احکام دیانت بهائی

نمازهای روزانه – صلات صغير

در دیانت بهائی سه نماز روزانه نازل شده است.
این سه نماز عبارتند از:
صلات صغیر، صلات وُسطیٰ و صلات کبیر.

حضرت ولی عزیز امرالله می فرمایند:

«فرد مؤمن در انتخاب یکی از این سه صلات مختار است، اما باید این فریضه را ادا کرده و شرائط و دستورات لازمه‌ی معیّنه‌‌ی مربوط به آن را تبعیّت نماید.»

نماز صغیر در هر ۲۴ساعت یکبار از ظهر تا غروب خوانده می شود و به صورت ایستاده اداء نمودن این نماز محبوب تر است. شستن دست و صورت برای ادای آن کفایت می نماید، هر چند معمولاً افراد بهائی آیات وضو را نیز هنگام شستن دست و صورت تلاوت می نمایند.

این سه نماز رتبه بندی ندارند و بهائیان بر اساس شرایط خود از جمله عطش روحانی، ساعات کاری، سلامت جسمانی، … یکی از این سه نماز را انتخاب و اداء می نمایند.

ادعیه و آثار بسیاری از قلم حضرت بهاءالله مؤسّس و ‌شارع دیانت بهائی نازل شده است اما به برخی ادعیه اثر و قوّه خاصی بخشیده شده است، چنانچه حضرت ولی امرالله می فرمایند:

«حضرت بهاءالله برای این سه صلات و چند ادعیه‌ی مخصوص دیگر، مانند لوح شفاء و لوح احمد قوّه و تأثیر و اهمیّت خاصّی قائل شده اند…» (ترجمه)

صلات صغیر کوتاه ترین نماز است و یک آیه دارد. بدین صورت اداء می شود که فرد دست و صورت خود را شسته و رو به قبله به حالت ایستاده یا نشسته آیه‌ زیر را تلاوت می نماید:

أَشْهَدُ يا إِلهِي بِأَنَّكَ خَلَقْتَنِيْ لِعِرْفانِكَ وَ عِبادَتِكَ، أَشْهَدُ فِي هذا الْحِيْنِ بِعَجْزِيْ وَ قُوَّتِكَ وَ ضَعْفِيْ وَاقْتِدارِكَ وَ فَقْرِيْ وَ غَنائِكَ، لا إِلهَ إِلّا أَنْتَ المُهَيْمِنُ القَيُّومُ. (۱)

(۱) مضمون نماز صغیر:

«گواهی می‌دهم ای خدای من، به این که تو خلق فرمودی مرا برای عرفان خودت و عبادتت. گواهی می‌دهم در این هنگام، به عجز خود و توانایی تو، و ضعف خود و اقتدار تو، و فقر خود و بی‌نیازی تو. نیست خدایی جز تو که مهیمن و بی‌نیاز و قیوم هستی.»

قرائت نماز صغیر

کانال تلگرام گل مستور (https://t.me/Gol_e_Mastour)