مواعید کتب آسمانی در دیانت بهائی

حضرت بهاءالله از نسل کوروش کبیر

در بشارات دین زرتشت که قبلاً ارائه شد آمده است که در آخرالزمان و رستاخیز فردی از نژاد کیانیان هنگامیکه ۱۲۰۰ سال و اندی (کمتر از ۱۳۰۰) سال از دیانت تازی ( اسلام) گذشته باشد ظهور میکند و جهان را سوی صلح و عدالت پیش میبرد

اسناد و منابع در تائید اینکه حضرت بهاءالله که در سال ۱۲۶۹ ه.ق ظهور فرمودند از نژاد «کیانیان» بودند:

بر اساس دساتیر زرتشتی و شاهنامه اولین پادشاه «آریایی» کیومرث نام داشت که موسس سلسله ای بنام پیشدادیان بود تا پادشاهی به هوشنگ و جمشید و منوچهر میرسد. از نسل یک پسرِ منوچهر زرتشت متولد میشود و از نسل پسر دیگر گشتاسب. پسر گشتاسب یعنی اسفندیار با ماندانا دختر داریوش دوم مادی (استیگس) از قوم مادها ازدواج میکند که نتیجه آن فرزندی بنام « بهمن بن اسفندیار » ملقب به کوروش کبیر است.

هنگامیکه کوروش به پادشاهی میرسد، به اشاره دانیال نبی به بابل ورود میکند و بابل را بدون جنگ تسخیر میکند. بر اساس کتاب ابن عبری: کوروش با خواهرِ «زُرو» پادشاه بابل ازدواج میکند. و از او صاحب فرزندی بنام «ساسان» میشود(۱).

ساسان به پادشاهی نرسید چون مادرش یهودی و اجنبی حساب میشد. ولی سالها بعد اردشیر بابکان که از نسل ساسان بود (۲) اسکندر روم را شکست داد و سلسله ساسانیان را تاسیس نمود که یک سلسله کیانی محسوب میشد.

پس از حمله اعراب به ایران و شکست ساسانیان برخی از شاهزادگان ایران بر مناطقی از مازندران غلبه کردند و صدها سال حکومت کردند مانند سلسله پادوسپانیان.

جاماسب سومین پسر یزدگرد سوم و حاکم تبریز، ارمنستان و قفقاز بود. فرزندان جاماسب به ترتیب نرسی، فیروز، گیلانشاه، گاوباره و پادوسبان بودند.

در فهرست التواریخ ص ۸۵ رضا قلیخان هدایت آمده که سلسله ی «پادوسبان» در منطقه طبرستان بخصوص رویان و رستمدار (نام قدیم نور) ۸۳۰ سال حکومت داشتند.

برای مشاهده بقیه منابع و شجره نامه تا حضرت بهاءالله ورق بزنید.

منابع دیگر:

(۱) این موضوع در کتاب مروج الذهب و معادن الجوهر فصل ۲۴ ج ۲ و ترجمه کتاب مسعودی از ابوالقاسم_پاینده ص۲۴۲ ج ۱ آمده است.

۲) کتاب تاریخی کارنامه اردشیربابکان
۳) تاریخ مازندران و فرمانروایان آن سامان (رابینو مورخ ایتالیایی)
۴) کتاب آل الله از حبیب حسامی.
۵) کتاب محبوب عالم
۶) در صورت شبهه به شجره نامه دیگر اعضای مشهور خاندان بزرگ نوری مازندران همچون نیما یوشیج یا شیخ فضل الله نوری میتوان مراجعه کرد گرچه آنها از روستای پدری حضرت بهاءالله یعنی «تاکُرِ نور» نبودند


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)