دیدن قصور دیگران
هوالله …
ای بندۀ صادق الهی انسان، چنان که مرقوم نمودی، باید قصور در خود بیند نه دیگران. بلکه در حق دیگران باید خطاپوش باشد و در هر نفسی تحرّی کمالات نماید نه نقائص؛ و از کمالات آن شخص دم زند نه قصور و نواقص.
من در تو کمال بینم نه نقص و صفات حمیده مشاهده کنم نه بالعکس…
(لوح مبارک خطاب به مستر ادوین فیشر در آلمان)
طلوعی دیگر(Tlgrm.in/tolouidigar)
بی ﺭﯾﺎ ﺧﻮﺑﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ
ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺒﺪﺍﻟﺒﻬﺎﺀ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ :
ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﻔﯿﺪ ﻭ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﻭ ﻻﯾﻖ ﺷﺌﻮﻥ ﺍﯾﻤﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻘﺪﺱ ﻭ ﻣﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺷﺎﺋﺒﻪ ﺭﯾﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﺍﻻ ﺍﮔﺮ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭﯼ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﻣﻠﺤﻮﻅ ﺷﻮﺩ، ﻭﻟﻮ ﺁﻥ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻓﯽ ﺣﺪ ﺫﺍﺗﻪ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﻭ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﮑﻮﮐﺎﺭﯼ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﺭﯾﺎﮐﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﯽ ﺳﺒﯿﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻪ ﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺗﺄﺛﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ
بيانات و آثار الهيّه راجع به قلب
در بيانات و آثار الهيّه اغلب به قلب اشاره شده و از اين لطيفهٴ ربّانى سخن بميان آمدهاست .
در کلمات مکنونهٴ عربى مىفرمايند :
ٰٰيابن الّروح فى اوّل القول فاملک قلباً جيّداً حسناً منيرا لتملک ملکاً دائماً باقياً ازلاً قديما .
پس هرکس قلب روشن و پاکى داشته باشد برطبق اين بيان احلاى روحافزا مىتواند ملک دائم باقى ازلی و قديم را مالک شود .
نهی از توهین
حضرت عبدالبها در لوحی خطاب به جناب ابوالفضائل میفرمایند:
“آئین شادی و سرور”
تأثیر مثبت شادی و خرسندی در سلامت جسم انسان و افزایش طول عمر از نظر علمی مسئلهای شناخته شده است. محققین بیش از صد تحقیق پزشکی و روانپزشکی در زمینه تأثیر شادی و خرسندی در سلامت انسانها را با هم مقایسه نموده و به این نتیجه رسیدهاند که افرادی که از زندگی خود خرسندند تا ۱۴درصد عمرشان طولانیتر از افرادی است که از زندگی خود ناراضی بوده و احساس بدبختی میکنند.
اعمال طیّبه و اخلاق
یا حسین ، این مظلوم کلّ را وصیّت فرموده و می فرماید به اعمال طیّبه و اخلاق مرضیّه تا کلّ اهل حقّ را به طرازی که سزاوار است مشاهده نمایند . لَعَمری عمل طیّب هادی بوده و خواهد بود و همچنین کلّ را به تقوی اللّه وصیّت می نمائیم ، چه که تقوی در ملکوت علم الهی از احسن طراز محسوب . طوبی لِلعاملین . الحمد لِلّه ربّ العالمین .
مجموعه آیات الهی ج ۲ ص ۲۷۴
طلوعی دیگر(Tlgrm.in/tolouidigar)
محبت به نهایت روح و ریحان
باید با کلّ حتّی دشمنان بنهایت روح و ریحان محبّ و مهربان بود در مقابل اذیّت و جفا نهایت وفا مجری دارید و در موارد ظهور بغضاء بنهایت صفا معامله کنید .
مدّعی محبّت الهی
” باید مدّعی محبّت الهی الیوم بجمیع شئون از دونش ممتاز باشد . قبول امر و اعتراف بحقّ محض ادّعا نبوده و نیست چنانچه جمیع ناس الیوم مدّعی این مقامند وَلکِنْ لِسَانُ الْعَظَمَةِ یَشْهَدُ بِکِذْبِهِم وَ افْتِرائِهِمْ وَ غُرُوْرِهِمْ وَ غَفْلَتِهِمْ وَ خِیَانَتِهِمْ .
بحرکت و آدابی قيام کنيد که جسم عالم را جان بخشيد
“بحرکت و آدابی قيام کنيد که جسم عالم را جان بخشيد و طفل صغير امکان را به مقام رشد و بلوغ رسانيد .
تا توانی صبر و تحمّل دار
ای بندۀ جمال ابهی
تا توانی صبر و تحمّل دار و از کسی به صرفِ تصوّر مُکدّر مشو. چه بسیار امور که به نظر نوع دیگر می آید و چون حقیقت منکشف گردد واضح شود که صِرفِ تصوّر بوده، نه تحقّق. در جمیع اوقات انسان باید در امور احتمالات خیریه بدهد و حمل بر خیرخواهی کند، و یا موانعی مخفی. چون مسلک چنین باشد راحت جان و آسایش وجدان حاصل گردد، والّا انسان همواره مُعَذَّبست. امیدوارم که این مقام اِفاضه گردد تا سبب روح و ریحان مستمرشود. ابداً خاطر نرنجد و اغبرار حاصل نشود، بلکه همواره انوار بدرخشد. وَ عَلیکَ التّحِیَّةُ وَ الثناء
ع ع
سفینۀ عرفان ج ۵ ص ۳۲
ﺷﺎﺋﺒﻪ ﺭﯾﺎ
ﺣﻀﺮﺕ ﻋﺒﺪﺍﻟﺒﻬﺎﺀ ﻣﯽ ﻓﺮﻣﺎﯾﻨﺪ:
ﺍﺑﺮﺍﺯ ﻣﺤﺒﺖ ﻭ ﺍﻇﻬﺎﺭ ﺧﺪﻣﺖ ﻭﻗﺘﯽ ﻣﻔﯿﺪ ﻭ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﻭ ﻻﯾﻖ ﺷﺌﻮﻥ ﺍﯾﻤﺎﻧﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻘﺪﺱ ﻭ ﻣﺒﺮﯼ ﺍﺯ ﺷﺎﺋﺒﻪ ﺭﯾﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻭﺍﻻ ﺍﮔﺮ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭﯼ ﻫﻢ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﻣﻠﺤﻮﻅ ﺷﻮﺩ، ﻭﻟﻮ ﺁﻥ ﻣﻘﺼﻮﺩ ﻭ ﻣﻨﻈﻮﺭ ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻓﯽ ﺣﺪ ﺫﺍﺗﻪ ﻣﻘﺒﻮﻝ ﻭ ﻣﻘﺪﺱ ﺑﺎﺷﺪ، ﺑﺎﺯ ﻫﻢ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﮑﻮﮐﺎﺭﯼ ﺁﻟﻮﺩﻩ ﺑﻪ ﺭﯾﺎﮐﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻓﯽ ﺳﺒﯿﻞ ﺍﻟﻠﻪ ﻣﺤﺴﻮﺏ ﻧﻪ ﻭ ﭼﻨﺪﺍﻥ ﺗﺄﺛﯿﺮﯼ ﺩﺭ ﻋﺎﻟﻢ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ … ﻓﯿﻀﺎﻥ ﺑﺎﺭﺍﻥ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﯽ ﺭﺍ ﻣﺸﺎﻫﺪﻩ ﻧﻤﺎﺋﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺮ ﻋﺎﺻﯽ ﻭ ﻣﻄﯿﻊ ﯾﮑﺴﺎﻥ ﻧﺎﺯﻝ، ﺁﻥ ﻭﻗﺖ ﻣﯽ ﺩﺍﻧﯿﺪ ﮐﻪ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺁﯾﺖ ﺍﯾﻦ ﺭﺣﻤﺖ ﺍﻟﻬﯽ ﺑﺎﺷﯿﺪ ﻭ ﺩﺭ ﻫﻨﮕﺎﻡ ﺭﯾﺰﺵ ﻭ ﻋﻄﺎ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﻗﯿﺪﯼ ﻭ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﺷﺮﻃﯽ ﻗﺎﺋﻞ ﻧﺸﻮﯾﺪ ﻭﻟﻮ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﺁﻥ ﻗﯿﺪ ﻫﻢ ﻟﻠﻪ ﺑﺎﺷﺪ … ﺷﻤﺎ ﻫﺮ ﻗﺪﺭ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﯿﺪ ﺑﯽ ﺭﯾﺎ ﺧﻮﺑﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﻭ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻫﻢ ﻧﺒﺎﺷﯿﺪ …
مشورت
حضرت بهاءالله میفرمایند:
«مشورت بر آگاهی بیفزاید و ظن و گمان را به یقین تبدیل نماید. اوست سراج نورانی در عالم ظلمانی؛ راه نماید و هدایت کند. از برای هر امری مقام کمال و بلوغ بوده و خواهد بود، بلوغ و ظهورِ خِرَد به مشورت ظاهر.»
مائده آسمانی، ج ۸، ص ۶۰