اخلاق و صفات بهائی

مقام انسان

انسان به روح انسان است نه به جسم چون در این جسم با حیوان شریك است. انسانها در اصل و حقیقت وجود كه روح است با یكدیگر برابر هستند زیرا همهء آنچه باعث اختلاف و جدایی انسانها است، یعنی تعصبات نژادی و قومی و وطنی و غیره یا منافع متضاد، ناشی از تأكید بر جنبه‌های جسمانی بشر است كه نسبت به روح جنبهء فرعی و ثانوی دارد.

” اگر انسان به انسانيت ظاهر شود از مَلَک افضل است و دون آن از حيوان پست تر “
بنابراین بهائیان معتقد به وحدت عالم انسانی هستند، یعنی همهء انسانها از منشأ واحدی به وجود آمده‌اند و هدف واحدی دارند و به كمك یكدیگر است كه می‌توانند به این هدف دست یابند.
” در انسان دو مقام است يک مقام انسانيّت که تعلّق بعالم بالا دارد و فيض ربوبيّت است . يک مقام حيوانيّت که تعلّق بعالم ناسوت دارد يعنی جنبه حيوانی . مثلا غضب و شهوت و حرص و ظلم و جفا ، اينها از خصائص حيوانيست همينطور علْم و حلْم و وفا و جود و سخاء و عدل از فضائل عالم انسانی است “
معنای این که انسان به صورت و مثال الهی خلق شده این است که هر کدام از ما استعداد بالقوۀ انعکاس صفات الهی را داریم.
«چنانچه جميع صفات و اسمای الهی از مظاهر انسانی به نحو اکمل و اشرف ظاهر و هويدا است وکلّ اين اسماء و صفات راجع به اوست.»
ولی صفات الهی را تا آن حد می‌توانیم منعکس سازیم که آینۀ روح و ذهنمان توسط دعا و مناجات، مطالعه و بکارگیری آثار مقدس، کسب دانش، تلاش برای بهبود رفتار، غلبه بر مشکلات و امتحانات و خدمت به بشریت صیقل خورده باشد.
” انسان طلسم اعظم است ولکن عدم تربيت او را از آنچه با اوست محروم نموده . به يک کلمه خلق فرمود و به کلمه اخری بمقام تعليم هدايت نمود و بکلمه ديگر مراتب و مقاماتش را حفظ فرمود. حضرت موجود ميفرمايد انسان را بمثابه معدن که دارای احجار کريمه است مشاهده نما به تربيت جواهر آن بعرصه شهود آيد و عالم انسانی از آن منتفع گردد “


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01