از هر دری سخنی در دیانت بهائی

دیدگاهی جدید نسبت به آیندهء بشریت

یکی از برجسته ترین جنبه های جامعۀ جهانی بهائی، روش امیدوارانه و در عین حال عملی اعضای آن در مواجهه با آینده است.

بهائیان سراسر دنیا به جای این که از آینده بترسند، خود را وقف ایجاد یک تمدن جهانی جدید، آرام و صلح آمیز می کنند، تمدنی که بر اساس اصول عدالت، رفاه و پیشرفت مداوم بنا شود. این دیدگاه نمایانگر توجه به اشتیاق تاریخی بشر برای تحقق صلح و رفاه جمعی است، و به علاوه درک ما را ازاینکه هم اکنون بشریت به عنوان هیکلی واحد به مرحلۀ جدیدی از بلوغ رسیده است، منعکس می کند. این نکته که می توان جوامعی را بر اساس تعاون و همکاری، اعتماد و ایمان، و علاقۀ واقعی و خالصانه به دیگران به وجود آورد، در قلب اعتقاد و عمل بهائی قرار دارد. در حقیقت بهائیان معتقدند بشریت درشرف جهشی تکاملی قرار دارد که نوع انسان را به آینده ای خواهد برد که در آن «استقرار صلح جهانی نه تنها امکان دارد بلکه اجتناب ناپذير است»

به اعتقاد بهائیان، برخی ویژگیهای دیگر که در حال حاضر در جامعه بهائی قابل مشاهده است، به صفات مشخص بشریت در آینده کره زمین تبدیل خواهد شد.

اولین ویژگی وحدت و یگانگی است. دنیای کنونی روز به روز بیشتر به این نتیجه می رسد که جدایی و نبود وحدت سرچشمۀ اصلی رنج و خطر است. در چنین دنیایی وحدت انگیزۀ اصلی آیندۀ بشر است. همچنان که درگیری های ملّی، قومی، و دینی مردم سرار دنیا را از هم دورتر و دورتر می سازد، ضرورت ایجاد پیوند های صلح و آشتی و درک و تفاهم متقابل، شدت می یابد. حضرت بهاءالله می فرمایند: «نور اتّفاق آفاق را روشن و منوّر سازد»

دومین ویژگی جامعه ای که حضرت بهاءالله به وجود آورده اند، جامعیّت و جهانی بودن آن است. در این جامعه هیچ کس از قلم نمی افتد و هیچ کس در مقام دوم قرار نمی گیرد. جامعۀ بهائی که بیش از ۲۱۰۰ گروه نژادی، قومی و قبیله ای را در بر دارد، و به احتمال قوی متنوع ترین هیئت انسانی است که در کرۀ زمین وجود دارد. وجود جامعه جهاني بهائي نظريه هاي رايج درباره طبيعت انساني را به چالش ميكشد و چشم اندازي از الگوهاي زندگي صلح آميز را به روي بشريت باز ميكند.

سومین ویژگی، نظام جدید ارزشها است که برای ایجاد و پیشرفت یک تمدن جهانی لازم است. چنین نظام ارزشی، که در آن هر عضو از نژاد بشر، امانتی در نزد همگان محسوب می شود، توسط یک گرایش اخلاقی درونی مربوط به چالشهای مرحلۀ بعدی پیشرفت بشر هدایت می شود — گرایشی که تنها برخاسته از قانون و آموزش و پرورش نیست، بلکه از منبعی الهی سرچشمه می گیرد. پاسخ جوامع بهائی سراسر دنیا به تعالیم حضرت بهاءالله، شاهدی است بر این که چنین دگرگونی ای در رفتار اخلاقی نوع انسان امکان پذیر است.

مکانیسمی که توانایی تفکر و تصمیم گیری جمعی را ترویج می دهد، چهارمین ویژگی یک تمدن جهانی درحال رشد است. هم اکنون در جامعۀ بهائی یک روش تصمیم گیری منحصر به فرد وجود دارد. این روش تصمیم گیری هم فراگیر و هم مشارکتی است، از تبلیغات رقابت جویانه و خصمانه، و طرفداری های حزبی و سیاسی که عامل تضاد و اختلاف است، پرهیز می نماید، و در عین حال روح و روشی دموکراتیک دارد. این نظم اداری در سطوح روستایی و محلّی، منطقه ای، ملّی و جهانی عمل می کند.

ویژگی پنجم، تصمیم برای پاسخگویی به مشکلاتی است که پیش روی بشر قرار دارد. در این مورد، جامعۀ بهائی می تواند تجربه ی خود را در زمینه ی توسعه ی اجتماعی و اقتصادی عرضه نماید. هم اکنون بهائیان در سراسر دنیا، بیش از ۱۵۰۰ پروژه ی مردمی را در زمینه های سلامت و بهداشت، کشاورزی، آموزش و پرورش، و حفظ محیط زیست انجام می دهند. تمرکز این فعالیتها صرفاً ارائه ی خدمات به مردم نیست، بلکه توسعۀ قابلیتهای انسانهاست. زیربنا و تقویت کنندۀ چنین تلاشهایی، توجه به این نکته است که هر فرهنگ و هر بخشی از بشریت، میراث متمایزی است که باید به آن اجازه داد در جامعه ای جهانی به ثمر نشیند.

به علاوه، چنین قدرت اراده ای اعضای جامعۀ بهائی را قادر ساخته است که از میان امواج پی در پی آزار و اذیت و رنج و زحمت سربلند بیرون آیند؛ به خصوص در زادگاه این دین، یعنی ایران، که از سال ۱۹۷۹ (میلادی) تا کنون بیش از ۲۰۰ بهائی به خاطر اعتقادشان کشته شده اند. رشد سیستماتیک و انسجام دیانت بهائی در سراسر کرۀ زمین نشانه ای دیگر ازاین قدرت و توانایی است. ده ها هزار نفر از مردم عادی، به خاطر عشق به حضرت بهاءالله، هر نوع فداکاری را در راه این هدف متحمل شده اند. در نتیجه، جامعۀ پنج میلیون نفریِ بهائی، از نظر وسعت انتشار، رتبۀ دوم را بین ادیان جهان کسب نموده است.
در انتها، روشی که اعضاء جامعه بهائی برای استفاده از منابع عقل و ایمان در حل مشکلات موجود به کار می گیرند، الگوی درخشانی برای تمدن آینده است. حضرت بهاءالله فرموده اند که بزرگترین موهبت و هدیۀ خداوند به بشر عقل (خرد و منطق) است، کیفیتی که از طریق بلوغ موسسات اداری بهائی دائماً پیشرفت می کند. آشفتگی ها و درهم ریختگی هایی که جامعۀ امروزی با آنها روبرو است جز با به کار گیری کامل نبوع علمی و نبوغ دینی نژاد بشر، هر دو، حل نخواهد شد.


طلوعی دیگر(Tlgrm.in/tolouidigar)