اخلاق و صفات بهائی

تحقیق یا تقلید

تقلید در مفهوم آن است که حرف دیگری را بدون تحقیق در صحت آن پذیرفتن و میزان عقل و خرد خود را به دیگران سپردن و خود را فارغ از تفحص و اندیشه کردن و سنجش و قضاوت فردی دیگر را مبنا قرار دادن .
اگر گواه باشیم که تفاوت انسان و حیوان در قوای خرد و تفکر و نیروی عاقله ی اوست تقلید نزولی است که این قوه را از او باز می دارد و به حیوانیت نزدیک میکند .

تقلید به شکل سنتی خود پذیرش بی قید و شرط رای روحانیون و صاحب منصبان شریعت و پیروی از آنان است و نتیجه آن دخول و ثبوت منفعت طلبی آنان به اسم دین در اعتقادات عوام و باعث خدشه دار شدن چهره ی دیانت گردیده است و خرافات که دست مایه روحانیون برای تسلط بر مردمان شده حتی گاها به شکل اصول دین و اساس غیر قابل انفکاک آن در باور مردم گنجانده شده است .
تقلید در شکل مدرن خود از تاثیر رسانه بر تفکرات عوام سرچشمه میگیرد مردمانی که فرصت مطالعه کتاب و تفکر و تفحص به خود نمیدهند از دردسترس ترین منبع ممکن ، آنچه میشنوند و میبینند را باور میکنند رسانه هایی که متولیان و صاحبان آنها سعی در شکل دادن تفکرات مردم در راستای منافع سیاسی ، اقتصادی و اعتقادی خویش و تلقین دیدگاه های خود بر جوامع را دارند ، مراجع نوین تقلید گردیده اند.
پس تقلید در هر شکل خود باعث خفت و خاری و تنزل است و انسان را از حقیقت دور میسازد و نفس مقدس انسانی را بازیچه ی هوی و هوس دیگران میکند . خوش به سعادت مردمانی که رنج تحقیق و تفحص و تعقل را بر خود خریدند و سبب آزادگی خود و دیگران شدند.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01