اخبار دیانت بهائی

ساخت اولین هتل مدرن توسط بهائیان

اولین هتل ایران توسط سید نصرالله باقراف، یک بهائی متولد قفقاز در لاله زار تهران به سال ۱۲۸۸ ساخته شد.

تا پیش از آن کاروانسراها و مهمانخانه‌هايي کوچکی براي اقامت مسافران وجود داشت که با ضعيف شدن حکومتها تخريب و بدل به مذبله شده بود تا مکان آسایش.

در پی علاقه ناصرالدین شاه به خیابان شانزلیزه،از متمولین دعوت میکند تا خیابانی شبیه به شانزلیزه را در قلب طهران در باغ لاله زار بنا کند. در اندک مدتی در قسمت شرقی خیابان پارکی مصفا، و در قسمت غربی آن مغازه‌های لوکس، چاپ‌خانه‌ها، مطب پزشکان، عکاس‌خانه‌ها، خیاط‌خانه‌ها فرنگی‌دوز، روزنامه‌ها، تماشاخانه‌ها، سالن‌های سینما و …ساخته شدند. «گراند هتل» نیز به‌عنوان نخستین محل سکونتِ موقت به سبک اروپایی در همین خیابان بنا شد.

سید نصراله #باقراف از متمولین‌ تهران‌ در عصر قاجار بود که در سال ۱۲۸۸ گراند هتل و کمی بعد «گراند #سینما» را بنا نهاد. گراند‌هتل درست در وسط لاله‌ زار، روبروی کوچه بوشهری و مجاور کوچه ملی قرار دارد. قدیمی ها میگویند که غذای رستوران هتل در منطقه تك بود.

از آنجا که یک هتل شیک و مدرن بود، اتباع خارجی که به ایران مسافرت میکردند امکانات مناسب برای استراحت داشتند. گراند هتل محل اجرای اولین نمایشنامه های ایرانی توسط میرزاده عشقی، شعرخوانی‌های عارف قزوینی و اجراهای قمرالملوک وزیری و روح‌انگیز بود.

تهراني که تا آن روز تنها نمايشهاي تعزيه‌هاي سنتي و مذهبي ديده بود و پُرپُر آن نمايشهاي کمدي روحوضي بود وارد مرحله‌اي جديد از تئاترهاي جدي شد. به نقل از ماهنامه بهارستان : «سالن تئاتر اين هتل زمينه‌ساز فضاي فرهنگي بعدي خيابان لاله‌زار شد که ميعادگاه مردم کوچه و بازار و عامي تهران گرديد…تأسيس گراند هتل و سالن نمايش آن که گاه به شرکتهاي خارجي نمايش فيلم همچون پاته فرانسه اجاره داده مي‌شد فرهنگ مردم را تغيير مي‌داد و وارد جهاني جديد مي‌کرد»

علمای #اسلام با ساخت این هتل و تئاتر های آن مخالف بودند و نمایشها و فیلمهای آنرا مخالف شرع میدانستند.


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)