مواعید کتب آسمانی در دیانت بهائی

ارتباط جمعه و امام زمان

در روایات آمده که امام زمان روز جمعه ظهور میکند، ولی آیا جمعه منظور روز آخر هفته است یا صفتی برای یک روز مشخص؟

چند نکته:

۱) حضرت باب موعود تمام ادیان هستند که در مذهب شیعه «#امام_زمان» نامیده شده اند و ظهور فرمودند.

۲) در قرآن از امام زمان، یا حضرت باب با نام «ذکر» و «ذکر الله» یا کسی که یاد خدا را زنده میگرداند یاد شده. .
۳) جمعه در اصل به معنای جمع شدن و اجتماع کردن است. ولی اجتماع برای چه مسئله ای؟

سوره جمعه آیه ۹-۱۰: «ای کسانیکه ایمان آورده اید وقتی روز جمعه ندای صلات بلند شد، به سوی ذکرالله بشتابید و خرید و فروش و تجارت دنیوی را رها کنید. و هنگامیکه صلات تمام شد بر زمین پراکنده گردید و خدا را یاد کنید». یعنی در این روز باید اولاً ندای ملکوتی را شنید (که این ندای دعوت الهیست نه صدای اذان) ثانیا باید به سوی «ذکرالله» که موعود تمام ادیان است و در مذهب شیعه امام زمان شتافت، و باید اینقدر اهمیت به این موضوع داد که از هرکار و امور دنیوی دست بکشیم. و سپس در جهان به تبلیغ امر او بپردازیم و خدا را بیاد همه بیاوریم
.
پس «جمعه» به معنای ظهور در یک روز خاص است نه «آخرِ هفته‌».

حضرت عبدالبهاء آنروز را «یوم اکبر» یا روزی بلندمرتبه مینامند که باید به «اعظم صلاة که تبلیغ امرالله» است پرداخت.‌

حضرت بهاءالله در لوحی در پاسخ به جناب جواد تبریزی میفرمایند: روز جمعه در حقیقت حضرت بهاءالله در لوحی در پاسخ به جناب جواد تبریزی میفرمایند: روز جمعه در حقیقت روزیست که مردم در حضور خداوند اجتماع میکنند، و این خداوند در مظهر امرش و در فرستاده او جلوه میکند، آسمان عدل و داد الهی مرتفع میشود و جمیع خلایق محشور میشوند و همراه با آنها اعمال و افعالشان نیز آشکار میشود و بساط مجازات (پاداش) و مکافات برپا میشود.

میفرمایند هر روزی که در آن ندای الهی مرتفع شود و پیامبری ظهور کند و پیامبر او قیام کند، آنروز روز جمعه یا اجتماع در محضر الهی است و روزی که حضرت محمد قیام کرد روز «تغابن، قارعه، حاقه، و واهیه، نامیده شد».
سوره تغابن آیه ۹: یوم یجمعکم لیوم الجمع ذالک یوم التغابن … روزی که شما را جمع کند برای «روزِ جمع» آن روز تغابن است و اگر کسی ایمان آورد و نیکی کند جایگاهش بهشت است.

یوم جمعه، یوم الجمع، یوم الحساب، یوم الدین، یوم القیامة، یومٍ عظیم و… همه نام یک‌روز است.

سوره انعام آیه ۱۲: يقينا شما را در روز قيامت كه در آن هيچ شكى نيست جمع خواهد کرد خودباختگان كسانى‏ اند كه ايمان نمى ‏آورند.

⁦⁩ پس روز قیامت، یا روز قیامِ قائمِ موعود روز جمع است در پیشگاه پیامبرِ الهی.


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)