شهدای دیانت بابی و بهائی

دکتر خسرو مهندسی

در خرداد ماه 1308 در شهر کرمان پا به عرصه وجود نهاد.

پس از اتمام تحصیلات ابتدائی و متوسطه، در سال 1330 با کسب مقام اوّل بین کلیه دانشجویان رشته های مختلف دانشسرای عالی طهران، در رشته علوم تربیتی و فلسفه فارغ التحصیل شد و همزمان با تحصیل در دانشسرای عالی، درجۀ لیسانس در همین رشته را در دانشگاه طهران کسب کرد. با استفاده از بورس تحصیلی راهی ایالات متحدۀ امریکا گشت و دوره فوق لیسانس و دکترا را در دانشگاه الی نوی در آمریکا با نمرات عالی گذراند.
دکتر مهندسی پس از مراجعت از امریکا به سمت دانشیار دانشسرای عالی، انتخاب گردید. با تاسیس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه طهران، با حفظ سمت استادی به دانشگاه طهران منتقل شد. دو کتاب او به نام های “اندازه گیری و سنجش” و “روش تحقیق” که او ترجمه کرده بود در شمار کتاب های دانشگاهی در آمد. وی تحقیقات در زمینه های علوم تربیتی و روانشناسی با همراهی دانشگاه الی نوی امریکا را به عهده داشت و مدت ها گردانندۀ کنکور سراسری در ایران بود.
همچنین نمایندگی دانشگاه طهران در تحقیقات بین المللی در مورد چگونگی یادگیری کودکان شیرخوار به بالا را به عهده گرفت و مسئولیت ایجاد شعبۀ بین المللی جهت تحقیقات یادگیری کودکان، از طرف دانشگاه طهران در دانشگاه الی نوی امریکا به وی سپرده شد ایشان عضو جامعه بین المللی روانشناسان بود و در کنفرانس های جهانی شرکت می کرد.
دکتر مهندسی فردی برجسته، مدیر، مدبّر با هوش و خادم برازندۀ امر الهی بود. این وجود موثّر و محترم در تاریخ یازدهم آبان ماه 1360 توسط پاسداران کمیتۀ انقلاب بازداشت گردید و در تاریخ 14 دی ماه 1360 در زندان اوین طهران همراه با سایر اعضای محفل بشهادت رسید و بدون اطلاع خانواده و بدون تشییع جنازه در همان روز در گورستان خاتون آباد مدفون گردید.
یادشان جاوید


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01