خانواده و تربیت فرزندان در دیانت بهائی

قواعد اصلی سعادت در زندگی مشترک

از آثار حضرت عبدالبهاء می توان قواعد اصلی سعادت در زندگی مشترک را به شرح زیر استخراج کرد:

قبل از ازدواج باید زن و شوهر تا حد امکان به خصوصیات فکری و رفتاری یکدیگر آشنا شو­ند و در زندگی زناشو­ئی بکوشند که مکمل و متمم یکدیگر باشند.

خطاها یا نارسائیهای کوچک همدیگر را نادیده گیرند و اگر قرار بر ذکر آنها باشد از طریق مشورت محبت آمیز، سعی در رفع نقار و کدورت و رنجش فی ما بین کنند.

هم حسد و هم دروغ زندگی زناشوئی را تباه می کنند از آنها شد­یداً پرهیز کنند.

اگر زن و شوهر همدیگر را بخاطر خدا و از طریق خدا دوست بدارند، این محبت ابدی خواهد بود و با گذشت زمان، در ضعف، بیماری و پیری زوال نخواهد یافت.

زن و مرد باید هر فرصتی را برای ابراز محبت به یکدیگر مغتنم شما­رند. درخت محبت هر چه بیشتر سقایه شود، شکوفه بیشتری بر می آورد.

خانه و زندگی خانگی پاک و منظم، آراسته، فضای مناسبتری برای مهر و محبت زناشوئی بوجود می آورد.

هر یک از اعضای خانوا­ده حقوقی دارد که باید سایرین آن را محترم شمرند. فی المثل شو­هر نباید به بهانه خا­نه داری و بچه داری و مانند آن، پیشرفت علمی و خدمات اجتماعی و روحانی همسر خود را مانع شود، اما در این گونه موارد مشورت و تفاهم و تصمیم مشترک، جلوی بسیاری از مشکلات بعدی را می گیرد.

هر وقت یگانگی و وحدت در خانواده باشد، امور آن خانواده خوب پیشرفت می کند و موفقیت در دسترس آن خانواده است، مشارکت همگان در اوقات دعا و مشورت روزانه یا هفتگی، بسیار سبب تقویت این وحدت خواهد بود.

احترام و رعایت پدر بزرگ و مادر بزرگ از هر دو جانب ضرورت دارد ولی البته پدربزرگها و مادر بزرگها نیز باید استقلال واحد کوچک زن و شوهری فرزندان را محترم شمرند.

آرزوی عبدالبهاء این است که خانه بهائی مر­کز انتشار انوار الهی باشد تشکیل بیت تبلیغی و مجلس ضیافت و دعا، اثر مثبت در تربیت روحانی اطفال نیز خواهد داشت.

فضای خانه را باید با شادی و سرور مملو کرد تا این شادی و سرور در قلب هر مهمانی نیز اثر کند و موجب اهتزاز و نشاط شود.


اقتباس از پیام بهائی شماره ۲۳۴