از هر دری سخنی در دیانت بهائی

برنامه رادیویی نقطه سر خطّ

نقطه سر خطّ: انتخاب دوست” ، “خشونت” و “دوربین های محسوس و جریمه های نامحسوس”سه یادداشت طنز از وبسایت تقریباً تازه تأسیس چیزنا دات آی آر

https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/dbankrcv1/2015/NoghtehSarKhat102915a_24k.mp3


در برنامه نقطه سر خط امروز قسمت دوم بهای دادخواهی که یادداشتی تکان­دهنده از شادی صدر است را می شنوید؛ این یادداشت در تحلیل فیلم منتشرشده از محاکمه ­ی مدیران جامعه­ ی بهایی ایران در سال ۱۳۶۰ ، که همگی اندکی پس از دادگاه اعدام شدند می باشد (بخش دوم).

يادداشت «پليس فتا پليسي ست كه حواسش به همه چيز هست؟» يادداشتي از كيومرث مرزبان در نقد رفتارهاي ما در فضاي مجازي و مسائل ديگر. درنقطه سر خط
نقطه سر خط – پلیس فتا.

يادداشت «تأمّلي بر غفلت­ هايمان؟» يادداشتي تأمل برانگيز از آيت ­الله عبدالحميد معصومي تهراني كه از ما مي­خواهد در برخورد با موضوعات انساني كمي عميق ­تر بي انديشيم.

نقطه ­سرخط – حقوق بشر

نقطه سر خط امروز : «چرا كه آن­ها رودند» و «سهميه ­ي صندلي، غذا، خوشبختي» / دو يادداشت جالب كه اوّلي تحليلي است خودماني امّا دقيق از «مردم» و دومي نگاهي است تازه به شباهت­هاي صندلي ­بازي و زندگي!

نقطه سرخط – دلنوشته.

نقطه سر خط :‌يادداشت «سواد تصنّعي: آيا در عصر اينترنت با سوادتر شده ­ايم؟»؛ يادداشتي از نيويورك تايمز كه به ما نشان مي­دهد «ما به شکلی خطرناک به نوعی تقلید از دانایی نزدیک می‌شویم که در واقع الگوی جدیدی از نادانی است.»

نقطه سر خط – سواد اینترنتی

نقطه سر خط امروز : يادداشت «كيك شكلاتي»؛ يادداشتي جالب و شنيدني با لحني صميمي و خودماني كه از آنچه «دل»مان مي­خواهد سخن مي­گويد و از اهميت «دل كندن» به موقع حرف مي­زند.

نقطه سر خط – کیک شکلاتی

نقطه سر خط این هفته :‌ بخش اوّل یادداشت ” مهمترین مشکل کشور چیست ؟ ”

نقطه سر خط – یادداشت تحلیلی

نقطه سر خط امروز :بخش دوم یادداشت «مهمترین مشکل کشور چیست؟»؛ در بخش پایانی این یادداشت به دنبال پاسخ این پرسش هستیم که «علت‌العلل ناکارآمدی ایران در کدام عنصر و عامل قابل جستجوست؟»

نقطه سر خط – یادداشت تحلیلی ق۲

نقطه سر خط :‌ قصّه­ ی «دختر تهرانی و ماجراهایی که در کرمان آفرید»؛ یک قصّه ­ی تلخ و شیرین پر از نوستالژی با حس و حال عاشقانه و لحنی تقریباً طنزآمیز از زبان یک دختر کرمانی.

نقطه سر خط – قصّه

برنامه نقطه سرخط امروز :‌
بخش اول یادداشت «به پسرک»، که در واقع نامه­ ی سرگشاده­ ای است خطاب به پسرکی تازه متولد شده؛ حاوی پندهایی درباره­ ی زندگی.

نقطه سر خط – پند نامه ق۱

نقطه سر خط امرزو بخش دوم یادداشت «به پسرک»، که در واقع نامه­ ی سرگشاده ­ای است خطاب به پسرکی تازه متولد شده؛ حاوی پندهایی درباره­ ی زندگی.

نقطه سر خط – پند نامه ق۲

نقطه سر خط : زندگی به شکل گریز ناپذیری سخته. امّا چیزهای خوب و دلنشین هم کم نیست؛ هر وقت توی چاه غم فرو می رفتی، می تونی مثل «طناب» بهشون چنگ بندازی و بیای بیرون. یادداشت «طناب­ها» به این موضوع می­پردازه.

نقطه سر خط – پند نامه
نقطه ­سرخط – طنز نقّادانه یا نقد.
نقطه سر خط – شعر
نقطه سر خط – یادداشت
نقطه سر خط – یادداشت
نقطه­ سرخط – برابری زن و مرد
نقطه ­سرخط – یادداشت انتقادی
نقطه ­سرخط – یادداشت اجتماعی
نقطه ­سر خط – یادداشت احساسی اجتماعی
نقطه سر خط – رفتار شناسی
نقطه سر خط – رفتار شناسی ق۲ و آخر .
نقطه سر خط – یادداشت تحلیلی
بخش اوّل یادداشت «گوشی هوشمند کالای معرّف عصر ما است». این یادداشت مفصل که خلاصه ­ای از آن را در دو هفته مرور می­کنیم
نقطه سر خط – یادداشت تحلیلی
بخش دوم و پایانی یادداشت «گوشی هوشمند کالای معرّف عصر ما است»
نقطه سر خط – یادداشت طنز
یادداشت طنزآمیز «من در زندگی هیچ­وقت “آدم” بودن را احساس نکردم»… که با زبان طنز شاید به ما یادآوری می­کنه که کمی مراقب حرف زدن و انتخاب واژه­های­مان باشیم.
نقطه سر خط – یادداشت موزیکال
یادداشت «تهران ­جلس غم دارد». یادداشتی که به بهانه ­ی درگذشت حبیب، به غم غربت و دوری از وطن خواننده ­های ایرانی ساکن لس­ آنجلس می­پردازد.
نقطه سر خط – در باب کامنت گذاران اینستاگرام یادداشت «چرا از هم بیزاریم؟» از آنالی اکبری
نقطه سر خط یادداشتی دیگر از حسین باستانی که “یادآوری تلخ کسانی است که بعد از کشته شدن انسان­های «هر» کشور، دلایل نوآورانه­ ای پیدا می­کنند که توضیح دهند چرا نباید از مرگِ بقیه نارحت بود.”
نقطه سر خط – دلنوشته‌ی یک مادر
یادداشت «من یک مادر هستم» نوشته ­ی آنالی اکبری به مناسبت هفته­‌ جهانی شیر مادر؛ تقدیم به همه­ مادران عزیز و دوست ­داشتنی.
نقطه سر خط – یادداشت فرهنگی، هنری، ادبی
«فرش قرمز دیرهنگام»؛ یادداشتی از کیومرث مرزبان که ضمن پرداختن به نحوه ­ی بزرگداشت عباس کیارستمی پس از درگذشتش
نقطهسرخط – یادداشت کنایه آمیز
«بیچاره ادب»؛ یادداشتی از نوید توکّلی که می­کوشد هشدار دهد ادب و اخلاق را با منافع شخصی خودمان تنظیم نکنیم
نقطهسرخط – دلنوشته
در نقطه­ سرخط امروز به سه دلنوشته­ کوتاه و تاثیرگذار خواهیم پرداخت که از عشق و دوستی و دلتنگی و دیگر احساسات تلخ و شیرین انسانی حکایت دارند.
نقطه سرخط – دلنوشته
«و اما ترس آخر»؛ دلنوشته ­ای سرشار از احساسات عمیقی چون عشق و دلتنگی و ترس و…. و شاید تلنگری جدی به همه ما تا کمی مراقب قلب و احساس اطرافیان و عزیزان­مان باشیم.
نقطه سرخط – یادداشت ورزشی
یادداشت «درس­‌هایی که باید از تکرارِ شکست بگیریم»؛ از سهند ایرانمهر با نگاهی به رقابت­های المپیک و حواشی آن
نقطه سرخط – سه یادداشت جامعه شناختی
سه یادداشت با مضمون و محتوای جامعه ­شناختی از دکتر فردین علیخواه که در یادداشت­های خودش قصد دارد «به دور از قلمبه سلمبه گویی، درباره ­ی جامعه ­ی ایرانی» حرف بزند.
نقطه سرخط – یادداشت انتقادی
«نسل کوله پشتی»؛ یادداشتی تأمّل برانگیز از حسام الدین مقامی کیا، که از بی ثباتی ها و بی مرامی ها گلایه دارد و می تواند تلنگری باشد برای همه ی ما.