خانواده و تربیت فرزندان در دیانت بهائی

ازدواج بهائی و رضایت والدین

خرداد ۹, ۱۳۹۸
نگارنده: ساناز خسروی

اهمیت ازدواج به وضوح در آثار مختلف بهائی ذکر شده است. ازدواج از دیدگاه دیانت بهائی نه تنها پیوندی جسمانی بلکه پیوندی روحانی نیز محسوب می شود. در نتیجه ی ازدواج پیوندهای جدیدی میان زن و مرد و خانواده ها و فرهنگ هایشان نیزشکل می گیرد. حضرت عبدالبها در این رابطه می فرمایند: “در میان خلق ازدواج عبارت از ارتباط جسمانی است و این اتحّاد و اتفّاق موقتّ است زیرا فرقت جسمانی عاقبت مقرّر و محتوم است ولکن ازدواج اهل بهاء باید ارتباط جسمانی و روحانی هر دو باشد، زیرا هر دو سرمست یک جامند و مجذوب یک طلعت بی‌مثال، زنده به یک روحند و روشن از یک انوار این روابط روحانیّه‌است و اتّحاد ابدیست تا در جمیع عوالم الهی این وحدت حاصل گردد زیرا این وحدت حقیقی جلوه‌ای از نور محبّت الله است.” احکام ساده و در عین حال عمیق ازدواج در دیانت بهائی می تواند به تشکیل خانواده و ازدواجی موفق و سالم کمک کند و پیوندهای خانوادگی و اجتماعی را مستحکم تر کند. یکی از این قوانین کسب رضایت والدین توسط زن و مرد قبل از ازدواج است. والدین در دیانت بهائی حق دخالت بی مورد در ازدواج را ندارند اما کسب رضایت آن ها قبل از ازدواج لازم است. حضرت ولی امرالله می فرمایند:”اعتبار یک ازدواج بهایی منوط به رضایت والدین دختر و پسر است. هیچ کس نمی تواند این حق والدین را محدود نماید. والدین ممکن است که تصمیم بر عدم رضایت بگیرند و آن ها برای تصمیم خود تنها در مقابل خداوند مسئول هستند.”(ترجمه غیررسمی)

اما چرا کسب رضایت والدین قبل از ازدواج امری بسیار مهم و ضروری است؟

۱. مقام والدین
به اهمیت احترام والدین و نحوه برخورد فرزندان با آن ها در آثار بهائی تاکید شده است. والدین وظیفه تربیت فرزندان و حمایت از آنها چه فیزیکی و چه روحانی را تا وقتی آنها به مرحله استقلال برسند٬ به عهده دارند. آن ها همچنین بیشتر از هر شخص دیگری به خصوصیات شخصیتی فرزندانشان آگاه هستند و می توانند تشخیص دهند که آیا فرزندشان آماده پذیرش مسئولیت زندگی مشترک است یا خیر؟ زن و مردی که قصد ازدواج دارند به دلیل عشق و محبت ایجاد شده بینشان ممکن است که نتوانند جنبه های مختلف موضوع را ببینند اما والدین در این مورد می توانند به تشخیص موارد مهم و اساسی در امر ازدواج به فرزندان کمک نمایند. به همین دلیل بسیار مهم است که فرزندان٬ والدین خود را در این امر خطیر سهیم کنند و نظر آن ها را جویا شوند. دعای خالص والدین نیز می تواند به پیشرفت مادی و معنوی ازدواج کمک کند.
کسب رضایت والدین قبل از ازدواج در حقیقت نشان احترام به زحمات بی وقفه آن ها است و در نتیجه باعث عمیق تر شدن رابطه میان فرزندان و والدین می شود. حضرت عبدالبها در این باره می فرمایند:”پدر و مادر را اطاعت کنید که از شما راضی باشند تا خدا از شما راضی شود.”
۲. اتحاد خانواده ها
ازدواج ارتباط میان خانواده ها نیز است. به همین دلیل اگر خانواده ها نسبت به ازدواج رضایت قلبی داشته باشند٬ فرزندان خود را در این امر خطیر حمایت بیشتری می کنند و آنها را در تربیت فرزندانی با بصیرت همراهی می کنند.
حضرت عبدالبها می فرمایند:”اگر شما نسبت به والدین خود توجه و مهربانی مبذول کنی و آنان را عموما راضی و خشنود داری این امر سبب رضایت و خشنودی من هم خواهد شد. زیرا لازم است نسبت به والدین نهایت احترام مجری گردد و ضروری است که آنان احساس رضایت کنند مشروط به اینکه آنان نیز شما را از اقبال به آستان الهی منع نکنند و از پیمودن سبیل ملکوت آسمانی بازندارند. درحقیقت شایسته چنان است که شما را در این طریق تشویق کنند و در این مسیر مساعدت نمایند.”(انوار هدایت ص ۲۸۸)
۳. ایجاد و پرورش فضای مشورت در خانواده
آثار بهائی بر اهمیت مشورت تاکید فوق العاده دارد به گونه ای که بهائیان تشویق می شوند که هر موضوع و مشکلی که در خانواده و یا جامعه به وجود می آید را با مشورت حل و فصل کنند. فضای مشورتی که هر فرد بتواند بدون ترس یا تعصب نظرات خود را بیان کند به تقویت بنیان خانواده و نزدیک تر شدن اعضای آن کمک می کند. چنین فضایی از ایجاد اختلاف و نزاع میان فرزندان و والدین نیز جلوگیری می کند.
در نامه ای از طرف حضرت ولی امرالله آمده است:”مطمئنا این یک مورد بسیار تاسف آور است که والدین و کودکان در مورد مسائل مهم زندگی از قبیل ازدواج تفاوت دارند، اما بهترین راه این است که نظر یکدیگر را نادیده نگیریم و یا در یک فضای نامناسب راجع به این موضوع بحث نکنیم، بلکه سعی کنیم این موضوع را در یک فضای دوستانه مورد بررسی و مشورت قرار دهید.”(ترجمه غیر رسمی)
۴. اهمیت و جایگاه مادر
در بسیاری از ادیان گذشته تنها رضایت پدر قبل از ازدواج فرزندان الزامی بوده است. اما در دیانت بهائی علاوه بر رضایت پدر رضایت مادر نیز قبل از ازدواج ضروری است. چنین الزامی حاکی از اهمیت و جایگاه مادر در خانواده است و اینکه چگونه پدر و مادر باید در مورد ازدواج فرزندان خود مشورت و تصمیم گیری کنند. زن و مرد مساوی بوده و به همین دلیل دختران و پسران برای ازدواج باید رضایت پدر و مادر خود هر دو را جلب نمایند.
کسب رضایت والدین قبل از ازدواج می تواند تضمین کننده یک ازدواج سالم باشد. اگرچه رضایت پدر و مادری که در قید حیات باشند الزامی است اما این به معنای سواستفاده از این قدرت توسط والدین جهت ممانعت از ازدواج فرزندانشان و یا تحمیل عقاید خود بدون هیچ دلیل منطقی نیست. در مقابل٬ این امر باید به عنوان فرصتی جهت نزدیک ترشدن افراد خانواده و اتحاد جوامع به شمار آید.


منبع: سایت ازدواج بهائی