از هر دری سخنی در دیانت بهائی

چه مقدار به عهد و میثاق پایبندیم؟

بررسی کتاب خلق تفکر بدیع

فرد باوفا بر عهد و ميثاق،‌ در کمال وفاداری و عزم راسخ به آثار الهی و مرکز امر توجّه می‌کند،‌ و به اين وسيله به اراده و مقصود الهی آنچنان که در آثار حضرت بهاءالله منعکس شده است متمسّک می‌گردد. ثبوت بر ميثاق مستلزم اعتماد است ــ اعتماد به اين که خداوند به وعده‌اش،‌ که مفتوح نگاه داشتن جريان هدايت الهی است،‌ وفا می‌کند. اين بدان معنی است که آحاد مؤمنين بايد اطمينان داشته باشند که خداوند بيت‌العدل اعظم را هدايت می‌فرمايد که آنچه را که در لحظه مناسب به مصلحت بشر است انجام دهد. بدون چنين اطمينانی،‌ خدمت به امر مبارک بنياد بر باد خواهد داشت.

عهد و ميثاق صرفاً دربارهء ظهور مظهر ظهور جديد و جانشينی مرکز منصوص بعد از درگذشت حضرتش نيست. بلکه به روابط می‌پردازد: رابطهء بين خدا و فرد،‌ بين فرد و مظهر ظهور،‌ بين فرد و امر مبارک،‌ ميان آحاد مؤمنين،‌ و بين افراد و تشکيلاتشان. عهد و ميثاق پيوند وظيفه و نيز پيوند عشق و محبّت را در هر يک از اين روابط تعريف می‌کند.

حرکت از عرفان به ايقان و از اطاعت به تسليم محض مستلزم انضباط روحانی است. عاشق باوفا در کمال سرور و انبساط به آنچه که احکام الهی بر او توصیه نموده اقبال نمايد. حضرت بهاءالله تأييد می‌فرمايند،‌ “انّ الّذی وجد عرف الرّحمن و عرف مطلع هذا البيان انّه يستقبل بعينيه السّهام لإثبات الأحکام بين الأنام.” عاشق باوفا در فيوضات حاصله از نماز و روزه مستغرق می‌گردد؛ از آب حيات‌بخش کلام الهی جرعه‌های عميق می‌نوشد؛ به نار اشتياق به تبليغ مشتعل می‌شود؛ از تنبلی و تفريحات نالايقه اجتناب نمايد؛ و در سبيل خدمت برای رفاه جميع نوع بشر اهتزاز و انبساط يابد. عاشق باوفا ناظر به اين بيان حضرت بهاءالله است که،‌ “اجعلوا اشراقکم افضل من عشيّکم و خدکم أحسن من أمسکم.”

جامعهء نفوس باوفا در امتحانات در کمال اطمينان و بردباری ثابت می‌ماند. به نحوی سيستماتيک فعاليت می‌کند،‌ همواره در صفوف منظّم پيش می‌رود،‌ حتّی وقتی که قوای مخالف از داخل و خارج مهاجم هستند،‌ به وعدهء مظفّريت نهايی اعتماد تامّ و اعتقاد راسخ دارد.


به نگاه نو بپیوندید: @Rethinking