حکم ۱۰ ساله سومین عضو هیئت «یاران» نیز به پایان رسید
جامعۀ جهانی بهائی، نیویورک- آقای بهروز توکلی، یکی از هفت عضو گروه سابق مدیریتی جامعۀ بهائی ایران که به دلیل اعتقادات دینی خود در زندان به سر میبرد پس از گذراندن حکم ناعادلانه ۱۰ ساله خود آزاد شد. آقای توکلی سومین عضو هیئت «یاران» است که از زندان آزاد میشود.
وحدت در عین تنوع: اصل و هدف آیین بهائی
وحدت، رمز پیشرفت در هر جامعهای است. در دنیایی که پیشرفت علم و تکنولوژی افقهای جدیدی در ارتباطات پیش روی انسان قرار داده است، دیگر نیازهای جوامع به مرزهای کشورها محدود نیست و لزوم اتحاد در چارچوبی وسیعتر از اتحاد یک کشور حقیقتی انکار ناپذیر است. وحدت عالم انسانی، هدف نهایی آیین بهائی است. نوع انسان، یکی است و همه شریف خلق شدهاند و باید در ساختن دنیایی بهتر، شریک و سهیم باشند. هر طرح و برنامهای که از این اصل اساسی غفلت کند، در راه ایجاد وحدت، موفقیت چندانی کسب نخواهد کرد.
جمیع از برای اصلاح عالم خلق شدهاند
یکی از نخستین بیانات آئین بهائی که مرا شگفتزده کرد این است که «جمیع از برای اصلاح عالم خلق شدهاند.»
انسان و طبیعت
«آسمان گواه بزرگی او و درياها علامت جود او.»
حضرت بهاءالله
برگرفته از وبسایت “بهائیان ایران” صفحۀ انسان و طبیعت:
میان پیامبران الهی جدایی نیست
سیر تکامل و پیشرفت جامعه انسانی متوقف نمیشود. همه به دنبال آنند که میان بینشهای روحانی و نیازهای اجتماع امروزی توافق حاصل شود. بعضی راه چاره را در بازگشت به بنیادها و اصول ادیان گذشته میدانند و خود را اصولگرا میخوانند. بعضی راه برونرفت را در ایجاد اصلاحات میجویند. بر اساس آیین بهائی، آموزههای روحانی به فراخور پیشرفت جامعه بشری تغییر میکند. قوه محرکه این تغییر، باید قوهای ملکوتی و متأثر از آموزههای مربی الهی باشد تا قوای تحلیل رفته را باز گرداند، بینشهای روحانی را متناسب با نیاز زمان درآورد و تضادها را از میان بردارد. حضرت بهاءالله میفرمایند:
ایمان و صلح
کاوشی در ارتباط ایمان و صلح – پاکستان
سرویس خبری جامعۀ بهائی ۱۹ آذر ۱۳۹۶ (۱۰ دسامبر ۲۰۱۷)
میراث مشترک روحانی
«آئین بهائی بینش و درک بسیار ارزشمندی پیرامون میراث مشترک روحانی همۀ انسانها فراهم میکند و به شما امکان میدهد که جویای نقاط مثبت هر دین و نظام اعتقادی باشید. پذیرش انسانیت مشترک ما میتواند منجر به درک بهتر نهفقط بین جوامع دینی مختلف بلکه میان ملیتها و قومیتهای مختلف شود. بهدرستی که این مسئله اعتقاد بنیادگذاران اروپا در قلمرو سیاسی نیز بوده است. همانطور که دین شما میگوید: “دین حقیقی قلب انسان را متحول میسازد و به تحول اجتماع کمک مینماید.”»
سرور حقیقی
« هر نفسی (فردی) فی الحقیقه بر تغییر و تبدیل و فنای عالم آگاه شود، او را هیچ شیء از اشیاء پژمرده ننماید و از روح و ریحان باز ندارد. فرحش بالله است و عیشش لله. همدمش “إنّا لله” و مصاحبش “إنّا الیه راجعون”. بعد از آنکه قلبی به انوار معرفت منوّر شد و از ذکر و ثنا و محبّت و موّدت حقّ جلّ جلاله پر گشت، دیگر محلّ باقی نه تا احزان عالم و کدورات نازله، در آن وارد شود و یا داخل گردد.»
حضرت بهاءالله
ترک تعصبات
تعصب، به طور روزافزون رواج یافته و مانع جدی بر سر راه پیشرفت و رفاه است. گرچه قدمهای بزرگی برای ریشهکنی تعصب برداشته شده است ولی هنوز در عرصههای مختلف اجتماع رخنه دارد. دروغ، تقلید، نادانی، دسیسههای سیاسی، از ریشههای تعصباند و مبارزه با آن، حیاتیترین مسئله جامعه کنونی است.
خانواده
«در آثار بهائی خانوادۀ سالم و مستحکم به عنوان محیطی سراسر عشق، سخاوت و همبستگی ترسیم شده است چنانکه حضرت عبدالبهاء توصیف میکنند: «حیات عائله (زندگی خانوادگی) باید مثل حیات ملائک آسمان باشد. روحانیت و سرور باشد. اتحاد و اتفاق (همبستگی) باشد… همیشه پر فرح و سرور باشند و سبب سرور قلوب دیگران شوند». زن و شوهر «چون دو مرغ بر شاخسارهای شجر وحدت و یگانگی بسُرایند… برای یکدیگر محبت صمیمی حقیقی داشته باشند»، «دختر و پسر را به نهایت همت تعلیم و تربیت نمایند». چنین خانوادههایی نه تنها برای تک تک اعضای خود امنیت و احساس آرامش و سرور فراهم میآورند و به استعدادها و توانمندیهای منحصر به فرد هریک از آنها فرصت رشد و بالندگی میدهند بلکه «عالم انسان را روشن نمایند.
دین وسیله است یا هدف
دین مانند علم، یک نظام معرفتی است. نظامی که هدفش شناخت مقام و حقوق انسان، مقصد زندگی، صلح و دوستی، رفاه و سعادت همه انسانها است. اما وقتی به ابزاری برای حفظ تسلط صاحبان قدرت تبدیل میشود و باورهای مذهبی گروهی بر دیگران تحمیل میگردد، نه تنها موجب سعادت نمیشود بلکه علت اختلاف و جنگ میگردد و دودمان انسانی را بر باد میدهد. دین مانند دارو برای معالجه بیماری است اگر درمان نکند و ضرر برساند، نخوردن دارو بهتر است.