نيست . نظر در عالم نبات مي‌کنيم می‌بينيم ذکور و انثی است و مساوات است بين آن‌ها امتيازی نيست و در جميع کمالات نباتيه مساوي‌اند .

ادامه مطلب