تاریخ دیانت بابی و بهائی

‍ ورقی از تاریخ امر / ۲۴ دسامبر ۱۹۵۱

تعیین دوازده نفر از ياران الهى به مقام ايادى امرالله توسط حضرت ولی امرالله

«…(حضرت ولی امرالله) در ٢۴ دسامبر
سال ١٩۵۱ به عالميان فرمودند که ١٢ نفر از ياران الهى را به مقام ايادى امرالله ارتقاء بخشيدند و اين ١٢ نفر در ارض اقدس امريکا اروپا و آسيا متفرق بودند آنان که بدين افتخار فائز شدند :

سادرلند ماکسول، ميسن ريمى، اميليا کالينز در ارض اقدس. ولى الله ورقا ، طرازالله سمندرى ، على اکبر فروتن در آسيا. هوراس هولى ، دوروتى بيکر ، لروى آيواس در امريکا. جرج تاونزند ، هرمان گروسمن ، يوگو جياگرى در اروپا.

دو ماه گذشت و در ٢٩ فوريه سال ١٩۵۲ عدد ايادى را به ١٩ بالغ فرمودند:

فرد شافلاخر در کانادا کرین ترو در امريکا، ذکرالله خادم و شعاع الله علائى در آسيا، آدلبرت مولش ِلگل در آلمان، موسى بنانى در افريقا، کلارا دان در استراليا و فرمودند اين انتصاب به موازات تشکيل شوراى بين المللى بود که بر طبق الواح وصايا صورت گرفت و دو وظيفۀ خطيرۀ ايادى امرالله که حفظ و حراست شريعت الله و اشاعه و تبليغ امرالله بود به عموم ابلاغ داشتند . در آخرين پيام خود به عالم بهائى که مورخه اکتبر ١٩۵۷ بود هشت نفر ديگر را به رتبۀ ايادى ارتقاء عنايت فرمودند و اين هشت نفر عبارت بودند از :

ايناک اولينگا، ويليام سيرز، جان ربارتز در مغرب و جنوب افريقا، حسن باليوزى و جان فرابى در جزائر بريتانيا، کاليس فدرستون، رحمت الله مهاجر در پاسيفيک و ابوالقاسم فيضى از شبه جزيرۀ عربستان

اينان که از چهار گوشه دنيا نمايندۀ افنان، نژاد سياه و سفيد از اديان مسيحى و مسلمان و يهودى و بت پرست بودند که کل در ظل امر مبارک محشور و بدين رتبۀ اسنی مشهور گشتند . ملاحظه می کنيد در مدت دو ماه در سال ١٩۵۲ عدد ايادى را به واحد (۱۹) رسانيده و در سال ١٩٥٧ به سه برابر عدد (نه) رساندند. از واحد اول هر هنگام که يکى صعود می کرد ديگرى را به جاى او منصوب می فرمودند که عدد ١٩ به حال خود باقى بماند. دو نفر که به رتبه ايادى رسيدند بعد از صعود پدرشان بود به اين ترتيب که رداى پدر را بر دوش اين کمينه نهادند و نيز على محمد ورقا در ١۵ فوريه ١٩۵۵ بعد از صعود پدر، ايادى امرالله و امين حقوق گرديدند و پس از کشته شدن دوروتى بيکر در حادثه هوائى، پل هنى و پس از فوت فرد شافلاخر، جلال خاضع و پس از صعود جرج تاونزند، اگنس الکساندر را انتخاب فرمودند و عدد ايادى را به ٢٧ رساندند و در ضمن نقشه ده ساله جهاد کبير روحانى حضرت ولى امرالله چون دريائى در موج و هيجان بود و گوهرهاى فتح و ظفر، لذا وقتی که به حوادث بين ٩ ژانويه و ٨ مارچ سال ۵۲ به دقّت می نگريم خواهيم ديد که حضرت ولى امرالله به فرموده خودشان :

” اهم مؤسسات امريه را به وجود آوردند. “

کتاب گوهر یکتا صفحات ۳۸۹-۳۸۸⬇️
http://www.bahailib.com/pdf/74.pdf


کانال طلوع کرمل(@Tolo_E_Carmel)