اخلاق و صفات بهائی

عزت نفس یا غرور

عزت نفس اطمینان و ایمان به ویژگیهای حقیقی فردی شامل تواناییها، استعدادها، خصوصیات اخلاقی و ماهیت حقیقی هر انسان می باشد.

غرور آن است که فرد بخواهد به دیگران اثبات کند از آنان برتر و بهتر است یعنی آدمی، خود را نسبت به دیگران به جهت کمالی که در خود می بیند بزرگ شمارد؛ خواه آن کمال را داشته باشد یا نداشته باشد و خواه آن صفتی را که دارد و به آن می بالد فی الواقع هم کمال باشد یا نباشد .
لذا عزت و اعتماد به نفس یا خودباوری هرگز با غرور یا منیت و خودبزرگ بینی یکی نیست.
( فروتنی ، انسان را تا اوج عزت و اقتدار بالا می برد و غرور، وی را به پایین ترین درجات خواری و ذلت فرو می افکند.) حضرت بهاءالله
بسیاری از ما بر این باوریم که لیاقت ما زندگی کنونی مان نیست و می بایست در شرایط بسیار بهتر مادی زندگی کنیم. همه به دنبال خرید خانه بهتر، ماشین مدل بالاتر، تجهیزات و وسایل پیشرفته تر، لباس ها و لوازم شخصی مجلل تر و مواردی از این دست هستیم بدون اینکه به این موضوع فکر کنیم که آیا همه این ها نیازهای معنوی و غیرمعنوی ما را برآورده می سازد؟ آیا عجیب نیست که افراد جامعه به این بزرگی با وجود علایق و ویژگیهای متفاوت و متمایز همه به دنبال اهداف مادی شبیه به هم باشند؟ آیا رسیدن به اهدافی که جامعه در تعریف موفق بودن به ما تکلیف میکند ، برای ما موجد حس غرور است یا حس عزت نفس ؟ برای ما تفاوتی میان کارآفرینی که سال ها تلاش کرده، یا دانشمندی که مدارج عالی علمی را پشت سر گذاشته با ما وجود ندارد و معتقدیم که زندگی ما هم می بایست مانند او در سطح بالای رفاه مادی باشد. تاکنون چندبار پیش آمده که با کسی رو به رو شوید که از خصوصیات مثبت و توانایی های دیگری صادقانه تعریف کند و برتری او در یک حوزه خاص نسبت به خود معترف باشد؟ به عبارت دیگر وقتی پای خودمان در میان باشد شایسته سالاری برایمان مفهومی ندارد و این ما هستیم که بدون دلیل شایسته تر از دیگرانیم.
این نگاه ناشی از اعتماد به نفس نیست بلکه تنها غروری کورکورانه است که علاوه بر آنکه فرد را از رسیدن به موفقیت ها باز میدارد دیگران را نیز آزار می دهد. در واقع غرور، اعتماد به چیزی است که حقیقت ندارد. احساس غرور فردی افسارگسیخته ای که امروز در جامعه شاهد آن هستیم با لگدمال نمودن بی رحمانه شعور فردی، مانع خردورزی جمعی و بلوغ اجتماعی می گردد و با پنهان شدن پشت اصطلاحی به نام اعتماد به نفس، موجه جلوه می نماید. (ای پسران انسان، هیچ می دانید چرا همۀ شما را از یک خاک خلق کردم؟ تا هیچ کس بر دیگری فخر نفروشد …)
حضرت بهاءالله


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01