مواعید کتب آسمانی در دیانت بهائی

سوشینت

یا سوشیانت یا سوشیانس یا استوت ارت (سودرسان، دانا) به عنوان رهایی بخش.

«سوشیانس» که از ریشه «سو» به معنی سودمند است، در اوستا سِئوشیانت (Saoshyant) آمده و در پهلوی به اشکال گوناگونی چون: سوشیانت، سوشیانس، سوشانس، سوشیوس یا سیوشوس آمده است. واژهٔ سوشیانت (سئوشینت) گاه به معنای «منجی» ترجمه شده است، اما این منجی، نجات دهنده از گناه و خطا نیست. این واژه به معنی «کسی که خیر می‌رساند» یا «نیکی» است. در گات‌ها سه بار به صورت مفرد به کار رفته است این صفت چند بار برای زرتشت آمده؛ اما در دیگر بخش‌های اوستا صفت یا عنوان هر یک از سه موعود زرتشتیان (اخوشیت ارت، اخوشیت نم، اَستَوت اِرِتَ) و بویژه سومین آنهاست که نام او «استوت ارت» (Astavt Eretah) است. (استوت ارت، هوشیدر و هوشیدر ماه)

در کتب کهن زرتشتی آمده که با ظهور این صاحب‌زمان زرتشتی جهان پر از عدل و داد کند و نظم نوینی برپا شود و ظلم و ستم از بین می‌رود. پس از ظهور وی همه مردم متدین خواهند بود و دوستی و مهربانی را پیشه خود خواهند ساخت؛ و از آن جا که مردم، گوسفندکشی و گوشت‌خواری را به کنار می‌گذارند نیروی آز کم می‌گردد. برکت زیاد می‌شود و گرسنگی از بین خواهد رفت. در زمان او سال‌ها ۳۶۵ روزه خواهند بود و کبیسه ندارند.
به وسیله دعای سوشیانت، «دیو آشموغ» که نمادی از شرک و گمراهی و دروغ است خواهد درگذشت و سوشیانت با کمک یاران خود به نبرد با اهریمن خواهد شتافت او پنج بار، یشت می‌کند که در هر یَشت او، یک پنجم اهریمنان، نابود خواهند شد. سوشیانت راه زرتشت را پیش می‌گیرد. در زمان او خوراک مردم، هفده سال از گیاهان است و سی سال از آب تغذیه می‌کنند و ده سال نیز خوراک مردم، مینوی است. پس از آن که سوشیانت، جهان را از نو کرد، فَرَشگرد (رستاخیز) انجام خواهد شد

سوشیانت یا سوشیانت
موعود زمان در گاتاها

درهر دوره ای از زمان ک بیدینی وبی ایمانی فسق وفجور دزدی و دروغ فساد و جنایات قتل و غارت بیدادوستم حق کشی وزررگویی عرصه رابرمردم تنگ کند سوشیانت ظهور خواهدکرد تا مردم را از بدبختی وبیچارگی نجات بخشد
سوشیانت یعنی سودرساننده
سوشیانس ها قبلا آمده اند ونیز خواهند آمد درکل هرچندوقت یکبار درمواقع بحرانی ظهور کرده وخدمات انها بسیارچشمگیر خواهدبود مثل کوروش بزرگ ک سدی فلزی درمقابل قوم یاجوج و ماجوج بناکردوهمچنین ناجی یهودیان شد وغیر
و ب این جهان هستی می آید سوشیانت بانیروی فرمانروایی خشترا وپاک منشی وهومن وراستی اشا نیروی جوانی وسرزندگی وروان وراست منشی ارمییتی میبخشد چنانکه برآنها هواداران دیو پیشی میگیرد وپیروزمیشود وبرای تو ای اهورا آنها رابا آهن لگام میکنند ودربند میکنند
گاتاها سرودسوم بندهفتم
یسنا هات سی ام بندهفتم
دراین پیکار هواداران راستی برنیروهای اهریمنی پیشی میگیرند وچیره میشوند وانهارا اصطلاحا با لگام و افسار آهنین لگام میزنند ونابود میکنند
اولین سوشیانت خود زرتشت بود
هرزن و مرد نیکوکار درهرزمان میتواند جامعه اش را نجات دهد وسوشیانس زمانه اش باشد
دین بهی درهمه ادیان اثرکرده و هردینی برای خودرهایی بخشی راوعده داد
وبدینسان هنگامیکه کیفر گناهانشان فرابرسد انگاه ای مزدا فرمانروایی وتوانایی تو ب وسیله وهومن اشکار میشود آنها آگاه میشوند ای اهورا تا آنکه دروغ را باید ب دست راستی بسپارند
سرودسوم بندهشتم
وبدینسان ازآن توباشیم ک این جهان را اباد وبارور میسازد آنجا ک شیوه های خردمندانه وهنجار دادگری سروری دارند زیرا درآن زمان اندیشه ومنش بااگاهی ودانش همراه وهمسنگ است
سرودسوم بندنهم
دراینجا بروشنی دیده میشود ک هرکس میتواند در آبادی وباروری جهان ک نقش سوشیانت است بکوشد و باخرد آبادانی ایجادکند بدینسان در ایین زرتشت انسان بایدبکوشد فردایش بهتراز امروزش باشد و دراینراه ازبالاترین مرحله علمی وپیشرفتهای ممکن بهره بگیرد
توقف درزمان عقب ماندگی است برای جنبه های گوناگون زندگی انسان در آیین زرتشت هیچ غالب وکادرهمیشگی ک بر آدمی تحمیل شود وجودندارد ودر امور جزئی زندگی هرگز دستور نمیدهد و دخالت نمیکند وفقط اصول پایدار اخلاقی ک کلی همگانی و جهانیست یعنی پیروی از راستی منش نیک نیرومندی روان وتن پارسایی تندرستی بسوی جاودانی و اهورامزدا رفتن دستور دیگری نمیدهد و بدیهیست برای همگان درهرزمان قابل پذیرش است ولی امور جزئی وروابط اجتماعی واقتصادی را انسانها برطبق نیازشان وضع میکنند
آموزشهای زرتشت بدینجهت جاودانی وهمیشه قابل اجراست ک فقط درباره اصول اخلاقی برپایه راستی وخردمندی استواراست
زمانیکه بیگمان شیوه تبهکاری و ویرانگری ک از کامیابی دروغ سرچشمه گرفته باشد فروریزد آنگاه شتابان ترین وکوشاترین کسان ک درنیکنامی ودرستکاری بلندآوازه و پیشتر از دیگرانند درجایگاه بهشت آسای وهومن و مزدا و اشا گردهم آمده دست بکار دادگری و آبادانی میشوند
سرودسوم بنددهم
گروه اهریمن گاهی کامیاب میشوند اما درنهایت پیروزی ازآن پیروان درستی و نیک اندیشیست ونوبت کاروکوشش باکسانیست ک آموزش های زرتشت راپیش میبرند وپراوازه ترین درنیکنامی دست بکار دادگری وابادانی میشود اینکار وظیفه سوشیانت است ک هرزن و مرد باورمند در گاتاها میتوانند سوشیانس باشند


منابع
گات ها سروده زرتشت
برگردان گاتها از
ابراهیم پورداوود
کترابتین ساسانفر استادپیشین دانشگاه ملی
پروفسور عباس شوشتری مهرین
فیروز آذر گشسب
دکتر خسروخزاعی پردیس
موبد رستم شهزادی
برنامه چاشته با استاد کی
خسرو آرش گرگین
تفسیر سوره کهف و نمونه و المیزان
کوروش کبیر ابو کلام آزاد ترجمه باستانی پاریزی
کوروش کبیر عباس شاهپور شهبازی
و…
بهاييان ايران
https://telegram.me/Bahaiian