حضرت شوقی ربانی ولی امر دیانت بهائی

بمناسبت صعود حضرت ولی امرالله

حضرت ولی امرالله در مارس ۱۸۹۷ در عکا دیده به جهان گشودند. از طرف پدری از خویشاوندان حضرت باب و از طرف مادری نتیجه حضرت بهاءالله بودند. نام شوقی ربانی را حضرت عبدالبهاء برایشان انتخاب فرمود و گاهی نیز ایشان را شوقی افندی (جناب شوقی) صدا میزدند.

از کودکی مورد تعلیم و تربیت مستقیم حضرت عبدالبهاء قرار داشتند. تحصیلات عالی را در دانشگاهای بیروت و آکسفورد گذراندند و سالهای متمادی بعنوان منشی حضرت عبدالبهاء آثار بهائی را به زبانهای مختلف خصوصا فرانسه و انگلیسی ترجمه میفرمودند. در آثار انگلیسی در قیاس با آثار مذهبی دیگر، میتوان گفت که سبکی بدیع ارائه دادند.
.
حضرت ولی امرالله در ۲۴ سالگی به وصیت حضرت عبدالبهاء مسئول اداره جامعه #بهائی شدند.‌ با صعود حضرت عبدالبهاء معاندین و افراد سست عنصر فرصت را غنیمت دانسته بر پیکره جامعه بهائی تاختند. عده ای که بدنبال مقام و منصب در مدیریت جامعه بهائی بودند و دانستند که خیال پردازی کرده اند چون احمد سهراب و عبدالحسین آیتی و صبحی بنای دشمنی با حضرت ولی امرالله را نهادند. از سوی دیگر خاندان حضرت بهاءالله که مانند خاندان پیامبر اسلام و نزدیکان مسیح او را انکار میکردند متحداً شروع به عناد با حضرت شوقی جوان نمودند.
.
از جهتی دیگر دیانت جوان بهائی وارد عصر تکامل میشد و نیاز به «استقرار و استقلال از ادیان دیگر داشت». بعنوان مثال، تا قبل از آن ممکن بود فردی بخاطر داشتن پیشینه اسلامی تقیه کند یا بخاطر پیشینه مسیحی عضو کلیسا هم باشد.
.
برای استقرار نظم جهانی بهایی نیز باید دیانت بهائی در سراسر دنیا فراگیر شده، مرجع تشریع جامعه بهایی یعنی بیت العدل اعظم تاسیس میشد.
.
انجام این امور همچون انقلابی در درون جامعه بهائی بود.
.
حضرتولیامرالله با جدیت و قاطعیت ناقضین را مطرود کرده اساس حمله به دیانت بهائی را برچیدند. سپس بجهت استقلال #دیانت_بهائی همه بهائیان را موظف ساختند تا فقط احکام بهائی را مُجرا دارند.
.
با انتصاب اعضای ایادیان امرالله و مدیریت بینظیر آنان دیانت بهائی را از ۳۵ کشور تا ۲۵۰ منطقه و کشور منتشر فرمودند و دفتر بین المللی جامعه بهائی در ژنو را تاسیس نمودند، ساخت مقام اعلی و دارالآثار را به اتمام رساندند و جزئیات نحوه تشکیل عالیترین مرجع تشریع دیانت بهائی یعنی بیت العدل اعظم را تشریح فرمودند تا پس از ایشان اداره امور را بدست گیرند.
.
سرانجام در ۴ نوامبر ۱۹۵۷ در حالیکه در لندن اقامت داشتند تا وسایلی برای دارالآثار سفارش دهند در اثر ایست قلبی درگذشتند و روح قدسیشان به ملکوت ابهی عروج نمود


Hosham.nikbakht(https://t.me/bahai19)