فرهنگ لغات و اصطلاحات دیانت بهائی

آشنایی با لغات و اصطلاحات بهائی

۱- ابلاغات: برای لجنات و محافل بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. (ابلاغات محفل مقدس روحانی تهران)

۲- احتفالات ۲۱ روزه: معمولاً در روزهای پنجشنبه یا جمعه تشکیل میگردد. از جمله آنها احتفالات ۲۱ روزهٔ
جوانان است که program آن توسط لجنهٔ جوانان تنظیم میگردد. هدف از این احتفالات تحکیم روح همبستگی بین جوانان بهائی و تزیید معلومات امری آنهاست.

۳- ارض مقصود: اسرائیل. بویژه عکّا و حیفا. به علت تراکم اماکن مقدسهٔ بهائی در آن کشور (مقام اعلی، روضهٔ مبارکه، بیت العدل اعظم) به این نام معروف شده است.

۴- انجمن شور: انجمنی که مسئولیت انتخاب اعضای جدید محفل ملی و برنامه ریزی یک ساله ی آن را بر عهده دارد. این برنامه پس از پیشنهاد انجمن شور باید به تصویب محفل ملی برسد. اعضای انجمن ۱۷۱نفر (۹×۱۹) است که توسط محافل محلی و معمولاً در اسفند و فروردین ماه انتخاب می شوند. اعضای انتخاب شده در اردیبهشت انجمن را تشکیل می دهند. انجمن دارای یک رئیس و منشی است. منشی در اولین جلسه عملکرد یکسالهٔ گذشتهٔ محفل را قرائت می کند.

۵- بیت تبلیغی: جلسه ای است که معمولاً به صورت هفتگی و مخصوص هدایت متحریان حقیقت (مبتدیها) از طرف دیانت بهائی تشکیل میگردد. در این جلسه توسط مبلغ مصوب، مطالبی پیرامون امر و اثبات حقانیت آن بعد از اسلام گفته میشود. و به شبهه های مبتدیها پاسخ داده می شود.

۶- بیت خانوادگی: بهائیان باب دوستی و مراوده را با خانواده های غیر بهائی بخصوص همسایه ها و فامیل باز کنند و پس از رفع استیحاش (بدبینی) از آنها در موقعیت مناسبی صحبتهای تبلیغی به میان آورند. این کار ممکن است در یک مهمانی خانوادگی و احیاناً با استفاده از وجود مبلغ انجام شود. تأکید میگردد که خانواده های بهائی لااقل هر ۱۹ روز یک بیت خانوادگی تشکیل دهند.

۷- پنل (مجمع) تحقیق: جلساتی معمولاً از صبح تا عصر و همراه با ناهار. در این جلسات از اساتید و افراد صاحب نظر امر دعوت میشود تا پیرامون موضوع یا مواضیع خاصی مقالات و کنفرانسهای تحقیقی خود را به مدعوین ارائه داده، تبادل افکار نمایند. هدف از این جلسات تزیید معلومات امری در سطح عالی است.

۸- تسجیل: صدور شناسنامه با تصویب محفل روحانی محل. اوراق تسجیل در سه نسخه حدود A۴ مقوایی برای افراد ۱۶ سال به بالا تنظیم می شود. رنگ سفید (برای محل صدور)، رنگ کرم(برای مرکز قسمت) رنگ سبز (برای لجنه ملی احصائیه). برای هر قسمت امری از طریق لجنه ملی احصائیه سلسله شماره های مخصوصی (شماره تسجیل) ارسال می شود. تسجیل به پیشنهاد محافل محلی و تصویب محفل مرکزی صورت می گیرد.

۹- تضییقات: محدودیت هایی که برای بهائیان در یک محل وجود دارد.

۱۰- جلسات اعیاد: در روزهای اعیاد امری و به منظور جشن و سرور تشکیل میگردد. اعضای یک یا چند ضیافت به طور مشترک ممکن است به این جلسه دعوت شوند. برنامه ای شبیه برنامه ضیافات دارد که زیر نظر محفل تنظیم میگردد.

۱۱- جلسات الفت(شب نشینی): این جلسات به منظور ایجاد و ازدیاد محبت بین احبا و بسط و تحکیم حیات بهائی در بین عائله های بهائی است. برنامه های آن شامل: قسمتهای روحانی مؤانست، گفت و شنود و احیاناً یک نطق محبت آفرین و نیز برنامه های متنوع دیگر میباشد.

۱۲- جلسات ایام هاء(ایام العطا): مجالس مهمانی و سور و سرور است که توسط خانواده های بهایی یا تشکیلات در ایام هاء برگزار میشود. منظور اصلی از این مجالس پذیرایی شام یا ناهار به همراه شور و نشور و روح و ریحان است. در این جلسات گاهی از مبتدیهای مطمئن و پیشرفته یا از همسران غیر بهائی دعوت میشود.

۱۳- جلسات تودیع: یا good bye party برای خداحافظی افراد سرشناس تشکیلات و رفتن به مهاجرت یا مسافرت به دیار دیگری تشکیل میگردد.

۱۴- جلسات خصوصی: در واقع کمیته های اداری تشکیلات امر هستند که با ضوابط خاصی تحت نظر تشکیلات بالادست انجام وظیفه می نمایند. این جلسات (به ترتیب سلسله مراتب) با نامهای سوکمیسیون، کمیسیون، هیأت، لجنه، محفل و… خوانده می شوند. شکل کلی اداره این جلسات تقریباً یکسان است.

۱۵- جلسات مشترک: گاهی اعضای چند ضیافت را به منظور خاصی به یک ضیافت دعوت میکنند. در مورد برخی تشکیلات عمومی دیگر مانند احتفالات و کنفرانسهای تشویقی دیگر نیز ممکن است چنین حالتی پیش بیاید. مثلاً از احبای دو یا چند ناحیه به یک کنفرانس تشویقی مشترک دعوت به عمل آید. تشکیل ضیافات ۱۹ روزه مشترک از کارهای متداول تشکیلات بویژه در تهران میباشد.

۱۶- جلسهٔ تذکر: مجلس ترحیم متصاعدین بهائی است که برنامه آن بیشتر جنبه روحانی دارد.

۱۷- جلسهٔ صعود: شب صعود بهاءالله و عبدالبهاء و روز (به اصطلاح) شهادت باب مقارن ساعت شهادت جلساتی تحت عنوان جلسهٔ لیلهٔ صعود و جلسهٔ شهادت تشکیل میگردد. برنامهٔ این جلسات علاوه بر جنبهٔ روحانی شامل مطالعهٔ قسمتی از شرح حال و تاریخچهٔ فرد مربوطه نیز میباشد. معمولاً اعضای هر ضیافت برای خودشان جلسهٔ صعود می گیرند. جلسهٔ صعود برای حضرت شوقی ربانی بنابر توصیهٔ خودشان گرفته نمی شود.

۱۸- جلسهٔ مسامره: شبیه جلسهٔ تذکر به منظور بزرگداشت مقام متصاعدینی که خدمات ارزنده ای داشته اند.

۱۹- حظیرة القدس: آخور بهشتی؛ یک ساختمان معمولی در هر شهر یا هر محله که برای برگزاری مراسم و اجتماعات بهائیان مورد استفاده قرار می گیرد. در هر کشور یک حظیرة القدس ملی و تعدادی حظایر قدس محلی وجود دارد. حظیرة القدس مخصوص استفاده اهل بهاست.

۲۰- دار الآثار: ساختمانی در کنار مقام اعلی که به سبک معماری رومی ساخته شده و موزهٔ امر می باشد.

۲۱- دار التشریع: ساختمانی کنار مقام اعلی که به طراحی مهندس امانت بوده و محل استقرار بیت العدل اعظم است که در سال ۲۰۰۱ رسماً افتتاح گردید.

۲۲- قدمای امر: مؤمنین حضرت باب و یا حضرت بهاءالله

۲۳- کنفرانس تحری حقیقت: جلسه ای با هدف تبلیغ و به شکل کنفرانس. برنامه های کلی آن عبارتند از مناجات شروع، زیارت لوح (متناسب با نطق جلسه)، نطق ۴۵ دقیقه توسط ناطق مصوب، پذیرایی، برنامه های هنری و فیلم و اسلاید تبلیغی، مناجات در خاتمه.

۲۴- کور: دورهٔ زمانی که خود از چند دور تشکیل می شود. کور اول از حضرت آدم آغاز شده وبه پیامبر اسلام ختم می شود و شامل ۵ دور است. کور دوم از حضرت باب آغاز می شود.

۲۵- لجنه: انجمنی است که به صورت ناحیه ای و زیر نظر محفل محلی فعالیت می کند (لجنه مجلله).

۲۶- لجنه احصائیه: لجنهٔ آمار؛ کلیهٔ احبا برای تسجیل باید به محافل روحانیه یا لجنه های احصائیه مراجعه و با ارائه ورقه هویت و به معرفی سه نفر از احبای مسجّلِ محل، تقاضای ثبت نام نمایند.

۲۷- لجنه املاک: در هر محله یک لجنهٔ املاک تشکیل می شود. مسئولیت کلیهٔ املاک در ایران بر عهدهٔ شرکت امنا می باشد. املاک دو دسته اند: ۱-اماکن متبرکه ۲-املاک معمولی.

۲۸- لیالی جمعه: این جلسه شبهای جمعه و بیشتر در تهران و نقاط پر جمعیت تشکیل میگردد. برنامه های آن دارای بخشهای مختلفی است که جنبه… و روح و ریحان داشته باشد. مسابقات امری نمایش فیلم و اسلاید، کتابخوانی و برنامه های هنری مانند دکلمه، موسیقی، و… میباشد. در تهران معمولاً در هر ناحیه یک جلسهٔ لیالی در حظیرة القدس آن ناحیه تشکیل می گردد.

۲۹- محفل روحانی: در هر شهر یا دهی که تعداد افراد بهائی ذی رأی ۹ نفر یا بیشتر باشد، محفل روحانی محلی تشکیل می شود. در اوایل اردیبهشت (اول عید رضوان) برای انتخاب اعضای محفل روحانی اوراقی بین افراد ذی رأی توزیع و هر بهائی موظف است، ۹ نفر از افراد ذی رأی را به عنوان اعضای محفل انتخاب نماید. با نظارت رئیس محفل سال قبل و منشی، آراء قرائت می گردد. هر فرد ذی رأی می تواند نام خود را جهت عضویت محفل ثبت نماید. چنانچه اوراق استخراج شده مربوط به هر نفر کمتر یا بیشتر از ۹ باشد، آراء مربوط به آن فرد باطل اعلام می گردد. پس از انتخاب اعضای محفل محلی جدید بلافاصله این اعضا تشکیل جلسه داده و از بین خود با رأی کتبی به ترتیب ذیل اعضای هیات عامله را انتخاب می نمایند. انتخاب رئیس محفل توسط ۹ نفر اعضای محفل با انتخاب یک نفر به صورت کتبی می باشد و توسط رئیس محفل قبل قرائت و توسط منشی قبلی ثبت می گردد. بعد از آن نائب رئیس، منشی و سپس امین صندوق انتخاب می گردند. در صورتی که نام تکراری در آرا باشد، آن آرا باطل و مجدداً باید رأی گیری به عمل آید.

۳۰- محفل ملی: هر کشور یک محفل ملی دارد. تعداد اعضای آن نه نفر است که در دو مرحله انتخاب می شوند. انتخاب اعضای محفل ملی توسط انجمن شور خواهد بود. مدت انتخاب اعضا یکسال است. اعضای انتخاب شده معمولاً توسط محفل ملی در دههٔ اول اردیبهشت برای تشکیل انجمن شور دعوت می شوند.( بصورت محفل مقدس ملی بکار می رود)

۳۱- مدارس تابستانه: مدارس یک هفته ای است که جنبه های آموزش و پرورش و تفریح امری را توأماً دارا می باشد. این مدارس سابقاً در باغ حدیقهٔ تهران (بالاتر از سوهانک) تشکیل و به صورت شبانه روزی اداره می شود. مدرسهٔ تابستانه ممکن است مخصوص نوجوانان، جوانان یا خانوادگی تشکیل گردد. این مدارس اگر در فصول دیگری تشکیل گردد، به نام همان فصل خوانده می شود.

۳۲- مشاورین قاره ای: در سال ۱۹۷۵ از طرف بیت العدل ایجاد شد. مشاورین قاره ای کارهای ایادی امرالله را انجام می دهند.

۳۳- مشرق الاذکار: معبد بهاییان. ساختمانهای بسیار بزرگ و مجللی است شبیه مساجد یا کلیساها که بر روی آن گنبدی ساخته می شود یا دارای سقف یکپارچه است. هر کشور یک مشرق الاذکار دارد. مشرق الاذکار محلی است جهت مراجعه پیروان کلیه ادیان وانجام مراسم مذهبی خود.

۳۴- ناشر نفحات الله: مُبلِّغ

۳۵- نقطه: یک نفر بهایی ذی رأی یا غیر ذی رأی را نقطه نامند.

۳۶- جلسه مظاهر مقدسه :جلسه ای است غیر مشهور که ندرتاً در روزهای شهادت و صعود باب و بهاء و عبدالبهاءتشکیل میگردد و برنامه های آن علاوه بر قسمت روحانی و مشرق الاذکار(دعایی که صبح زود میخوانند) تحت سه عنوان حیات، مقام و آثار و احیاناً همراه با عکس و اسلاید اجرا می گردد.


فاطمه رنجبر