نظم بدیع جهان آرای دیانت بهائی

ایادیان امرالله چه کسانی هستند

در نظم اداری بهائی، تأكید بر رهبری گروهی به جای قدرت فردی است. در مؤسسات بهائی، افراد سیاست گذاری یا قانون گذاری نمی کنند، تصمیم گیری بر عهدۀ محافل روحانی است البته مسئولیت های اجرایی خاصی را به دیگران محول می کنند همچنین گروه های مختلفی از افراد هستند که به خاطر قابلیت های روحانی و تجربیات شان نقش خاصی در مشاوره و الهام بخشیدن به جامعۀ بهائی دارند.

گرچه ایشان در نظم اداری بهائی، مرجع تصمیم گیری نیستند اما هیأت های تصمیم گیرندۀ انتخابی بهائی به طور منظم افکار و نظرات آنها را جویا می شوند در میان این افراد مشاور «ایادیان امرالله» در درجۀ اول قرار داشتند. این عنوان در تاریخ امر بهائی به ۵٠ نفر داده شد که تمام آنها توسط حضرت بهاءالله انتخاب شدند، حضرت عبدالبهاء ایشان را با این عنوان خواندند و شوقی ربّانی آنها را به این مقام گماشتند و اکنون در غیاب آنها نمی توان افرادی را به عنوان ایادی امر برگزید.

در سال ١٩٦٨، بیت العدل اعظم، افرادی با تجربه و روحانی را تحت عنوان «مشاورین قارّه ای» منتصب فرمود تا وظایف و مأموریت های ایادیان امرالله در زمینه های تبلیغ، حفظ و صیانت در آینده نیز ادامه یابد. مشاورین که برای دوره های پنج ساله تعیین می شوند، فعالیت هایشان را از طریق هیأت های قاره ای هماهنگ می سازند. کار این هیأت ها ــ که شامل آن دسته از مشاورین هستند که در یک منطقۀ قاره ای خاص سکونت دارند ــ توسط هیأتی مركزی معروف به دارالتبلیغ بین المللی واقع در مرکز جهانی بهائی (حیفا – اسرائیل) هماهنگ می شود. مشاورین قاره ای، معاونان و مساعدان گوناگونی تعیین می کنند که موظف هستند در جهت تحرّک بخشیدن و مشاوره با جوامع بهائی در سطوح منطقه ای و محلّی کار کنند. در سراسر جهان هشتاد و یك مشاور قاره ای وجود دارد. نُه نفر دیگر به عنوان اعضای دارالتبلیغ بین المللی خدمت می کنند.


منبع: وبلاگ بهاء نگار