اخلاق و صفات بهائی

احترام به پدر و مادر

در تعالیم بهائی نه تنها احترام و حفظ حرمت والدین فرض واجب است بلکه رضایت الهی منوط به رضای آنها و اطاعت و خدمت به ایشان ارجح از خدمت به حق است .

” پدر و مادر را اطاعت کنيد که از شما راضی باشند تاخدا از شما راضی شود ” .
” بگو ای قوم گرامی بدارید پدر و مادر خود را و آنها را محترم بدارید به این واسطه.خیر و نیکی از ابر رحمت پروردگار بزرگ شما بر شما نازل میشود مبادا عملی مرتکب شوید که سبب حزن و اندوه پدر و مادرانتان شود در راه حق سلوک کنید آنست راه راست و اگر کسی شما را مخیر کند در قبول خدمت من و یا خدمت پدر و مادرتان، البته خدمت آنها را برگزینید و از راه خدمت به آنها راه مرا دریابید”
“ما در کتاب الهی به شما وصیت کردیم که عبادت نکنید مگر خدا را و نسبت به والدین نیکی کنید.”
والدين ما هستي و حيات و جواني خود را فداي تربيت و تعليم ما نموده ، در راه انجام اين وظيفه مقدس از هيچ گونه فداكاري كوتاهي نكرده اند . آنان سالها با عشق و محبت حقيقي ، تمام قوا و استعدادات خود را فداي رشد و ترقّي فرزندان نموده ، آنچه در قوه داشته اند براي رفاه و آسايش ما انجام داده اند و جهت حفظ و حمايت ما از بیماری ها و حوادث دنیا خود را بارها به خطر انداخته اند . بايد از خود بپرسيم جواب اين همه محبت ، گذشت و ايثار را چگونه بايد بدهيم؟
” پدر و مادر نهايت تعب و مشقّت بجهت اولاد کشند و اکثر چون بسنّ رشد رسند پدر و مادر بجهان ديگر شتابند . نادراً واقع که پدر و مادر در مقابل مشقّات و زحمات خويش در دنيا مکافات از اولاد بينند . پس بايد اولاد در مقابل مشقّات و زحمات پدر و مادر خيرات و مبرّات نمايند و طلب عفو و غفران کنند . مثلاً شما در مقابل محبّت و مهربانی پدر بايد بجهت او انفاق بر فقراء نمائيد و در کمال تضرّع و ابتهال طلب عفو و غفران کنيد و رحمت کبری خواهيد ” .
“حق و عدالت اقتضا میکند که حقوق و شئون پدر و مادر در تمام مراحل حیات رعایت شود و هر قدر مقام و منزلت اولاد ترقی کند ذره ازین وظیفه مقدسه یعنی احترام پدر و مادر غفلت و خودداری نکند”


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01