مواعید کتب آسمانی در دیانت بهائی

بشارات ظهور

” اما چون قوم مذکور اصحاب قائمند بعضی بر این گمانندکه قائم برای تحکیم دین رسول اکرم (ص) و امّت اسلام قیام کند. لیکن، روایات و آیات قرآنی خلاف آن‌را ثابت می‌کند. گو این‌که در همان آیه سوره انعام/133، قبل از بیان جانشینی قوم بعد، کلمه ” یُذهبکُم ” آمده به این معنا که: ” شما را می‌برد ” که این مفهوم با تحکیم که معنای ظاهری این آیات است منافات دارد. … ”

احادیث مَرویّه از ائمه اطهار ، قائم از مرسلین می‌باشد و با امر (دین) جدید و کتاب جدید و قضاوت جدید قیام خواهند نمود؛ چنان‌چه امام رضا (ع) با اشاره به ظهور قائم صراحتاً بیان می‌فرماید که:
” امر شریعت و دعوت خلایق بعد از رسول خدا (ص) بدست کسی دیگر خواهد رسید. ” …..

” ‌….پس انتظار وی را باید کشید.این آیات و نمونه‌ای از تفاسیر مربوطه، مرقوم می‌گردد:

یا ایها الذینَ آمَنوا مَن یرتدٌ مِنکُم عَن دینه فسوفَ یَاتِی اللهُ بقومٍ یحبهم و یحبونهُ اَذنه علی المؤمنینَ… (مائده/54 )

یعنی ای کسانی‌که ایمان آورده‌اید! هر کس از شما، از آئین خود باز گردد، خداوند قومی را می‌آورد که آن‌ها را دوست دارد و آنان نیز خدا را دوست دارند، در برابر مؤمنان متواضع، و در برابر کافران سرسخت و نیرومندند؛ آن‌ها در راه خدا جهاد می‌کنند، و از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند. این، فضل خداست که به هرکس بخواهد می‌دهد؛ و فضل خدا وسیع، و خداوند داناست. “

آیات قران کریم مبتنی بر ظهور و رؤيت خداوند

برخي از آیات قرآن کریم که آمدن و رؤيت خداوند را بيان می‌دارد، مرقوم می‌گردد :

هل یَنظُرونَ اِلّا ان یاتیهم اللهُ فی ظُلَلِ مِنَ الغمامِ و الملائکةُ. ( بقره / ۲۱۰ ) .

یعنی آیا انتظار دارند که خداوند و فرشتگان در سایه هایی از ابرها بسوی آنان بیایند.

وَجاءَ ربکَ‌والملکُ صفاً صفا ( فجر / ۲۲ )

یعنی : یروردگارت فرا رسد و فرشتگان صف در صف حاضر شوند.

هل ینظرون الا اَن یاتیهم الملائکة أو ياتي ربك اَو یاتی بعض آیات ربک یومَ یاتی بعض آیات ربک…. ” انعام / ۱۵۸.

آیا جز این انتظار دارند که فرشتگان به سراغشان آیند ، یا خداوند بسوی انها بیاید ، یا بعضی از آیات پروردگارت تحقق پذیرد ، ایمان آورد افرادی که قبلا ایمان نیاورده‌اند یا در ایمان‌شان عمل نیکی انجام نداده‌اند سودی بحالشان نخواهد داشت ! بگو : ” انتظار بکشید ما هم انتظار می‌کشیم.!”

” مَقعَدِ صِدقِِ عِندَ ملیکِِ مقتدرِِ( قمر/ ۵۵ )،

یعنی در جایگاه صِدق نزد خداوندمالک مقتدر ! وجوهٌ یومئذٍ ناضرةٌ. الی ربها ناظرةٌ ( قیامة 22 – 23 )،

یعنی در آن روز صورت‌هایی شاداب و مسرور است و به پروردگارش می‌نگرد !

واشرقت الارض بنور ربها و وُضِع الکتابُ و جیء بالنبیینَ والشهداء و قُضِیَ بینَهُم بِالحق وهُم لا یُظلَمونَ ( زُمَر/69)

و زمین به نور پروردگارش روشن می‌شود، و نامه‌های اعمال را پیش می‌نهند و پیامبران و گواهان را حاضر می‌سازند، و میان آنان به حق داوری می‌شود و به آنان ستم نخواهد شد!

مَن کانَ یرجوا لِقاءاللهِ فَاِنَ اجل اللهِ لاتٍ وَ هُوَ السّمیعُ العَلیمُ ( عنکبوت/5 )

کسی امید به لقاءالله دارد زیرا اجلی را که خدا تعیین کرده فرا می‌رسد،

و او شنوا و داناست! و یومَ یحشرهم کان لَم یلبثوا الّا ساعةٌ…. ( یونس/45 )

روزی که آن‌ها را جمع می‌سازد آن‌چنان که گوئی جز ساعتی از روز، توقف نکردند، به آن مقدار که یک‌دیگر را بشناسند! مسلّماً آن‌ها که لقای خداوند را تکذیب کردند، زیان بردند و هدایت نیافتند.

“… قرآن شریف کتابی آکنده از محکم و متشابه می‌باشد و در خصوص آیات مربوط به رؤیت خداوند که از متشابهات است، بین مسلمین اختلاف نظر موجود، و این بحث از دیر باز بین متکلّمان اسلامی مطرح بوده است.

علامه مجلسی در جلد دوم بحارالانوار در خاتمه باب نفی الرّویه در ذیل عنوان ” تذییل ” عقاید مختلف مسلمین را در خصوص رؤیت خداوند ( لقاءالله ) اختلاف نظر دارند و هر کدام سخنی گفته‌اند. اِمامیّه و معتزله می‌گویند که دیدن خدا و لقای الهی در دنیا و آخرة ممتنع و محال است، طائفه مشبهه و کرامیّه می‌گویند چون خداوند جسم است دیدن او در مکان و جهت معِن جائز است، اشاعره می‌گویند خداوند جسم نیست که در مکان و جهت معین رؤیت شود….


تاریخ پیدایش آئین بهائی(@TArikhll)