نونهالان ، کودکان ، نوجوانان در دیانت بهائی

معرفی کتاب «داستان‌های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان»

مجموعه داستان‌های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان که هر کدام از آن‌ها به‌نحوی کودکان و نوجوانان را درگیر مفاهیمی بنیادین چون آزادی، مرگ، دوستی، تبعیض، هویت و … می‌کند، پیشنهاد “بنیاد جهانی افلاطون” به‌عنوان داستان‌های مناسب فلسفی برای کودکان و نوجوانان است. این‌مجموعه‌ داستان‌ها که ویژه کودکان و نوجوانان (برای رده‌های سنی ۶ سال به بالا)، والدین، مربیان و مدیران است، در قالب مجموعه‌ کتاب‌های “فلسفه‌ورزی با کودکان و نوجوانان” نشر لگا منتشر شده است.

متیو لیپمن بنیان‌گذار برنامه فلسفه برای کودکان، استاد فلسفه در دانشگاه کلمبیا بود و چون مشاهده می‌کرد دانشجویانش در ارائه استدلال منطقی ضعیف هستند، به این فکر افتاد برنامه‌ای طراحی کند که به پرورش مهارت های فکری، استدلال‌آوری، شفاف‌اندیشی، خود تصحیحی و … کمک کند. این برنامه که تأمل‌محور است به‌نحوی طراحی شد که به اهداف خود دست یابد. مهم‌ترین محرک برای ایجاد کندوکاو فلسفی در برنامه فلسفه برای کودکان، داستان است.

با توجه به اهمیت و جذابیت موضوع، نشر لگا بین آثار خود، بخشی را تحت عنوان “فلسفه‌ورزی با کودکان و نوجوانان” اختصاص داد که به ترجمه و انتشار مهمترین و به‌روزترین منابع در این حوزه می‌پردازد. دبیر این مجموعه مرتضی براتی، پژوهشگر و مترجم حوزه فلسفه برای کودکان است که با خانم جانا مور لون، شاگرد متیو لیپمن و مدیر گروه فلسفه برای کودکان دانشگاه واشنگتن و چند نفر دیگر از پژوهشگران برجسته این‌حوزه ارتباط دارد و در گزینش منابع با آن‌ها هم‌فکری می‌کند.

تابه‌حال ۵ کتاب در این‌حوزه با ترجمه مرتضی براتی توسط این‌ ناشر منتشر و عرضه شده‌اند که عبارت‌اند از:
۱. کودک فلسفی: پرورش توان فکر یو فلسفی کودکان
۲. پرسش‌گری و گفت‌‌وگو با کودکان و نوجوانان
۳. داستان های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان (در ۳ جلد)
جلد اول داستان‌های فکری و فلسفی برای کودکان و نوجوانان شامل 3 داستان با نام‌های: تابستان آزادی، چهارپا و دو صندل، و سرپناهی در ماشین است.
جلد دوم شامل سه داستان با نام‌های: درس هنر، لکه نارنجی بزرگ و بیا هیچی انجام بدیم است.
جلد سوم شامل سه داستان با نام‌های: پرنده، فرشته‌ای برای سولومون سینگر و کُت است.

این‌ناشر در قالب همین‌مجموعه، کتاب‌های دیگری نیز در دست ترجمه و انتشار دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:
الف؛ ایده‌های بزرگ و متفکران کوچک؛ فلسفه شرق و غرب برای کودکان و نوجوانان
ب؛ دیده شده و شنیده نشده؛ چرا صدای کودکان مهم است
ج؛ افلاطون اشتباه می‌کرد

|کانال فلسفه برای کودکان و نوجوانان و نشر لگا|


کانال تلگرام جامعه ای بهتر بسازیم (https://t.me/JameahiBehtarBesazim)