اخبار دیانت بهائی

صدمین سالگرد درگذشت حضرت عبدالبهاء: مراسم یادبود در کشورهای مختلف در بزرگداشت منادی صلح

سرویس خبری جامعۀ جهانی بهائی – ۱۸ آذر ۱۴۰۰ (۹ دسامبر ۲۰۲۱)
علاوه بر بزرگداشت‌های محلی متعددی که برای صدمین سالگرد درگذشت حضرت عبدالبهاء در سراسر جهان برگزار شد، گردهمایی‌های ملی در کشورهای مختلف مقامات دولتی، رهبران جوامع دینی مختلف، دانشگاهیان، روزنامه‌نگاران و نمایندگان جامعهٔ مدنی را گرد هم می‌آورند تا برخی از اصول جهان‌شمولی را که در شخصیت حضرت عبدالبهاء تجسم یافته بررسی کنند.

جمهوری دموکراتیک کنگو

مراسم ملی بزرگداشت صدمین سالگرد درگذشت حضرت عبدالبهاء که توسط بهائیان جمهوری دموکراتیک کنگو در کینشاسا برگزار شد، شامل سخنرانی‌ها و برنامه‌هایی با موضوع انسجام اجتماعی بود. یک میزگرد در مورد این موضوع که توسط دفتر امور خارجی بهائی این کشور برگزار شد، اصولی مانند وحدت نوع بشر را بررسی کرد.

فنلاند

به عنوان بخشی از مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد درگذشت حضرت عبدالبهاء در فنلاند، سمیناری با عنوان «چه کسی مسئولیت صلح را بر عهده دارد؟» بر آثار حضرت عبدالبهاء در مورد یگانگی نوع بشر و صلح عمومی تمرکز کرد. این برنامه با حضور بیش از ۱۰۰ نفر برگزار و به صورت زنده برای مخاطبان در سراسر کشور پخش شد.

هندوستان

سمپوزیومی با عنوان «دین، صلح و پایان بیگانه‌انگاری» توسط دفتر روابط عمومی بهائیان هند برگزار شد و نقش دین در برقراری صلح و غلبه بر تعصب را خاطر نشان کرد. شرکت‌کنندگان شامل یک نمایندهٔ مجلس، یکی از مقامات سابق دولتی و تعدادی از دانشگاهیان بودند.

قزاقستان

دو ضیافت در قزاقستان – یکی در نورسلطان و دیگری در آلماتی – با موضوع همزیستی با حضور مقامات دولتی، دانشمندان دینی، روزنامه‌نگاران، هنرمندان و نمایندگان جوامع دینی متنوع برگزار شد.

کنیا

اعضای جوامع دینی مختلف در مراسم بزرگداشت صدمین سالگرد درگذشت حضرت عبدالبهاء در نایروبی، کنیا، که توسط دفتر امور خارجی بهائیان آن کشور برگزار شده بود شرکت کردند. موضوع اصلی بحث، نقش دین در کمک به انسجام اجتماعی بود.
یکی از حاضران به نام سر اوفرسیا موتسوتسو (Sr. Euphresia Mutsotso)، یک راهبهٔ کاتولیک که در این مراسم شرکت کرد گفت: «باعث افتخار من است که میراث عبدالبهاء را گرامی بدارم، فردی که دغدغهٔ حفظ کرامت مردم و برابری نوع بشر را داشت.»

کریباتی

برنامهٔ بزرگداشت ملی در کریباتی بر نقش جوانان در تحول اجتماعی متمرکز بود.
تانتی مامائو (Taneti Mamau)، رئیس جمهور کریباتی، از جمله حاضران در این مراسم بود. او از پروژه‌های آموزشی بهائیان که در جوانان توانمندی خدمت به جامعه را ایجاد می‌کنند قدردانی کرد.

لوکزامبورگ

بهائیان لوکزامبورگ نمایشگاهی با عنوان «بهترین سرمشق» برگزار کردند که با مرور بر زندگی حضرت عبدالبهاء به بررسی این ‌می‌پرداخت که چگونه جامعهٔ بهائی این کشور از طریق فعالیت‌های جامعه‌سازی سعی در پیاده‌سازی اصولی دارد که حضرت عبدالبهاء سرمشق آن‌ها بودند.

هلند

جامعهٔ بهائی هلند گردهمایی آنلاینی را برای گرامیداشت زندگی حضرت عبدالبهاء برگزار کرد و دعوت ایشان به برابری و عدالت را مورد توجه قرار داد. این گردهمایی بیش از ۴۰ نفر از جمله مقامات دولتی، نمایندگان جوامع دینی، دانشگاهیان و سازمان‌های جامعهٔ مدنی را گرد‌هم آورد.
جلسات کوچک‌تر در این گردهمایی به شرکت‌کنندگان اجازه داد تا موضوعاتی مانند هماهنگی، از میان بردن افراط‌گرایی و قطبی‌شدن، و درک جدیدی از حیات اقتصادی را بررسی کنند.
خاخام آلبرت رینگر (Albert Ringer) از «جامعهٔ یهودی لیبرال روتردام»، یکی از شرکت‌کنندگان در این میزگرد، گفت: «هماهنگی مفهوم مهمی در همهٔ ادیان توحیدی است. تنوع یک مفهوم اصلی در صحبت‌های عبدالبهاء راجع به الفت است. از نظر ایشان، این تنوع هرج و مرج نیست بلکه منبع بالقوه‌ای از زیبایی است.»

پرو

دفتر امور خارجی بهائیان در پرو سمیناری آنلاین برگزار کرد که جنبه‌هایی از سخنرانی‌ها و نوشته‌های حضرت عبدالبهاء دربارهٔ موضوعاتی همچون تعصب نژادی و برابری زنان و مردان را بررسی ‌کرد.
شرکت‌کنندگان این مضامین را در بستر بیماری همه‌گیر کرونا و نقش مهم دین در توانمندسازی مردم برای گذر از تفاوت‌هایشان، به ویژه در مواقع بحران، بررسی کردند.

سنگاپور

گردهمایی‌ای که توسط دفتر امور خارجی بهائیان سنگاپور برگزار شد، فعالان اجتماعی مختلف از جمله مقامات دولتی، دانشگاهیان و اعضای جوامع دینی متنوع را برای گفتگو در میزگردی گرد هم آورد تا چگونگی ترویج یگانگی بشر در اقدامات حضرت عبدالبهاء را بررسی کنند.

آفریقای جنوبی

در آفریقای جنوبی، مراسم بزرگداشت حضرت عبدالبهاء بر موضوع نقش دین در جامعه، به ویژه در ترویج برابری زنان و مردان متمرکز بود.
در این گردهمایی نمایندگان دولت، جوامع دینی، جامعهٔ مدنی و بخش صنعت شرکت کردند. کوتاستو نتلنگتوا (Kgothatso Ntlengetwa)، مشاور بخش صنعت کشور گفت: «این سخن عبدالبهاء مبنی بر اینکه آموزش دختران از اهمیت بالایی برخوردار است، مرا تحت تأثیر قرار داد زیرا مادر اولین مربی کودک است.»

سوئد

سمیناری که به مناسبت صدمین سالگرد درگذشت حضرت عبدالبهاء در پارلمان سوئد توسط جامعهٔ بهائی این کشور برگزار شد، نمایندگان مجلس، نمایندگان جوامع دینی و سایر فعالان اجتماعی را گرد هم آورد تا مشارکت حضرت عبدالبهاء در اندیشه‌های مرتبط با حکمروایی را بررسی کنند.
یک نشست بین‌الادیان که توسط توماس هاماربرگ (Thomas Hammarberg)، از نمایندگان پارلمان سوئد اداره می‌شد این موضوع را بررسی کرد که چگونه یگانگی نوع بشر می‌تواند شالودهٔ یک نظام جدید حکمروایی باشد.

امارات متحدهٔ عربی

در اکسپو ۲۰۲۰، یک نمایشگاه بین‌المللی بزرگ که امسال در دبی، امارات متحدهٔ عربی برگزار می‌شود، جامعهٔ بهائی این کشور نمایندگانی از چندین جامعهٔ دینی را در یک میزگرد با عنوان «بررسی نقش جوامع دینی در ترویج بردباری و همزیستی» گرد هم آورد.
این گفتگو به موضوع الفت و همکاری میان پیروان همهٔ ادیان، مطلبی که حضرت عبدالبهاء در طول زندگی خود آن را ترویج می‌کردند پرداخت.

بریتانیا

در بریتانیا، «گروه پارلمانی فراحزبی در مورد دیانت بهائی»، صدمین سالگرد درگذشت حضرت عبدالبهاء را با برگزاری ضیافتی در پورکولیس‌هاوس (Portcullis House) در مجاورت ساختمان مجلس نمایندگان در لندن جشن گرفتند. در این گردهمایی بیش از ۸۰ مهمان از جمله نمایندگان مجلس، نمایندگان جوامع دینی و سازمان‌های غیر‌دولتی حضور داشتند.
وزیر امور اعتقادی، کیمی بادنوچ (Kemi Badenoch)، یکی از حاضران در این جلسه گفت: «ضیافت امروز برای بزرگداشت صدمین سالگرد درگذشت عبدالبهاء است که مانند پدرش حضرت بهاءالله، عمر خود را وقف ترویج صلح و وحدت نمود. زندگی او راه برای جامعهٔ بهائی پویایی که امروز در این کشور داریم هموار کرد… و این جامعه‌ای است که همیشه با هدف نشان دادن تعهدی اخلاقی به اجتماع نقش مهمی در حیات عمومی ایفا می‌کند….»


وبسایت بهائیان ایران (https://t.me/bahaisofiran_official)