بیت العدل اعظم الهی در دیانت بهائی

آیا یک پیام یا دست خطّ خصوصی خطاب به یک فرد می تواند مانند پیام های عمومی میزانی برای عموم احبّاء باشد؟

پیام بیت العدل اعظم الهی در پاسخ به سؤال یکی از احباء به تاریخ اول شهر الکلمات ۱۷۳ / ۱۲ جولای ۲۰۱۶

…مکتوب آن برادر گرامی حاوی چند سوال در تاریخ ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۵ به بیت العدل اعظم الهی واصل گشت….در مورد تفاوت بین دو واژه پیام و دست خط در رابطه با هدایات معهد اعلی به استحضار می رساند که در عمل می توان آنها را به جای یکدیگر استفاده کرد. راجع به سوال خاصّ شما در مورد اینکه آیا یک پیام یا دست خطّ خصوصی خطاب به یک فرد می تواند مانند پیام های عمومی میزانی برای عموم احبّاء باشد؟ به اطلاع می رساند که دست خط های خصوصی خطاب به افراد، معمولاً پاسخ به سوالاتی است که مخاطب در نامه خود مطرح نموده است. هدایات موجود در بسیاری از موارد البته می تواند جنبه عمومی نیز داشته باشد و تشخیص این مسئله محتاج به قضاوت در هر مورد خاصّ می باشد.

پیام های بیت العدل اعظم چه عمومی و چه خطاب به یک فرد اغلب حاوی مضامین و مفاهیمی غنی می باشد و فهم آن منحصر به درک و تفسیر افراد خاصّی نیست. در عین حال برخی افراد بر اساس تجربه ممکن است درک بهتری از بینش های عمیق مندرج در این متون داشته باشند. بنا بر این روش یادگیری در عمل، استفاده از تجربه، تمسک به مشورت و مطالعه گروهی می تواند تاثیر بسزایی در آگاهی فزاینده نفوس به مفاهیم این پیام ها داشته باشد. تبادل افکار بین احبّای عزیز در محیطی مملوّ از روح و ریحان و محبّت و شفقت نیز البتّه امری مطلوب و منتج به نتایج مفید خواهد گشت.

در خصوص سوال شما راجع به نحوه تمشیت امور جامعه، همان طور که مستحضرید معهد اعلی به احبّای عزیز مهد امراللّه پیوسته تاکید می فرمایند که با عدم وجود تشکیلات، علاوه بر انجام فرایض روحانی فردی، از طریق مشورت در گروه های کوچک به تمشیت امور جامعه بپردازند. پیروان حضرت بهاءالله در آن کشور مقدّس این نصایح را با جان و دل پذیرفته امر مشورت را جزئی لاینفک از زندگی فردی و جمعی خود نموده اند. بنا بر این اگر تحت شرایط فعلی خیل نفوسی مشتاق، خدوم و مجرّب به طور غیر رسمی و خودجوش برای رتق و فتق امور و تشویق و حمایت متقابل از یکدیگر در حرکتند و علی رغم مشکلات فراوان به خدمات فردی در میادین مختلف قائم می باشند البته نه تنها امری است طبیعی بلکه موجب مسرّت فراوان می باشد. این روش تمشیت امور طبیعتاً چنین ایجاب می کند که فرد و یا افرادی نیز از طرف جامعه مامور به انجام وظایفی شوند و یا به ایفای خدمات خاصّی دعوت گردند. مواردی نیز موجود است که افراد چه در رابطه با خدمات فردی، چه در حمایت از دیگران و چه در زمینه فعّالیّت های جمعی تقاضای دریافت هدایت می نمایند و سعی وفیر مبذول می دارند تا آن را با حکمت و درایت عمل نمایند و با دیگران نیز در میان بگذارندو این نفوس زکّیه با درک عمیق از حقایق مندرج در این هدایات، پی می برند که موفّقیّت شان در مقام یک مؤمن دل سوز مستلزم آن است که با کمال خضوع و خشوع و از طریق مشورت و بدون تحمیل نظرات خویش بر دیگران سعی نمایند تا در کمک به دیگران، هم افراد در اتّخاذ و اجرای تصمیمات خود از حمایت لازم برخوردار باشند و هم نظم و انسجام در میان فعّالیّت های جامعه به نحوی طبیعی ایجاد شود.

اهمّیّت اساسی وحدت نظر و حفظ اتّحاد جامعه در این دوران پر افتتان البتّه بر همه واضح و مبرهن است. ان شاءالله احبّای عزیز ایران با انقطاع و انجذاب که از خصوصیّات عاشقان روی دلجوی حضرت محبوب است بیش از پیش به آن نائل آیند.

معهد اعلی بالنّیابه از طرف احبّای جانفشان ایران در اعتاب مقدّسه علیا دعا می نمایند تا همگی مشمول عنایات و الطاف لانهایه جمال اقدس ابهی گردند.

با تقدیم تحیّات دارالانشاء بیت العدل اعظم


کانال تلگرام طلوع کرمل (https://t.me/tolo_e_carmel)