فرهنگ لغات و اصطلاحات دیانت بهائی

مفهوم «مظهر ظهور الهی» در دیانت بهائی

⁠ مَظهر، به معنای محلّ ظهور است و ظهور، به معنی آشکار شدن، یا نشان دادن چیزی که پنهان بوده، می باشد. مظاهر ظهور الهی همان پیامبران و وجودات مقدّسی هستند که برای نوع بشر نصایح و اراده الهی را آشکار می نمایند. ما را هدایت می کنند تا بتوانیم در مسیر خواست و رضای الهی قدم برداریم. ما می توانیم با پیروی از ایشان نمونه انسانی که شایسته بندگی حق تعالی است، باشیم.

در آثار بهائی هر جا عبارت “مَظاهر ظُهور” یا “مظاهر ظهور الهی” و یا “مظاهر مقدّسه الهی” آمده است مراد از آن، همان “پیامبران” می باشد زیرا در اعتقادات بهائی، پیامبران نفوس مقدّسی هستند که محلّ انعکاس انوار و تجلیّات صفات و اسماء خداوندند که از طریق آنها اراده و خواست خداوند در هر دور ، به بشریت منعکس و ابلاغ می گردد و لذا در دیانت بهائی به جای کلمه پیامبر، عبارتی مناسبتر که نشان دهنده ی مقام واقعی آنهاست استفاده می شود.

“مَظاهرِ مقدّسه الهیّه”، مانند حضرت کریشنا، حضرت بودا، حضرت موسیٰ، حضرت مسیح، حضرت محمّد، و دو مظهر ظهور این عصر حضرت باب و حضرت بهاءالله، ممکن است به اسامی متفاوت و در ادوار مختلف ظاهر شوند امّا همگی از یک منبع سرچشمه گرفته اند.

بنابراین طبق اصول اعتقادات بهائی، مظهر ظهور، تجلّی‌گاه کامل اسماء و صفات الهی است. بهائیان این اصل را این گونه توضیح می‌دهند که اگر خداوند را همانند خورشید در نظر بگیریم، مظهر ظهور همانند آینه‌ای پاک و صیقلی است که تصویر و پرتوهای خورشید را به بهترین نحو منعکس می‌سازد. امّا این بدین معنا نیست که خداوند از مقام خود در آینه تنزّل نموده‌است، بلکه فقط رحمت و فیض او و صفات و اسماء او در آن آینه تجلّی می‌نماید.

حضرت بهاءالله می فرمایند:
«این مرآیای قدسیه و مطالع هویّه به تمامهم از آن شمس وجود و جوهر مقصود حکایت می نمایند. مثلاً علم ایشان از علم او و قدرت ایشان از قدرت او و سلطنت ایشان از سلطنت او و جمال ایشان از جمال او و ظهور ایشان از ظهور او.» (۱)

می‌توان هر مظهر ظهور را به عنوان پزشکی ماهر در نظر آورد که درک و فهم کاملی نسبت به ماهیت روحانی و معنوی بشر داشته و قادر به تجویز درمان مناسب برای دردهای عالم است؛ درمانی که به بهترین نحو با نیازهای زمان او همخوانی دارد.

جمال مبارک* می فرمایند:
«رگ جهان در دست پزشک دانا است درد را می‌بیند و به دانائی درمان می‌کند.» (۲)

*جمال مبارک: از القاب حضرت بهاءالله می باشد

۱- کتاب ایقان ص۶۴
۲- مجموعه الواح مبارکه (چاپ مصر) ص۲۶۱


کانال تلگرام گل مستور (https://t.me/Gol_e_Mastour)