تاریخ دیانت بابی و بهائی

برنامه رادیویی نسیم عشق

نسیم عشق(۱)
شیخیه، مکتبی بر پایه ی قرب ظهور موعود، در نیمه ی اول قرن ۱۹ میلادی در ایران فراگیر شد. شیخ احمد احسائی مؤسّس این مکتب بود و بعد از او سید کاظم رشتی این گروه را رهبری و هدایت کرد.

نسیم عشق – (۲)
اوایل قرن ۱۹ بسیاری از عارفان و دانشمندان و محققین دنیا متفق القول نزدیک شدن ظهور منجی را بشارت می دادند. گروهی منتظر ظهور ثانوی مسیح بودند و گروهی منتظر رجعت حسین و قیام امام زمان

نسیم عشق – سوم
انتظار رجعت مسیح کم کم در سرتاسر جهان فراگیر شد. سخنرانان و مؤلفان بسیاری به این موضوع پرداختند. جوامع پریشان و گروه ها سرگردان بودند

نسیم عشق ـ بخش چهارم
تولد کودکی در شیراز خاندانی را خوشحال و خانواده ای را مسرور ساخت. مقدر چنان بود که چشم جهانی به نام او روشن و دل بشر به ذکرش آرام شود

نسیم عشق ـ بخش پنجم

متصلین به الهام الهی، محقّقین کتب دینی، عارفان سبیل حق، جریانی را در ایران به وجود آوردند که همه جا صحبت از فرا رسیدن زمان قائم آل محمد بود.

نسیم عشق ـ بخش ششم

خورشیدی که در چراغدان نمی گنجید. شیخ عابد وقتی که دید این طفل در تفسیر «بسم الله الرحمن الرحیم» چنان بیان متین و شیوایی نمودند متحیر ماند و از پذیرش او در مکتب خودداری کرد.

نسیم عشق ـ قسمت هفتم

تاجر آفتاب پرست، در تجارت امین و درستکار بود و به هیچ وجه از صراط مستقیم خارج نمی شد. ابتدا با مشارکت دایی ها و سپس خود مستقلا به تجارت پرداخت.

نسیم عشق ـ قسمت هشتم

کربلا یکی از مراکز مهم جهان اسلام بود. سید کاظم رشتی در کربلا مجلس درس و احترام فراوانی داشت. مریدان او از سرار ایران و عراق به محضر او می شتافتند. چه شد که چنین عالم جلیلی در جام نقره شربت نوشید.

نسیم عشق ـ قسمت نهم

آفتابی در کلاس، شاگردان از سید کاظم رشتی می خواستند نام موعود را بگوید، سید با اشاره دست به نور آفتابی که بر دامن یک جوان تابیده بود اشاره کرد.

نسیم عشق ـ قسمت دهم

جستجوی گنج، ملا حسین بشرویه ای ناامید از همراهی شاگردان سید کاظم، به همراه برادر و همشیره زاده اش به راه افتاد. جهت کسب و آمادگی روحانی ۴۰ روز در مسجد کوفه معتکف شد.

نسیم عشق ـ قسمت یازدهم

شیراز شهر راز، نیروی پنهانی ملاحسین بشرویه ای را به سوی شیراز فرا می خواند. شب پنجم جمادی الاول سال ۱۲۶۰ هجری قمری. ملاحسین، سید علی محمد جوان را ملاقات می کند.

نسیم عشق ـ قسمت دوازدهم و آخر

شبی که آفتاب در آمد، ملاحسین بشرویه ای پس از شنیدن آن دلایل و براهین و دیدن سرعت نزول آیات و شنیدن صوت حضرت باب که در هنگام تحریر ترنم می فرمودند، خود را به پای ایشان افکندند و اظهار ایمان و بندگی نمودند.


رادیو پیام دوست(https://t.me/Persianbms)