نونهالان ، کودکان ، نوجوانان در دیانت بهائی

معرفی کتاب «نوربرت خرگردن»

نوربرت خرگردن، کرگدنی بود در دشت‌های آفریقا که به همه کس و همه چیز با دیده شک و تردید نگاه می‌کرد و می‌گفت: به‌هرحال این فلسفه من است، آدم جز خودش به هیچ کس نباید اعتماد کند!

نوربرت که عقل درست و حسابی نداشت تا دلتان بخواهد زور داشت. با یک هیکل گنده و زره‌هایی بر تن و دو شاخ بر دماغ! هیچ حیوانی دوست نداشت موقع حرکت نوربرت سر راهش باشد چون بلافاصله دعوا راه می‌انداخت و طرف را نابود می‌کرد. حیوانات جرأت آب‌خوردن از برکه نداشتند. توله‌ها نمی‌توانستند در برکه شنا کنند و حتا پرنده‌ها نباید آواز می‌خواندند چون نوربرت آن‌ها را با سُم‌هایش له و لورده می‌کرد و بعد هم با داد و فریاد می‌گفت حمله را آن‌ها شروع کردند نه او.

تا این‌که شبی از شب‌ها ته دره‌ای کوچک، کیلومترها دورتر از نوربرت، همه حیوانات جمع شدند تا فکری برای این همه زورگویی و قلدری نوربرت خرگردن کنند. تک‌تک حیوانات قول جدی دادند دشمنی با هم را کنار بگذارند و در این جلسه جمع شوند تا تکلیف نوربرت را روشن کنند. جلسه تشکیل شد و نظرهایی داده شد اما حجم کینه‌ها و اختلافات قدیمی حیوانات دشت و جنگل از هم آن‌قدر عمیق بود که به‌جایی نرسید، حیوانات هم که دیدند چاره‌ای ندارند یکی‌ یکی از سرزمین‌شان فرار می‌کردند تا این‌که …

مفاهیم اصلی
قدرت، دشمن، ظلم، حق، سهم، زورگویی، نقشه، آزادی، تنهایی، فرار

تکنیک‌های کاربردی
مسئولیت‌پذیری، وحدت‌بخشی، مبارزه‌طلبی، مطالبه‌گری، مهاجرت، توهم توطئه/دشمن‌پنداری/نفرت‌افزایی، رهایی‌بخشی، یارگیری، خودمراقبتی/دگر مراقبتی، فردگرایی، خودشیفتگی

در کتاب نوربرت خرگردن از یک سو با دیکتاتوری که قدرت در دستان اوست و کمترین عقلانیتی ندارد و هرکسی غیر خود را دشمن می‌پندارد مواجه هستیم از سویی با جمعیتی از حیوانات که سر هیچ چیزی توافق ندارند و ایده‌های یکدیگر را به باد تمسخر می‌گیرند و نمی‌توانند با هم باشند. در نهایت موجودی که بابت جثه و شغلش منفور بقیه حیوانات است از نبوغش برای کنترل شر بهره می‌برد. پرنده‌ای کوچک که یاد گرفته هدف‌گذاری و باور به تغییر داشته باشد. بیش از هر چیز بی‌تفاوت دربرابر کینه‌های سایرین و کنشگر برای رسیدن به هدف باشد.

این کتاب به‌طور ویژه برای توسعه “سواد‌ سیاسی” نوجوانان مناسب است. مفاهیمی مانند قدرت، جبر، سوءاستفاده از شرایط، قلدری و قانون‌شکنی را طرح می‌کند. چاره‌جویی و بن‌بست‌ها ذهن خواننده را نرمش می‌دهند تا با همذات‌پنداری بتواند به حل این معضل بیندیشد.

این‌که پیچیده‌ترین معضلات زیست اجتماعی از زبان حیوانات طرح می‌شوند یک امتیاز بسیار خوب برای کتاب است چون ایهام و تناقضات ذهن نوجوان را به قیاس و کشف بینامتنی با زندگی خود کشیده و مکاشفاتش او را به روشن‌بینی از چالش‌های زندگی جمعی می‌رساند.

زبان اصلی نویسنده کتاب یعنی میشائیل انده، آلمانی بوده، ترجمه خانم کتایون سلطانی و ویراست خانم مژگان کلهر به‌راستی درخشان است. تصاویر کلاسیک حیوانات کار راینهارد میشل است و به‌خوبی با متن هماهنگ است.

ایده، پرداخت درخشان، تصاویر زیبا، ترجمه بسیار روان و ویژگی‌های فنی کتاب بسیار خوب است و معتقدم نوربرت باید میهمان کتابخانه همه‌ی ما ایرانی باشد.

این کتاب در نشر افق؛ کتابهای فندق، به چاپ رسیده است و برای گروه سنی بالای ده‌سال مناسب است.
|کتابستان کودک و نوجوان ایران، دکتر سحر سلطانی|


کانال تلگرام جهانی بهتر بسازیم (https://t.me/JameahiBehtarBesazim)