اخلاق و صفات بهائی

رفاقت یا حسادت

حسادت یکی از ناهنجاری های رفتاری است که بصورت یک حس درونی در فرد متبلور می شود و ریشه در عدم اعتماد به نفس افراد دارد .

“بگذاريد قلوبتان وسيع باشد . وسيع به وسعت جهان الهي. نگذاريد كه ذره اي حسد بين شما رخنه نمايد زيرا حسد همچون زهر كشنده ،جوهر و ذرات عشق را تباه مي سازد و از بين مي برد. اجازه ندهيد كه وقايع و حوادث زود گذر اين زندگي پر تغيير ،شكاف و رخنه اي در بين شما ايجاد كند.”
حسد بدین معنی است که انسان از خوشبختی و سعادت دیگران محزون و ناراحت گردد و محرومیت شخص محسود را خواهان شود و این ارذل اخلاق و شنیع ترین آرزو است زیرا موفقیت دیگران در زندگی شرافتمندانه جا دارد که سرمشق ما واقع شود و نه تنها از موفقیت او ، که خود بمنزله راهنمای ما در طریق حیات است ، خرسند باشیم بلکه سعی کنیم همان راهی را که شخص سعادتمند پیموده ما هم بپیماییم و بطرف مقصد پیش رویم و در عوض اینکه سقوط وی را آرزو نمائیم کوشش کنیم تا خود بمقام و منرلت او برسیم اشخاص موفق بمنزله راهنمای مجسمند و شایسته تکریم و تمجیدند نه بغض و عناد.
“رفاقت و مودت را برگزينيد و از حسادت و دو رويي روي برگردانيد بايد افكار شما عالي و آرمانهاي شما نوراني و اذهان شما روحاني باشد تا روح شما محل تجلي شمس حقيقت گردد.”
ما باید تلاش کنیم که در دل و جان خیر خواه عالمیان باشیم و برای هر فردی قلبا آرزویی جز سعادت و خوشبختی نداشته باشیم و هر چه که ما را از عشق و محبت حقیقی به دیگران باز دارد از خود دور سازیم ” قلبی که در آن شائبه حسد باقی باشد البته به جبروت باقی من در نیاید و از ملکوت تقدیس من روائح قدس نشنود”
“بگو حسد، جسد را میخورد و غیظ و غضب کبد را میگدازد دوری کنید از آن دو همانطور که از شیر درنده دوری میکنید.”


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01