نونهالان ، کودکان ، نوجوانان در دیانت بهائی

معرفی کتاب «می‌خواهی دوست من باشی؟»

موش سبز غمگین بود. هیچ کس نمی‌خواست با او حرف بزند. هیچ کس نمی‌خواست او را بغل کند. موش‌های خاکستری به او می گفتند: ما نمی‌خواهیم دوست تو باشیم.
موش سبز شبیه بقیه موش‌ها نبود همین یک دلیل بس بود برای تنهایی. بقیه موش‌ها او را نار می‌زدند و نادیده می‌گرفتند. اما موش سبز کوتاه نیامد. یک روز نان و پنیر و خیار در بقچه‌اش گذاشت و راه افتاد …

مفاهیم اصلی
شباهت/ تفاوت، دوستی، تنهایی، انتخاب، پذیرش، راه نو،

تکنیک‌های کاربردی
حل مسئله، پذیرش مسئله، تاب‌آوری، مسیرسازی، تجربه‌افزایی، آشنایی‌زدایی، قالب‌شکنی، ابزارمندی، فرصت‌دهی، پذیرش تغییرات، پذیرش احساسات

موش سبز تنهاست و متفاوت‌بودن او را از بقیه موش‌ها جدا کرده. اما موشی گوشه‌گیر نیست، بقچه می‌بندد و به سراغ بقیه شباهت‌ها می‌رود. مثلا رنگ سبز، او با رنگ حیوانات زیادی مشابه است؛ ملخ و قورباغه و … اما بقیه ویژگی‌هایش شبیه آن‌ها نیست! کسی نمی‌خواهد با او دوست شود، دنیایش را بزرگ‌تر کند و خوش بگذراند.
گمان می‌کنید موش ناامید می‌شود؟ معلوم است که نه. دوست یافتن که حتما نباید با موجودات شبیه باشد. می‌شود دوستانی مثل گل‌های زیبا داشت. وقتی موش سبز گل‌های سرخ زیبا را دید چشمش به فیلی افتاد که از موش‌ها می‌ترسید. فیل هم از موش بزرگ‌تر بود و هم حسابی ترسیده. خوب که نگاه کنیم اصلا شبیه موش سبز قصه نبود اما با درخواست دوستی موشی موافقت کرد.

فلسفه اساسی قصه پیشنهاد دوستی و حق انتخاب است مبتنی بر معیار شباهت و تفاوت. بچه‌ها با افرادی هم‌سن، هم‌جنس و هم‌علاقه دوست‌تر می‌شوند و به‌راحتی به مواردی که شبیه آن‌ها نیستند “نه!” می‌گویند. خودمانی‌تر به ماجرا نگاه کنیم ما بزرگ‌ترها هم همین هستیم. راحت به افرادی که تفاوت عمده سلیقه، ظاهر و رشته و کار داشته باشند اعتماد نمی‌کنیم. این ذهن بشر است که با طبقه‌بندی و مقوله‌بندی بر اساس شباهت‌ها برای خود امنیت می‌سازد. اما در این کتاب هنجارشکنی رخ می‌دهد. موش سبز تمام “نه”های مخالفت با خود را به رسمیت می‌شناسد و سراغ متفاوت‌ترین موجود از منظر جثه، شکل و شمایل می‌رود و اتفاقا فیل از او به‌شدت می‌ترسد. حالا موش سبز است که فرصت می‌دهد و دوستش را می‌یابد. برای فرصت‌دادن به موقعیت‌های نو باید جرات‌ورزی داشت و این قصه کودکان را به شجاعت تجربه نو فرا می‌خواند. موش خوداتکاست بقچه‌اش را بر می‌دارد تا اگر در سرزمین خود دوستی نیافت به جاهای دورتر برود. اگر در میان هم‌رنگ‌ها و هم‌شکل‌ها دوستی نیافت به سراغ غیرجاندارها و متفاوت‌ترها برود. موش کوچولو معلم خوبی برای مسیرسازی و ناامیدنشدن است. زنده‌باد همه‌ی موش‌های سبز تنها که بلدند فرصت آشنایی و کشف بسازند.

این کتاب مناسب کودکان بالای ۳ سال است. نویسنده و تصویرگر این کتاب اریک باتو و خانم ویدا رامین آن را ترجمه و انتشارات کانون آن را روانه بازار کرده است.
|کتابستان کودک و نوجوان ایران، دکتر سحر سلطانی|


کانال تلگرام جامعه ای بهتر بسازیم (https://t.me/JameahiBehtarBesazim)