از هر دری سخنی در دیانت بهائی

حسین امانت

حسین امانت یکی از معماران بهایی و مشاهیر ایرانیست که در بیست و چهار سالگی برج آزادی (شهیاد) را طراحی کرد.

ساخت برج آزادی (شهیاد) در یازدهم آبان‌ماه ۱۳۴۸ آغاز شد و پس از ۲۸ ماه کار، در ۲۴ دی‌ماه ۱۳۵۰ با نام «برج شهیاد» به بهره‌برداری رسید. در جشن گشایش این برج، محمدرضا شاه و همسرش فرح پهلوی حضور داشتند و «منشور حقوق بشر کورش» برای نخستین بار در این محل پرده‌برداری شد.معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوره‌ی هخامنشیان، ساسانی و دوره‌ی اسلامی است. حسین امانت معماری این بنا را هم تحت تاثیر معماری ایران باستان و هم ایران ِ پس از اسلام می‌داند و آن را متعلق به گذشته‌ی درخشان تاریخ ایران می‌‌شناسد.
.
حسین امانت میگوید : «این بنا به گذشته های درخشان تاریخ ایران نظر دارد؛ به دورانی که ایران در ادبیات، هنر، معماری، صنایع دستی، علوم مختلف و خیلی چیزهای دیگر سرآمد بود. من می خواستم جمع بندی خودم از اینها را در شهیاد ارائه کنم تا اگر کسی از خارج می آید یا حتی مردم ایران بدانند که این اثر به کجا و به کدام فرهنگ مربوط می شود.»
.
از دیگر آثار این معمار چیره دست :
-موزه های زیرزمینی برج آزادی
-بنای اولیه دانشگاه صنعتی شریف
-کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف
-ساختمان میراث فرهنگی ایران در تهران
-دانشکده مدیریت کسب و کار دانشگاه تهران
-سفارت ایران در پکن
-نظارت و سرپرستی موزه بزرگ پاسارگاد
-معبد (مشرق الاذکار) بهاییان در ساموا
-مقر بیت العدل بهاییان (در تصویر، بالا)
-مرکز بهاییان در ویرجینیا آمریکا
-مرکز بهاییان در تگزاس آمریکا
-دارالآثار بهایی در حیفا (در تصویر، پایین)
-و مراکز صنعتی و‌تفریحی بیشماری از جمله پروژه مجموعه «دریا کنار» در ساحل خزر
.
مهندس حسین امانت که جامعه معماری ایران و‌جهان به وجود او‌ می بالد اگر الان ایران بود قطعا به جرم مضحک جاسوسی برای اسراییل در اوین به سر میبرد. متاسفانه شنیده ها حاکیست که بدلیل اینکه معمار برج آزادی و نماد تهران یک بهایی بوده شهرداری مرمتهای مورد نیاز رو انجام نمیده یا مرمتهای غیر ضروری انجام میده تا تخریب این سازه تسریع بشه. غافل از اینکه آثار معماران بهایی، در جای جای سرزمین با فرهنگ و تمدن این آب و خاک عجین شده اند.
.
در آتی با دکتر هوشنگ سیحون دیگر معمار بزرگ بهایی و پدر معماری نوین ایران آشنا میشویم.
.


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)