«نفحات فضل»
آثار مقدسهٔ بهائی
شماره ۵
الواح و ادعیهٔ ایّامها، صیام نوروز
تکبير اللّه الهی
۱- حضرت بهاءاللّه در کتاب مستطاب اقدس ميفرمايند (k – ۱۸) :
قدْ کُتِبَ لِمَنْ دَانَبِاللّهِ الدَّيّانِ اَنْ يَغْسِلَ فِي کُلِّ يَوْمٍ يَدَيْهِ ثُمَّ وَجْهَهُ وَ يَقْعُدَ مُقْبِلاً اِلَی اللّهِ وَ يَذْکُرَ خَمْساًوَ تِسْعِيْنَ مَرّةً اَللّهُ اَبْهَی کَذَلِکَ حَکَمَ فَاطِرُ السّمَاءِ اِذِ اسْتَوَی عَلَی اَعْرَاشِ الْاَسْمَاءِ بِالعَظَمَةِ وَ الاِقْتِدَارِ ٠
و در رساله سؤال و جواب مرقوم است.
راجع به تدفین یک فرد بهائی که ممکن است در اثر بیماری کرونا صعود نماید
ارسال از طریق الکترونیکی
امر به معروف و نهی از منکر در آثار بهائی
در دیانت بهائی حکمی که به افراد اجازه دهد در مورد رفتار دیگری قضاوت کرده و او را به راه راست هدایت کنند وجود ندارد. حوزۀ عملکرد تشکیلات و مؤسّسات بهائی نیز عرصۀ عمومی و برقراری نظم در جامعه است و نمی توانند وارد حریم خصوصی افراد شوند. به این ترتیب راه دخول غرض های شخصی به حیطۀ اخلاق بسته می شود. برابری حقوقی افراد در ديانت بهائی بمعنی عدم جواز مداخله در زندگی شخصی ديگران است. اصول اخلاقی را نمی توان با جبر و خشونت در اجتماع برقرار نمود بلکه باید با آگاهی و ارادۀ آزاد و حکم عقل توأم باشد.
تعطیلی ایّام رضوان
بعضاً این تصوّر پیش میآید که چون حضرت عبدالبهاء فرمودهاند ایّام رضوان دوازده روز و یازده شب است، بنابراین تعطیل کردن کار از ابتدای طلوع روز اوّل است. در حالی که روز بهائی از غروب روز قبل شروع میشود. ذیلاً بعضی نصوص ذکر میگردد:
در خصوص اول عید رضوان
«در خصوص عید رضوان سوال نموده بودید که یوم اول همان یومی است که دو ساعت به غروب مانده اول عید است و اشتغال در آن جائز نه یا یوم ثانی همان یوم اول که دو بغروب مانده است، در آن شغل و عمل جائز نه.»
اشتغال به امور در ایام محرمه
” اشتغال بامور در ایّام متبرّکه منصوصه از محرمات حتمیّه
… موظّفین ادارات و اطفالی که بمدارس اغیار میروند باید کمال سعی را در تحصیل اجازه معاف شدن بنمایند در صورت عدم قبول و امکان ، مطیع و منقاد باشند …. در خصوص خبّاز ها و قصّابها و صاحبان اینقبیل مشاغل در نقاطی که مشاغل مزبوره منحصر باحبّاء است سؤال نموده بودید که دراین قسمت استثنائی در ایّام محرّمه متبرّکه برای آنان هست یانه ؟
صُوم و صیام در آئین بهائی
حضرت عبدالبهاء می فرمایند:
«صيام سبب تذکّر انسان است. قلب رقّت* يابد، روحانيّت انسان زياد شود و سببِ اين ميشود که انسان فکرش حصر در ذکر الهی ميشود. از اين تذکّر و تنبّه لابد ترقيّات معنوی از برای او حاصل شود.» (۱)
ایام هاء
حضرت بهاءالله در بند ۱۶ از کتاب اقدس می فرمایند:
” انّا جعلناها مظاهر الهاء بین اللیالی و الایام.”
(همانا آن را مظاهر (هاء) بین روزها و شب ها قرار دادیم)
عبادت، دعا و نیایش
دعا و نیایش جایگاه ویژهای در زندگی فرد بهائی دارد. دعا غذای روزانهای است که روح بشر برای رسیدن به هدف والایش به آن محتاج است. دعا و نیایش گفتگوی بیواسطۀ انسان است با خالق خویش: فرصتی برای ابراز عشق به معشوق حقیقی و یکی از عزیزترین و ارزشمندترین لحظات زندگی انسان.
ازدواج بهائی
ازدواج بهائی از آنجا که محور آموزههای آئین بهائی اصل وحدت عالم انسانی (وحدت در عین حفظ کثرت و تنوع) است، ازدواج بهائی نیز اساس و هدفش وحدت و محبّتِ حقیقی و اتحاد همه جانبهٔ جسمانی- انسانی- معنوی میان زن و شوهر است.