معرفی دیانت بهائی

آیا نقش مادری زنان از شایستگی آنان برای رهبری می کاهد؟

برگرفته از سند “نقطۀ عطفی برای ملل عالم”

ایجاد یک تمدّن جهانیِ صلح‌آمیز و پایدار بدون مشارکت کامل زنان در کلّیّۀ میادین فعّالیّت‌‌های بشری غیرممکن خواهد بود. در عین حال که پیشبرد موقعیّت زنان به نحو روزافزونی حمایت می‌شود ولی بین پذیرش عقلی و اجرای آن تفاوت فاحشی وجود دارد.

وقت آن فرارسیده است که مؤسّسات جهان که عموماً از مردان ترکیب شده‌اند از نفوذ خود برای مشمول کردن سیستماتیک زنان در امور استفاده نمایند. این کار نباید با تفرعن و منّت‌گذاری یا به خیال از خودگذشتگی بلکه به عنوان اقدامی برخاسته از این باور انجام شود که کمک و همکاری زنان شرط حصول پیشرفت جامعه است. تنها هنگامی که کمک و همکاری زنان ارج نهاده شود از این همکاری استقبال خواهد شد و جزئی از تار و پود اجتماع خواهد گشت. نتیجۀ این همکاری تمدّنی صلح‌آمیزتر، متعادل‌تر، عادلانه‌تر و مرّفه‌تر خواهد بود.

تفاوت‌های واضح بیولوژیکی بین زن و مرد نباید موجبی برای نابرابری و اختلاف باشد بلکه این تفاوت‌ها جنبه‌ای از این حقیقت است که این دو مکمّل یکدیگرند. اگر به نقش زن به عنوان مادر به درستی ارج نهاده شود کار او در پرورش و تربیت کودکان مورد احترام قرار گرفته و به نحو شایسته پاداش داده خواهد شد. هم‌چنین باید اذعان نمود که نقش بار‌داری و بچّه‌دار شدن از شایستگی شخص برای رهبری نمی‌کاهد و یا توان‌مندی ذهنی، علمی و خلّاقیّت او را تضعیف نمی‌کند. در واقع ممکن است باعث افزایش آن شود.

“نقطۀ عطفی برای ملل عالم ” سندی از جامعۀ بین المللی بهائی است که در اکتبر سال 1995 به مناسبت پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان ملل متّحد منتشر شده است.

این سند را در کتاب ” سربلندی ایران” در لینک زیر می توانید مطالعه فرمایید.
https://www.bahaisofiran.org/bahai-faith-in-iran#book7


وبسایت بهائیان ایران (https://t.me/bahaisofiran_official)