اخلاق و صفات بهائی

عطوفت یا خشونت

یکی از معضلات جامعه بشری امروز مهار خشونت در جامعه است که تا به امروز نه نظامهای خرد محور حاکم و نه متصدیان مذهب و شریعت نتوانسته اند برای گسترش روز افزون آن در جوامع تحت اختیارشان راهکاری عملی ارائه دهند و شاهد آن آمار رو به رشد قتل و آدم ربایی و تجاوز ، خشونت علیه کودکان ، خشونت علیه زنان ، آن هم به شنیع ترین و فجیع ترین شکل ممکن است .

اعتیاد، بیکاری، شکست، عدم شادی و امید و نبود هدف متعالی در جامعه، روزانه بسیاری از افراد اعم از زن و مرد را به سمت خشونت‌های فاجعه‌بار سوق می‌دهد.
در تعالیم بهائی ریشه ی اینگونه معضلات اجتماعی را رشد نا متوازن مدنیت مادی در کنار مدنیت روحانی میداند مدنیتی که شالوده ی آن احکام و تعالیم الهی میباشد . دیانت بهائی مدعیست قوه ی روح القدس و پتانسیل لازم برای ساخت این تمدن الهی در تعالیم و احکام حضرت بهاءالله وجود دارد گرچه روسای ادیان به جهت تعصب و ریاست طلبی و خردورزان به دلیل سابقه ی مخرب حاکمیت علما در تاریخ ، از مطالعه منصفانه تعالیم بهائی طفره میروند اما طی وعود الهی ظهور تمدن روحانی در کنار تمدن مادی واجب التحقق است
قریب یکصد و پنجاه سال پیش در زمان اواخر حکومت قاجار که خشونت در جامعه ایران به اوج رسیده بود حضرت بهاءالله چنین تعلیم میفرمایند :
” لَمْ یَزَل فساد ممنوع بوده و خواهد بود و در این ظهوراعظم کلّ امم از فساد ممنوعند. ابداً نفْسی تعرّض بنفْسی ننماید و برمحاربه قیام نکند . شأن اهل حقّ خضوع و خشوع و اخلاق حمیده بوده و خواهد بود . دنیاقابل آن نه که انسان مرتکب امورات قبیحه شود واز مالک احدیّه بعید ماند “. “اگر ظالمی بر شما تعرض نماید به حبل صبر تمسک نمائید .اگر اذیت کند از او بگذرید به شأنی نزاع و جدال و قتل و غارت و تاراج را نهی فرمودیم که اکثری از عباد مطلع و شاهد و گواهند.”
و شاهد تحقق این تعالیم عشقی است که بهائیان ایران به تمام هم وطنانشان با وجود تمام اذیت و آزارهای متحمله در بیش از یکصد سال گذشته داشته اند و تلاشیست که هر روز در راه سربلندی کشور مقدس ایران انجام داده و میدهند.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01