از هر دری سخنی در دیانت بهائی

بهای راستی یک انسان

تنظیم: سارا خلیلی

آی آدمها در پی آنهمە خون کە بر این خاک چکید، ما نشستیم و تماشا کردیم.
آری ما آن پراکندە، آن همسایە و آن انسانیم با همان ذوق زندگی کە شما دارید و ما در این شرایط نظارەگر بودیم و بس.

روزانە کەم نیست کە از فساد اقتصادی، سیاسی، هنری و اجتماعی و حتی دیانت در ایران چیزی نشنویم و از ریشە کنی این مکافات کە همەی جامعەی ایران را در بر گرفتە هیچ خبری نیست. و اوضاع روز بە روز بد و بدتر میشود و کماکان رژیم جمهوری اسلامی برای بقای موجودیت خود مردمی را کە خواستار حقوقشان، اعم از آزادی ادیان، آزادی بیان، حقوق شهروندی، دمکراسی، حقوق صنفی، حقوق کارگران، حقوق زنان کە همەی این موارد جزء سادەترین حق برای یک انسان است و کە سازمان ملل متحد این موارد را بدون تبعیض جنسیتی تعیین کردە است و همچنین در نهایت برای مردم ایران ضروریست را زیرپا می گذارد و نقض می کند و کسانی کە خواستار این حقوق باشند را بە جرم سیاسی و… زندانی و در نهایت اعدام می کنند.

دیانت بهائی جديدترين دين دنياست كه مثل دین یهودی، مسيحی و اسلام دين مستقلی است. اما مانند همەی ادیانی کە در ایران بە رسمیت شناختە شدەاند نمی توانند مراسمات آئینی و روزهای بزرگ خود را جشن بگیرند و بهاییان از این حق نیز مانند حقوق دیگر محروم هستند. در حالی کە ایران زادگاە بە حق بهائیان است.

اين دين در نيمه ی قرن١٩ميلادی در ايران ظاهر شد و تا كنون در بيشتر كشور و سایر مناطق دنيا منتشر شده و پيروانش از همەی فرهنگ و جوامع در جهان پراکندە اند.
بهائیان ‌بزرگترین گروه اقلیت مذهبی در ایران‌ همواره در طول تاریخ با آزار و اذیت و سرکوب روبرو بوده‌اند. آنها طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان اقلیت دینی شناخته نشده‌اند.

قربانی کردن بهائیان از زمان رضا شاە تا بە امروز تنها بە دلیل رسیدن بە اهداف سیاسی ایران ادامە داشتە و دارد.
دین بهائی چالش بسیار بزرگ برای کسب و کار روحانیون شیعە بودە و از این جهت بە صورت یک تهدید بە آن نگاە می کنند و شاید بە دلیل اینکە در دیانت بهائی مقامی چون روحانی و آخوند ندارند قدرت را از دست می دهند.
مشکلاتی کە مردم بهائی روزانە در ایران با آن مواجە می شوند و دست و پنجە نرم می کنند بی شمار است. نبودن وضعیت تحصیلی و شغلی دلخواە مناسب، تخریب مراکز دینی و توهین بە مقدسات شان، بی احترامی بە درگذشت گان بهائی، معلوم نبودن سرنوشت فرزندان، بە اجبار تبعید کردنشان و راندن آنها از محل زندگی، محروم کردن از حق کار در مراکز دولتی، جدا کردن گورستان بهائیان و نجس و کافردانستن آنها، تجاوز بە حریم شخصی زندگی و معنویات و دیگر مشکلاتی مانند این گزینەها.

در بعضی موارد نیز حکام ایران بهائیان را بین دو راهی می اندازد و ناگزیرشان می کنند، که به اسلام روی اآورند و آئین خود را ترک کنند. و اعتقادات خود را کنار بگذارند، در غیر این صورت بە ترک ایران مجبورشان می کنند و با زدن افترا و نهادن نام نفوذی بر بهائیان کە گویا برای اسرائیل جاسوسی می کنند و از عوامل بیگانە هستند با حربە اقدام علیه منافع ملّی، در دست آمریکا و امپریالیسم جهانی؛ افراد نفوذی و جاسوس‌های پرورش‌یافته هستند.

اما در واقعیت آنها سیاسی نیستند و در امور سیاسی دخالتی ندارند اما دولت ایران هر وقت با مشکلاتی روبە رو می شود افکار عمومی را متمایل می کند بە مسائلی کە نمی خواهد مورد توجە قرار بگیرند و این امر موجب دستگیری بیشتر بهائیان و نگرانی جامعە جهانی بهائیان می شود.

اکنون کە مردم بهائی ایران تنها بە دلیل عقاید دینی خود، در معرض این مشکلات قرار گرفتە اند و با این همە مشکلاتی کە روزانە در زندگی آنها پیش می آید، سرنوشت و آیندەشان در خطر است و از این همە آزار و اذیت های رژیم جمهوری اسلامی کاسە صبرشان لبریز شدە است باید فریادهای خود را بە کجا برسانند و کدام مرجع و سازمان جهانی پاسخگویی بە این همە مشکلات است؟