اخلاق و صفات بهائی

حجاب و حیا

در مورد پوشش و حجاب ، لباس خاصی به بهائیان توصیه نشده است و آنان آزادند که با توجه به شرایط فرهنگی ، آداب و سنن اجتماعی و شرایط آب و هوائی و موقعیت اجتماعی خود و سایر مسائل مربوطه پوشش و لباس خود را انتخاب کنند .

البته به فرموده ي حضرت بهاء الله افراد باید طوري لباس بپوشند که
باعث خنده و استهزا نادانان نشود ، توصیه اي که امروزه با توجه به هرج و مرجی که در این زمینه حاکم است، بسیار ضروري به نظر می رسد.
البته اجباري نبودن چادر و روسري و روبنده و مانند آن به معناي عدم رعایت موازین عفت و عصمت نیست. بهائیان بنابر تعالیم خود ذره اي عفت و عصمت را بهتر از صد هزار سال عبادت و دریاي معرفت می دانند. اما بر این باورند که تضمین نهائی رعایت موازین عفت و عصمت خود داري و کف نفس و تربیت روحانی و
اخلاقی است ، نه پوشش و ظاهر .
شوقی ربانی ولی امر بهائی در توصیف وجوه گوناگون چنان عفت و عصمتی چنین فرموده اند: «این تنزیه و تقدیس با شؤون و مقتضیات آن از عفّت و عصمت و پاکی و طهارت و اصالت و نجابت مستلزم حفظ اعتدال در جمیع مراتب و احوال از وضع پوشش و لباس و ادای الفاظ و کلمات و استفاده از ملکات و قرائح هنری و ادبی است. همچنین توجه و مراقبت تام در احتراز از مشتهیات نفسانیه و ترک اَهواء و تمایلات سخیفه وعادات و تفریحات رذیلۀ مفرطه ایست که از مقام بلند انسان بکاهد و از اوج عزّت به حَضیض ذلّت متنازل سازد و نیز مستدعی اجتناب شدید از شرب مُسکرات و افیون و سایر آلایش های مضرّه و اعتیادات دنیة نالایقه است. این تقدیس و تنزیه هر امری را که منافی عفّت و عصمت شمرده شود خواه از آثار و مظاهرهنر وادب و یا پیروی از طرفداران خلع حجاب و حرکتِ بِلا اِستتار درمَرآی ناس و یا آمیزش بر طریق مصاحبت و یا بی وفایی در روابط زناشویی و به طور کلّی هر نوع ارتباط غیر مشروع و هر گونه معاشرت و مجالست مُنافی با احکام و سنن الهیه را محکوم و ممنوع می نماید و به هیچ وجه با اصول و موازین سَیِّئه و شؤون و آداب غیرمرضیۀ عصر مُنحَط و رو به زوال کنونی موافقت نداشته بلکه با ارائه طریق و اقامه برهان و دلیل، بطلان این افکار و سخافت این اذکار و مَضارّ و مَفسدت اینگونه آلودگی ها راعملاً مکشوف و هتک احترام از نوامیس و مقدسات معنویه، منبعث از تجاوزات و انحرافات مضلّه را ثابت و مدلّل می سازد.»


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01