اماءالرحمن در دیانت بهائی

بهائیان از اولین بانیان مدرسه دخترانه

در کنار تاسیس اولین حمام دوش توسط بهاییان و جایگزین کردن خزینه های متعفنِ عجم، از دیگر اقدامات بهاییان برای نجات ایرانِ اسیر در جهل و خرافات علمای اسلامی، تاسیس اولین مدارس دخترانه در ایران بود. این مدارس به دنبال احکام صریح آیین بهایی برای تربیت نسوان تاسیس شد.

حضرت #عبدالبهاء میفرمایند: «تربیت و تعلیم بنات اهم ترین امور است. زیرا این دختران وقتی مادران گردند، و اول مربی اطفال، امهاتند. اطفال را هر قِسم تربیت نمائید، نشو نما کنند و مادام الحیات آن تربیت تاثیرش باقی و تبدیل و تغییر بسیار مشکل. مادر بی تربیت و نادان، چگونه تربیت و تعلیم اطفال نماید؟ پس معلوم شد که تربیت دختران اعظم و اهم از پسران است.این کیفیت بسیار اهمیت داردو باید نهایت همت و غیرت را مبذول داشت»
.
تا قبل از تاسیس مدارس دخترانه، اکثراً دختران و پسران به مکتب میرفتند و توسط ملا و #آخوند درس دینی و «قرائت» می آموختند.خارجیهایی که در ایران زندگی میکردند برای فرزندان خودشان مدارسی مثل ژاندارک و‌جردن را تاسیس کردند که فقط «خارجیها»و بعدها تعداد کمی از مسلمانان اجازه ورود به آنها را یافتند.
.
بهاییان ساخت مدارس دخترانه را به جای مکتب از سال ۱۲۶۰ ه.ش بصورت ابتکاری در روستای ماهفروزک مازندران آغاز کرده بودند.تا سالها این مدارس بصورت محلی و روستایی دائر بود تا اینکه در سال ۱۳۲۴ ه.ش مدرسه دخترانه غیربهایی در «دوشیزگان» در طهران توسط بی بی خانم استر آبادی تاسیس شد که موجب خشم علما شد. #شیخفضلالهنوری و #سیدعلی شوشتری در مخالفت فتوا دادند و مدرسه تعطیل شد.
.
با پافشاری بی بی خانم دو سال بعد این مدرسه و مدرسه «ناموس» توسط «طوبی آزموده» در ۱۳۲۶ آغاز بکار میکنند.‌
.
در سال ۱۳۲۷ بهائیان مدرسه «تایید و موهبتِ» بنین و بنات متوسطه تاسیس میکنند.
.
سپس به همت بهاییان ایرانی و آمریکایی مدرسه دخترانه «#تربیت بنات» در سال ۱۳۲۹ ه.ق به در تهران تاسیس میشود.
.
این مدارس که همواره با مخالفت علمای #شیعه رو برو بودند در بسیاری از شهرهای پرجمعیت تاسیس شدند تا جایی که ۱۰ در صد کل مقطع ابتدایی کشور در آنها درس میخواندند. در کنار دارالفنون تنها مدارس بومی بودند که تمام ۶ کلاس متوسطه را ارائه میدادند
.
شیخ فضل‌الله نوری در جلسه‌ای می‌گوید: «ناظم الاسلام، تو را به حقیقت #اسلام قسم می‌دهم، آیا این مدارس جدیده خلاف شرع نیست؟ آیا درس زبان خارجه و تحصیل «شیمي» و «فیزیک» عقائد شاگردان را سخیف و ضعیف نمی‌کند؟ افتتاح مدارس «تربیت» نسوان و دبستان «دوشیزگان» و صرف وجوه روضه خوانی و وجوه زیارات …»
.


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)