احکام دیانت بهائی

سوالات و پاسخ ها در خصوص: احکام دیانت بهائی در باره «میت»

*در کفن مّيت

در کتاب اقدس نازل قولُه تعالی:
“و ان تکفنوه فی خمسة اثواب من الحرير او القطن َمن لم يستطع يکتفی بواحدة** منهما کذلک قضی ألامر من لدن عليم خبير.”(بند ۱۳۰)
**يعنی اگر ممکن است يک ثوب حرير و اگر نتواند يک ثوب پارچه پنبه ای

“سؤال – در باب کفن ميّت به پنج ثوب امر شده آيا مقصود از اين پنج، پنج پارچه است که در قبل معمول میشد و يا آنکه مراد سرتاسری جوف هم است؟
جواب – مقصود پنج پارچه است.”

*در انگشتری مّيت و آيه ای که بايد بر آن نقش شود.
در کتاب اقدس نازل گرديده قوله تعالی:
“لو ينقش عليها ما نزّل فی الحين من لدی اللّه اّنه خير لهم و لهّن اّنا کّنا حاکمين. قد بدئت من اللّه و رجعت اليه منقطعاً عّما سواه و متمّسکاً باسمه الرّحمن الّرحيم.” (بند ۱۲۹)
“سؤال – وضع خاتم که در کتاب اقدس نازل شده مخصوص کبار است يا صغار هم داخلند؟ جواب – مخصوص کبار است “

*در صلوة ميت
صلوة مّيت در اين ظهور مبارک همانست که در شريعت بيان از قلم رحمن نازل شده.در باب حادی عشر از واحد خامس قوله تعالی:
“ويکّبر سّتة تکبيرات فی صلوة المّيت يقرُء تسعَة عشَر مرًّة بعدا ألاّول اّنا کل للّه عابدون…. “الخ
و در کتاب مستطاب اقدس نازل قوله تعالی: “قد نزّلت فی صلوة المّيت سّت تکبيرات من اللّه ُمنزل الايات.” (بند ۸)
و در اين ظهور اعظم مناجاتی از قلم حضرت جمال قدم جّل جلاله نازل گرديده که قبل از شروع تکبيرات به تلاوت آن بايد اقدام شود و اين در صورتی است که شخص با سواد و توانا بر قرائت موجود باشد و در صورت فقدان تلاوت مناجات مزبور را عفو فرموده اند و بيان مبارک در بند ۸ کتاب اقدس اشاره بهمين
حکم است قوله تعالی:
“و الّذی عنده علم القرآئة له ان يقرء ما نُزِّل قبلها واّلا عفا اللّه عنه اّنه لهو العزيز الغّفار.” (بند ۸)
صورت مناجاتی که در اين ظهور بايد قبل از شروع به تکبيرات تلاوت شود به قرار ذيل است:
“يا الهی هذا عبُدک و ابُن عبدک الّذی آمن بک و بآياتک و توجَه اليک منقطعاً عن سوائک اّنک انت ارحم الرّاحمين. اسئلک يا غّفار الّذنوب و سّتاَر العيوب بان تعَمَل به ما ينبغی لسمآء جودک و بحر افضالک و تْدخله فی جوار رحمتک الکبری التی سبقت ألارَض والّسمآ ء لا اله اّلا انت الغفور الکريم . “
و اگر مّيت زن باشد چنين تلاوت شود:
“يا الهی هذه امتک و ابنة امتک الّتی آمنت بک و بآياتک و توّجهت اليک منقطعة عن سوائک اّنک انت ارحم الرّاحمين. اسئلک يا غّفار الّذنوب و سّتار العيوب بان تْعمل بها ما ينبغی لسمآء جودک و بحر افضالک و تُدخلَها فی جوار رحمتک الکبری الّتی سبقت الارض و الّسمآء لا اله ا ّلا انت الغفور الکريم.”

آنگاه تکبير اّول را گفته و بعد نوزده مرتبه اّنا کّل للّه عابدون ميگويد و آنگاه تکبيردّوم را گفته و بر همين قياس تا آخر رفتار ميشود و اين دستور در لوح صلوة مّيت نازل شده از اين قرار:
“فی صلوة المّيت يقرء فی القنوت يا الهی هذا عبدک …. الخ و بعد يشرع فی الّتکبيرات سّتة مرّات فی ألاّول يقول اللّه ابهی و نوزده مرتبه اّنا کّل للّه عابدون و فی الّثانی اّنا کّل للّه ساجدون و فی الّثالث اّنا کّل للّه قانتون و فی الرّابع اّناکّل للّه ذاکرون و فی الخامس اّنا کل للّه شاکرون و فی السادس اّنا کل لّله صابرون و الّذی يکون عاجزاً عن قرائة ما نزّل فی القنوت يکتفی بالّتکبيرات و فی الّنساء يقول يا الهی هذه امتک و ابنة امتک “الخ
و مقصود از تکبير اللّه ابهی است….

برگرفته از کتاب گنجینه حدود و احکام تألیف و تنظیم جناب اشراق خاوری


مراسم تکفین و اقامه نماز در دیانت بهایی

الواح و آثار الهی (https://t.me/Alvah_O_Asare_Elahi)