تعالیم دیانت بهائی

تساوی حقوق مدنی زنان و مردان

بهائیان زن و مرد را دو بال یک پرنده می دانند. براي این که پرنده ي جامعه ي بشري بتواند پرواز کند و اوج بگیرد به هر دو بال احتیاج دارد و هر دوي این بالها باید قوي باشند.

بنابر تعالیم بهائی هر چند زن و مرد از نظر توانائی هاي جسمانی تفاوت هائی با یکدیگر دارند ، اما هر دو توانائی هاي فکري و روحانی یکسانی دارند و هر دو باید از حقوق یکسانی برخوردار بوده و در اداره ي جامعه ي خود مشارکت داشته باشند.
“عـدالت نيز چنين اتقضا مينمايد كه زنان و مردان مـساوي باشـند تربيـت واحـد بـشوند و وظيفـه شـان را بتمامه اجرا دارند در نزد خدا زني و مردي نيست هـر كـس قلـبش روشـن تـر اسـت نـزد خـدا مقربتر است هر كس ايمانش بيـشتر اسـت نـزد خـدا مقبـول تـر “
این است که در دیانت بهائی تأکید زیادي روي تعلیم و تربیت دختران هست. حتی تعلیم و تربیت دختران بر پسران اولویت دارد ، زیرا این دختران زمانی مادر می شوند و تربیت نسل بعدي را به عهده می گیرند.
“اين تفاوتی که الان مشهود است از تفاوت تربيت است زيرا نساء مثل رجال تربيت نمي شوند اگر مثل
رجال تربيت شوند در جميع مراتب متساوی شوند”
“نساء و رجال کل در حقوق مساوی ،به هیچ وجه امتیازی در میان نیست … نزد خدا ذکور و اناثی نیست. هر کس قلبش پاک تر، عملش بهتر در نزد خدا مقبول تر، خواه زن باشد خواه مرد. چه بسیار زنان پیدا شده اند که فخر رجال بوده اند مثل حضرت مریم که فخر رجال بوده .حضرت فاطمه شمع انجمن نساء بود، حضرت طاهره کوکب نورانی روشن بود و در این عصر الیوم در ایران زنانی هستند که فخر رجال اند، عالم اند، شاعرند، واقف اند.”
قابل ذکر است تساوی حقوق میان زنان و مردان به معنی نفی تفاوت در توانائی ها و قابلیت های منحصر به هر جنس نیست که امکان دارد وظایف خاصی را به هر یک از دو جنس محول کند بلکه منظور تساوی در حقوق اجتماعی و مدنی و یکسان بودن حق آموزش و امکان پیشرفت و بالندگی برای هر دو جنس در جامعه است.


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01