تعالیم دیانت بهائی

برخی اعتقادات اساسی

اعتقاد به خدای واحد
اعتقاد بهائی به خدای واحد بیان می‌دارد که جهان آفرینش و نیروهای موجود در آن و تمام مخلوقات، خالق یکتایی دارند که درک ذات حقیقی آن برای ذهن انسانی غیرممکن است.

اعتقاد به جنبۀ معنوی انسان
در دیدگاه دیانت بهائی وجود انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است. حقیقت وجود انسان، روح فناناپذیر اوست. زندگی حقیقی، زندگی روح است که با مرگ جسم پایان نمی‌پذیرد. روح تا ابد به سفر خود به سوی کمال ادامه می‌دهد.

دین الهی یکی است
حضرت بهاءالله بیان می‌دارند که بنیان تمام ادیان الهی مشترک و بر پایۀ یک حقیقت واحد است. دین را به کتابی می‌توان تشبیه کرد که ادیان فصل‌های پی در پی در آن را تشکیل می‌دهند. بنابراین، مأموریت هر یک از پیامبران الهی را می‌توان مرحله‌ای از مراحل پایان ناپذیر آشکار شدن یک حقیقت واحد دانست.

نوع بشر یک خانوادۀ واحد است
اعتقاد به اینکه همۀ ما اعضای یک خانوادۀ واحد انسانی هستیم در کانون اعتقادات بهائی قرار دارد و اصل یگانگی نوع انسان محور تعالیم حضرت بهاءالله را شکل می‌دهد.

وحدت در عین تنوع
یگانگی نوع انسان به معنای تحمیل یکنواختی نیست و آثار بهائی بر اصل وحدت در عین تنوع تأکید می‌نمایند.

ترک تعصبات
پذیرفتن اصل یگانگی نوع انسان ایجاب می‌کند که هر نوع تعصب از جمله نژادی، مذهبی، جنسیتی و…- به طور کامل از میان برداشته شود.

برابری زنان و مردان
حضرت بهاءالله بیش از یک قرن و نیم پیش برابری زنان و مردان را به عنوان یکی از حقایق بنیادی عالم هستی مطرح نموده‌اند. آثار بهائی بیان می‌نمایند حقیقت وجود انسان در زن و مرد یکی است. انسانیت، جنسیت ندارد.

لزوم هماهنگی علم و دین
آثار بهائی نه تنها علم و دین را در تضاد با یکدیگر نمی‌دانند بلکه بر هماهنگی بنیادین آن دو تأکید می‌کنند.

جستجوی حقیقت
حضرت بهاءالله جستجوی حقیقت به طور مستقل را یکی از اساسی‌ترین وظایف هر فرد می‌دانند. ایشان تاکید می‌کنند که باید دنیا را با چشم خود ببینیم و نه از نگاه دیگران.

از میان بردن فقر مفرط و ثروت بی‌اندازه
تعالیم بهائی از میان بردن فقر مفرط و ثروت بی‌اندازه را برای اتحاد خانوادۀ بشری و بنای یک جامعۀ جهانی برپایۀ صلح و عدل لازم می‌دانند.

صلح عمومی
برای اولین بار در تاریخ است که می‌توان تمام کرۀ زمین و مردمان گوناگونش را به عنوان یک کل مجسم نمود . حضرت بهاءالله به ما می‌آموزند که صلح جهانی نه تنها امکان دارد بلکه اجتناب‌ناپذیر است و مرحلۀ بعدی در تکامل جمعی نوع بشر است. بهائیان معتقدند تعالیم حضرت بهاءالله، بشریت را برای ساختن جهانی سرشار از صلح، رفاه و آرامش توانمند می‌کند.

این اصول و اعتقادات برای بهائیان صرفاً آرمان‌هایی مبهم ودست‌نیافتنی نیستند. مشغلۀ اصلی افراد، جوامع و موسسات بهائی، چگونگی تبدیل این باورها به واقعیت است.