تعالیم دیانت بهائی

تعلیم صلح

آنچه امروز برای جهان از هر امری لازم و ضروری تر به نظر میرسد انهدام جنگ و برقراری صلح است .

“ای دوستان! سرا پردهء يگانگی بلند شد، به چشم بيگانگان يکديگر را مبينيد، همه بار يک داريد و برگ يک شاخسار”
با وجود پیشرفت های مدنی و علمی که در دنیا اتفاق افتاده هنوز نوع بشر نتوانسه اصلی ترین چالش و نابودگر خود یعنی جنگ را از میان بردارد و صلح که از دیر باز در آرزوی آن بوده را محقق کند. بزرگترین و محوری ترین تعلیم دیانت بهائی که همهء تعاليم در اين ديانت متوجه به تحقّق اين هدف عظيم است ، صلح و وحدت در عالم است .
حضرت بهاءالله مي‌فرمايند: «… مقصود، اصلاح عالم و راحت امم بوده. اين اصلاح و راحت ظاهر نشود مگر به اتحاد و اتّفاق، و آن حاصل نشود مگر به نصايح قلم اعلي… قسم به آفتاب حقيقت، نور اتّفاق، آفاق را روشن و منور سازد.»
دنيا خواه ‌ناخواه به سمت جهاني‌شدن پيش رفته و مي‌رود، يعني هيچ موضوعي را نمي‌توان پيدا كرد،كه مستقيم يا غيرمستقيم، جنبهء جهاني نداشته باشد. پس براي حلّ مشكلات جهان و برقراري راحت و آسايش افراد ِ انسان همكاري عمومي در سطح جهاني لازم است. بنابراين تا وحدت عالم انساني تحقق نيابد هيچ يك از مشكلات عالم حلّ نخواهد شد.
“تا عقول بشری اتحاد حاصل نکند هیچ امر عظیمی تحقق نیابد. حال صلح عمومی امریست عظیم ولی وحدت وجدان لازم ست که اساس این امر عظیم گردد”
در تعالیم بهائی از ما میخواهند نه در عمل که حتی در فکرمان از جنگ و جدال و نزاع دوری کنیم و فکر جنگ را با فکر قوی تر صلح و فکر دشمنی را با فکر قوی تر محبت مقابله نماییم .
“حرب ویرانی ست صلح عمومی آبادی. حرب ممات ست و صلح حیات . حرب درندگی ست و خونخواری و صلح مهربانی و انسانی. حرب از مقتضای عالم طبیعت است و صلح از اساس دین الهی. حرب ظلمت اندر ظلمت است و صلح انوار آسمانی . حرب هادم بنیان انسانی و صلح حیات ابدی عالم انسانی.”


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01