حضرت شوقی ربانی ولی امر دیانت بهائی

گزیده‌ای از آثار حضرت شوقی افندی

توضیحات و تبیینات حضرت ولی‌امرالله، نقش بسیار مهمی در توسعۀ دیانت بهائی ایفا کره است و آثار مختلف ایشان تا به امروز وحدت فهم جامعۀ بهائی را تضمین نموده است.

حضرت ولی‌امرالله همچنین به عنوان مترجم اصلی آثار بهائی به انگلیسی شناخته می‌شوند. برخی از موضوعات محوری آثار ایشان عبارتند از: توسعۀ موسسات اداری جامعۀ جهانی بهائی، گسترش و تحکیم آئین بهائی در سطح جهانی، تشریح و توضیح احکام، تعالیم و اصول، تاریخ دیانت بهائی و مقام شخصیت‌های محوری آن. حضرت ولی‌امرالله همچنین در هزاران نامه (توقیع) بینش‌هایی عمیق نسبت به ابعاد روحانی تمدن و پویایی تغییرات اجتماعی ارائه داده‌اند؛ به شرح مفهوم و چگونگی شکوفایی زندگی روحانی شخصی پرداخته‌اند و تاریخ تمدن جهانی و نیروهای پیش‌برندۀ آن را تحلیل کرده‌اند و بدین وسیله تصویری تحسین برانگیز از آینده‌ای كه نوع انسان به سوی آن در حركت است را مقابل دیدگان بشر قرار داده‌اند.

در ادامه قسمت‌های کوتاهی از برخی آثار حضرت ولی‌امرالله گرد‌آوری شده است. برای مطالعۀ آن دسته از آثار ایشان که به فارسی موجود است می‌توانید به کتابخانۀ بهائی مراجعه کنید.

«چه عظيم است ظهور حضرت بهاءالله و چه وسيع است فيوضات و مواهب اين زمان که نصيب عالم انسانی است و چه نارسا و قليل است فهم و ادراک ما از عظمت و جلال آن ظهور بی‌همتا. نسل حاضر به اين ظهور اعظم نزديک‌تر از آن است که بتواند از امکانات بی‌پايان امر بهاءالله با خبر گردد و خواص ممتاز بی‌نظير و اسرار مکنون و مستورش را چنان‌که بايد و شايد ادراک نمايد.»

نظم جهانی بهائی(ترجمه)، ملاحظات بیشتر دربارۀ نظم جهان‌آرای الهی

«اصل وحدت عالم انسانی که محور جميع تعاليم حضرت بهاءاللّه است صرفاً منبعث از اظهار احساساتی ناسنجيده و بيان اميدی مبهم و نارسا نيست و نبايد آنرا منحصراً ناشی از آرزوی احياء روح اخوت بشری و خيرخواهی بين مردم انگاشت و هدفش را فقط در اين دانست که بين افراد بشر و ملل و اقوام تعاون و تعاضدی حاصل گردد. بلکه مقصدش بسيار برتر و دعويش بسيار عظيم‌تر از آن است که حتی پيامبران پيشين مجاز به اظهارش بوده‌اند. پيامش فقط متوجه افراد نيست بلکه به روابط ضروريه‌ای نيز مربوط می‌شود که ممالک و ملل را به هم پيوند می‌دهد و عضو يک خانوادۀ بشری می‌نمايد و چنان نيست که فقط مرامی را اعلان کرده باشد بلکه با تشکيلات و موسساتی پيوستگی ناگسستنی دارد که قادر است اصل وحدت عالم انسانی را تجسم بخشد و صحت و اعتبارش را نمايان و تأثير و نفوذش را جاودان می‌کند و نيز مستلزم آن‌ است که در بنيان جامعۀ کنونی تغييراتی حياتی (ارگانيک) صورت پذيرد که شبهش را چشم عالم نديده است… وحدت عالم انسانی نماينده و نشانۀ تحقق تکامل نوع بشر در اين جهان است. اين تکامل با حيات خانواده شروع شد و متعاقباً به اتحاد قبيله و بعد به وحدت حکومت در يک شهر و سپس به نظام کشورهای مستقل ارتقاء جست.»

نظم جهانی بهائی(ترجمه)، هدف نظم بدیع جهانی

«اتحاد اهل عالم درخشان‌ترين مرحله‌ای است که حال جامعۀ انسان رو به آن روان است. اتحاد خانواده، اتحاد دولت‌شهر و اتحاد ملی مراحلی است که بشر آن‌را پيموده و با موفقيت پشت سر گذاشته است و امروز اتحاد جهان است که هدف و مقصد بشر سرگردان است.»

نظم جهانی بهائی(ترجمه)، تولد مدنیت جهانی

«بايد گفت که امر بهائی مقصدش هرگز آن نيست که شالودۀ جامعۀ کنونی عالم را زير و زِبَر نمايد بلکه آن‌ است که بنيانش را وسعتی بيشتر بخشد و به موسساتش شکل تازه‌ای دهد که موافق و مطابق با حوائج اين جهان دائم‌التغيير باشد. تعاليم و قوانين حضرت بهاءالله با هيچ تابعيت و سرسپردگی مشروعی تناقض ندارد و وفاداری‌های اساسی را تضعيف نمی‌کند. مقصدش آن نيست که شعلۀ وطن‌دوستی معقول و خردمندانه را در دل‌های مردمان خاموش سازد يا نظام خودمختاری ملی را از ميان بردارد زيرا هم با آفت مرکزيت افراطی در ادارۀ امور و هم با متحد‌الشکل و يکنواخت بودن شئون عالم مخالف است. کليد رمزش شعار وحدت در کثرت است…»

نظم جهانی بهائی(ترجمه)، هدف نظم بدیع جهانی

اين خلق و خوی رحمانی که مشتمل است بر عدل و انصاف، راستی و درستی و مروّت و اعتبار و امانت و ديانت بايد همواره مابه‌الامتياز جامعهٔ بهائی در جميع شئون و مراحل باشد چنان‌ که از قلم اعلی حضرت بهاءالله چنين نازل شده:«اليوم اصحاب الهی خميرمايهٔ احزاب عالمند، بايد کل از امانت و صدق و استقامت و اعمال و اخلاق ايشان اقتباس نمايند».

ظهور عدل الهی (ترجمه)

«وحدت عالم انسانی نماينده و نشانۀ تحقق تکامل نوع بشر در اين جهان است.»

حضرت ولی محبوب امرالله