تعالیم دیانت بهائی

مواسات

مواسات یعنی دیگران را بر خود ترجیح دادن و از آنچه که خود نیاز داریم به دیگران بخشیدن در دیانت بهائی تاکید بسیار بر مواسات است .

مواسات امری است وجدانی و نه اجباری به طوری که درجات ایمان و تواضع انسان باید به حدی برسد که دیگران را در جمیع امور بر خود ترجیح دهد و هرگز نفع خود را بر منافع دیگران و جامعه مرجّح نداند.
” در تعالیم حضرت بهاءالله، مواسات است و این اعظم از مساوات است. مساوات، امری است مجبوری و لکن مواسات، امری است اختیاری. و کمال انسان به عمل خیر اختیاری است نه به عمل خیر اجباری و مواسات اختیاری است.”
”مواسات … اين است که انسان خود را بر ديگری ترجيح ندهد بلکه جان و مال فدای ديگران کند امّا نه بعُنف و جَبر که اين قانون گردد و شخصی مجبور بر آن شود .بلکه بايد بصرافت طبع و طيب خاطر مال و جان فدای ديگران کند و بر فقراء انفاق نمايد يعنی بآرزوی خويش “٠
تحقق مواسات در جامعه نیازمند تغییر بینش نسبت به مسائل روحانی می باشد زمانی که رابطه خالق و مخلوق بر پایه احساسی عاشقانه باشد و نه رعب و حرص جنت و جهیم ، این حس از خالق به مخلوقات او میرسد و فرد آنچه در جهان هستی است را به واسطه عشقی که به خداوند و خالق آن دارد دوست خواهد داشت گسترش این بینش میتواند موجد تبلور مواسات در سطح جامعه شود .
” ممکن نيست که نفوس از منافع ذاتيّه خود چشم پوشند و خيرِ خود را فدای خير عموم نمايند الّا به تديُّن حقيقی چه که در طينت انسانيّه محبّت ذاتيّه خود مخمّر و ممکن نيست بدون اميدواری اجرِ جزيل و ثواب جميل از فوائد موقّته جسمانيّه خود بگذرد ولکن شخص موقن باللّه و مؤمن بآيات او چون موعود و متيقّن مثوبات کلّيّه اخرويّه است و جميع نِعَم دنيويّه در مقابل عزّت و سغادت درجات اخرويّه کَاَنْ لَمْ يَکُنْ انگاشته گردد لهذا راحت و منافع خود را ابتغائاً لِوَجْهِ اللّهِ ترک نموده در نفع عموم دل و جان را رايگان مبذول دارد “
” باید با کل حتی دشمنان به نهایت روح و ریحان، مُحب و مهربان بود در مقابل اذیت و جفا، نهایت وفا مجری دارید و در موارد ظهور بغضاء، به نهایت صفا معامله کنید. سهم (تیر) و سنان (سر نیزه) را سینه مانند آئینه، هدف نمائید و پند ستم و لعن را به کمال محبت مقابله کنید.”


کانال تلگرام آموزه های دیانت بهائی
@ayine_bahai01