پاسخ به شبهات وارده بر دیانت بهائی

چرا برخی آثار دیانت بهائی به عربی است؟

۱) انجیل هم به یونانی نوشته شد نه عبری، دلیل مخاطب بیشتر بود.

۲) زمان قاجار که آثار بهائی نوشته شده، در ایران بسیاری از استانها مثل بحرین، عمان، بین النهرین (عراق)، قطر، امارات و …عرب زبان بودند و عربی «زبان دوم» ایران بود
.
۳) زبان عربی ریشه در زندگی مردم کرده بود. واحد پولی ما دینار بود. تقویم ما قمری بود، القابی که به هم میدادند: قمرالملوک، ظل السلطان، عصمت الدوله، ناصرالدین. اسم وزارتخانه ها و‌ادارات هم عربی بود:نظمیه، بلدیه، دارالخلافه…تصویر بالا از روزنامه قاجار است که پر از لغات عربی و حتی فونتِ عربیست.
.
۴) عربی ریشه در فرهنگ ما داشت.علما، اندیشمندان یا نویسندگان کتابهایی صرفا به زبان «عربی» داشتند، مثلا کتاب آشپزی «نوادر الامثال» از نادر میرزا، کتاب پزشکی «هفت رساله در پزشکی» از موسوی عریضی کتاب قانون «ابن سینا» و … به عربی نشر و تدریس میشد. شعرای بزرگ مثل سعدی و حافظ، نظامی و خاقانی از زبان عربی در شعر استفاده میکردند و به «سبک عراقی» هم شعر میگفتند. در «مکتب» قرآن و عربی می آموختند. «فردوسی» در شاهنامه هم لغات عربی فراوان دارد.
.
۵) حضرت بهاءالله فهمِ دین را از انحصار ملایان و عربی دانان در آورده و کتب و نصوص زیادی هم به فارسی هم عربی به بشر اهدا کردند. این موجب میشود پیام الهی بدون تغییر و ترجمه به مجموعه بیشتری از انسانها هم عرب زبانان دنیا هم فارسی زبانان برسد.
.
۶) زبان وسیله ارتباط بین انسانهاست و عربی از بلیغترین و فصیحتریتن زبانهای دنیاست که لغتنامه عظیمی دارد، حتی برای اصوات اسم دارد، مثلا به صدای باد میگوید هزیز به صدای کلاغ، نعاق و قواعدی چنان دقیق که مذکر و مونث را مشخص میکند یا فعل ۱۶ صیغه دارد
.
۷) زبان عربی و فارسی چنان آمیخته است که ما معنی بسیاری از لغات عربی را میفهمیم و در عین حال قادر نیستیم با «فارسی خالص» بدون استفاده از یک لغت عربی با هم محاوره کنیم. امتحان کنید !
.
۸) حتی ائمه اسلام هم پیش بینی فرموده بودند که قائم «عجم» است ولی «لایتکلمون الا بالعربیه» بحار ج۴۸ ص۳۰۸
.
۹) زبان عربی در ترکی، فارسی، هندی، پاکستانی و … مخلوط شده. همین امر موجب شده که ما بدون دانستن این زبانها اندکی با یکدیگر ارتباط برقرار کنیم مثلا کلمه «عشق» را همه میفهمند، کلمه «انسان» را، کلمه «محبت» را و… بسیاری از لغات دیگر. همین امر باعث ارتباط ما و فهم بیشتر ما از یکدیگر میشود. آیا دانستن زبانهای مختلف به اتحاد و ایجاد صمیمیت بین کشورها کمک نمیکند؟
.


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)