تعالیم دیانت بهائی

ترک تقالید

هر انسانی جهت کشف و دست یابی به حقیقت زندگی، باید در محیطی کاملاً آزاد و به دور از هر گونه “تقلید” و “تعصّب”، شخصاً اقدام نماید.

“باید انسان تحری حقیقت کند و از تقالید دست بکشد زیرا ملل عالم هر یک تقالیدی دارند و تقالید مختلف است و اختلاف تقالید سبب جنگ و جدال شده است و تا این تقالید باقیست وحدت عالم انسانی مستحیل است “
در دیانت بهائی تقلید کورکورانه اصولا حرام است زیرا عقل را بزرگترین داده خداوند می داند و عصر ما را عصر بلوغ نوع بشر می نامد.
“زبان خرد میگوید هر که دارای من نباشد دارای هیچ نه * از هر چه هست بگذرید و مرا بیابید”
“عطیّهٴ کُبری و نعمت عظمی در رتبهٴ اولی خرد بوده و هست”
“انسان چون بمقام بلوغ فائز شد باید تفحّص نماید و متوکّلا علی اللّه و مقدّسا عن الحبّ و البغض در امریکه عباد بآن متمسّکند تفکّر کند و بسمع و بصر خود بشنود و ببیند چه اگر ببصر غیر ملاحظه نماید از مشاهدهٴ تجلّیات أنوار نیّر عرفان الهی محروم ماند “
به عبارتی دیگر، دیانت بهایی مقام انسان را در حدّی والا و با ارزش معرّفی نموده، که وی را لایق انتخاب و تحقیق و کشف حقیقت به طور فردی دانسته است. به طوریکه در این دیانت هیچ فردی در مقام روحانی ( کشیش، یا مرجع تقلید یا …) قرار نمی گیرد و افراد خود باید با تحقیق و تفکر و مطالعه آثار و آیات الهی، راه خود را بیابند و استنباط شخصی خود را به کار گیرند. تأویل و تفسیر آیات الهی در دیانت بهائی ممنوع است و هیچکس نمی تواند استنباط شخصی خود را که مبتنی بر درک و توانایی فردی اوست، به دیگران تحمیل کند. احکام بهائی به صورتی روشن و واضح وضع شده اند و در مورد مسائل معرفتی و اصول اعتقادی نیز تنها درک و استنباط شخصی هر کس بنابر استعداد او قابل احترام است.
“به حجاب نفس خود را محتجب مسازید ، چه که هر نفسی را کامل خلق نمودم تا کمال صنعم مشهود آید پس در این صورت هر نفسی به نفسه قابل ادراک جمال سبحان بوده و خواهد بود”
و حالت متحری را چنین ذکر نموده اند :
“جوهر اين باب آنکه سالکين سبيل ايمان و طالبين کؤوس ايقان بايد نفوس خود را از جميع شئونات عرضيّه پاک ومقدّس نمايند، يعنی گوش را از استماع اقوال و قلب را ازظنونات متعلّقه به سُبُحات جلال و روح را از تعلّق به اسباب ظاهره و چشم را از ملاحظه کلمات فانيه و متوکّلين علی اللّه و متوسّلين اليه سالک شوند تا آنکه قابل تجلّيات اشراقات شموس علم و عرفان الهی و محلّ ظهورات فيوضات غيب نامتناهی گردند.”


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01